”KIRKON PITÄÄ TARJOTA KÄVIJÖILLEEN TURVAA JA LÄMPÖÄ" : Vanhempien odotukset Tikkurilan seurakunnan lapsi- ja perhetyötä kohtaan
Kaarenoja, Jenni; Rintala, Heli (2009)
Kaarenoja, Jenni
Rintala, Heli
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910124903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910124903
Tiivistelmä
Kaarenoja, Jenni ja Rintala, Heli. ”Kirkon pitää tarjota kävijöilleen turvaa ja lämpöä” – Vanhempien odotukset lapsi- ja perhetyötä kohtaan. Järvenpää, syksy 2009, 85 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus + lastentarhanopettajan pätevyys.
Hankkeistetun tutkimuksen tarkoituksena oli saada Tikkurilan seurakunnalle tietoa vanhempien odotuksista lapsi- ja perhetyöstä päiväkerhon, perhekerhon ja pyhäkoulun näkökulmasta. Tavoitteena oli myös selvittää, miten tärkeäksi vanhemmat kokevat kristillisen varhaiskasvatuksen sekä selvittää kiinnostusta uusiin mahdollisiin toimintamuotoihin.
Päämääränä oli tarpeellisen tiedon saaminen Tikkurilan seurakunnalle, jotta toimintaa voitaisiin kehittää. Tietoa pyrittiin samaan kyselyn avulla, joka lähettiin vanhemmille keväällä 2009 kolmen toimintamuodon kautta Tikkurilassa. Tuloksia analysoitiin SPSS–ohjelmalla. Avoimia kysymyksiä analysoitiin ryhmittelemällä saatuja tuloksia aihealueittain.
Merkittävimmät syyt osallistua toimintaan ovat sijainti (91 %) ja toiminnan ajankohta (83 %). Yhteensä vain 45 % vanhemmista piti kristillistä kasvatusta merkittävänä syynä toiminnan osallistumiseen. Tärkeimmäksi asiaksi vanhemmilla nousi, että toiminta kehittää lasten sosiaalisia suhteita sekä moraalia. Vanhemmat olivat eniten tyytyväisiä siihen, että työntekijää on helppo lähestyä. Toiseksi tuli työntekijän ja huoltajan välinen yhteydenpito.
Eroja löytyi toimintojen välillä siinä, mitä vanhemmat pitivät tärkeimpinä asioina. Pyhäkoulussa kristillinen kasvatus oli tärkeämpää kuin muissa toimintamuodoissa. Perhekerhossa tärkeimpinä asioina pidettiin avointa ilmapiiriä (100 %) ja vertaistukea (97 %). Päiväkerhossa vanhemmat pitävät kädentaitoa (98 %) ja vapaata leikkiä (96 %) tärkeimpinä toimintamuotoina. Kaiken kaikkiaan 9 (39 %) oli yleisin arvosana toiminnoille, jotka vanhemmat arvioivat asteikolla 1-10 (1 tarkoittaen ettei ole lainkaan tyytyväinen ja 10 tarkoittaen, että on erittäin tyytyväinen).
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus + lastentarhanopettajan pätevyys.
Hankkeistetun tutkimuksen tarkoituksena oli saada Tikkurilan seurakunnalle tietoa vanhempien odotuksista lapsi- ja perhetyöstä päiväkerhon, perhekerhon ja pyhäkoulun näkökulmasta. Tavoitteena oli myös selvittää, miten tärkeäksi vanhemmat kokevat kristillisen varhaiskasvatuksen sekä selvittää kiinnostusta uusiin mahdollisiin toimintamuotoihin.
Päämääränä oli tarpeellisen tiedon saaminen Tikkurilan seurakunnalle, jotta toimintaa voitaisiin kehittää. Tietoa pyrittiin samaan kyselyn avulla, joka lähettiin vanhemmille keväällä 2009 kolmen toimintamuodon kautta Tikkurilassa. Tuloksia analysoitiin SPSS–ohjelmalla. Avoimia kysymyksiä analysoitiin ryhmittelemällä saatuja tuloksia aihealueittain.
Merkittävimmät syyt osallistua toimintaan ovat sijainti (91 %) ja toiminnan ajankohta (83 %). Yhteensä vain 45 % vanhemmista piti kristillistä kasvatusta merkittävänä syynä toiminnan osallistumiseen. Tärkeimmäksi asiaksi vanhemmilla nousi, että toiminta kehittää lasten sosiaalisia suhteita sekä moraalia. Vanhemmat olivat eniten tyytyväisiä siihen, että työntekijää on helppo lähestyä. Toiseksi tuli työntekijän ja huoltajan välinen yhteydenpito.
Eroja löytyi toimintojen välillä siinä, mitä vanhemmat pitivät tärkeimpinä asioina. Pyhäkoulussa kristillinen kasvatus oli tärkeämpää kuin muissa toimintamuodoissa. Perhekerhossa tärkeimpinä asioina pidettiin avointa ilmapiiriä (100 %) ja vertaistukea (97 %). Päiväkerhossa vanhemmat pitävät kädentaitoa (98 %) ja vapaata leikkiä (96 %) tärkeimpinä toimintamuotoina. Kaiken kaikkiaan 9 (39 %) oli yleisin arvosana toiminnoille, jotka vanhemmat arvioivat asteikolla 1-10 (1 tarkoittaen ettei ole lainkaan tyytyväinen ja 10 tarkoittaen, että on erittäin tyytyväinen).