Matka maailman ympäri kahdeksassa viikossa : musiikkia ja liikuntaa päiväkoti Savotassa.
Laakso, Juha; Ojala, Pepe (2012)
Laakso, Juha
Ojala, Pepe
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255068
Tiivistelmä
Laakso, Juha & Ojala, Pepe. Matka maailman ympäri kahdeksassa viikossa. Musiikkia ja liikuntaa päiväkoti Savotassa. Helsinki, kevät 2012, 108s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö eli produktio, joka koostuu tehdystä produktista ja kirjallisesta raportista. Produktion tarkoituksena oli helsinkiläisen päiväkoti Savotan 4–5-vuotiaista lapsista koostuvan ryhmän tutustuttaminen maailman maihin ja vieraisiin kulttuureihin, musiikki- ja liikuntakasvatuksen keinoin, kahdeksan toiminnallisen tuokion aikana. Täten pyrittiin toteuttamaan leikki-ikäisille lapsille heidän ikä- ja kehitystasoaan vastaavaa kansainvälisyys- ja suvaitsevaisuuskasvatusta. Työn tavoitteena oli myös innostaa päiväkodin henkilökuntaa siten, että he saisivat musiikki- ja liikuntatuokioiden kautta uusia ideoita toimintaansa.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu varhaisiän musiikki-, liikunta- sekä kansainvälisyys- ja suvaitsevaisuuskasvatuksesta. Opinnäytetyö on osa varhaiskasvatuksen kehittämisyksikkö VKK-Metron kehittämishanketta, jolla pyrittiin lasten osallisuuden lisäämiseen pienryhmätoiminnan kehittämisen kautta. Tuokiot toteutettiin syksyllä 2011 ja niissä käytettiin työmenetelminä muun muassa musiikkia ja lauluja, soittamista, leikkejä, pelejä sekä satuja.
Tuokioista kerättiin lomakkeiden avulla palautetta niihin osallistuneilta lapsilta ja niitä arvioineilta päiväkodin lastentarhanopettajilta. Tuokioiden suunnittelua ja toteutusta arvioitiin myös itsearviointi- ja vertaispalautelomakkeiden avulla. Palautteen perusteella kansainvälisyys- ja suvaitsevaisuuskasvatusta voidaan musiikin ja liikunnan keinoja käyttäen toteuttaa päiväkodissa onnistuneesti opinnäytetyön mukaisella tavalla.
Produkti oli onnistunut, ja tuokioihin osallistuneet lapset viihtyivät niissä. Produkti koettiin päiväkoti Savotan arjen toiminnan kannalta hyödyllisenä sekä tärkeänä ja siihen perustuen nähtiin, että sen kaltaista toimintaa olisi mahdollista toteuttaa myös tulevaisuudessa.
Asiasanat: musiikkikasvatus, liikuntakasvatus, varhaiskasvatus, suvaitsevaisuus, kansainvälisyyskasvatus, päiväkodit, produktiot, toiminnalliset menetelmät, palaute
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö eli produktio, joka koostuu tehdystä produktista ja kirjallisesta raportista. Produktion tarkoituksena oli helsinkiläisen päiväkoti Savotan 4–5-vuotiaista lapsista koostuvan ryhmän tutustuttaminen maailman maihin ja vieraisiin kulttuureihin, musiikki- ja liikuntakasvatuksen keinoin, kahdeksan toiminnallisen tuokion aikana. Täten pyrittiin toteuttamaan leikki-ikäisille lapsille heidän ikä- ja kehitystasoaan vastaavaa kansainvälisyys- ja suvaitsevaisuuskasvatusta. Työn tavoitteena oli myös innostaa päiväkodin henkilökuntaa siten, että he saisivat musiikki- ja liikuntatuokioiden kautta uusia ideoita toimintaansa.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu varhaisiän musiikki-, liikunta- sekä kansainvälisyys- ja suvaitsevaisuuskasvatuksesta. Opinnäytetyö on osa varhaiskasvatuksen kehittämisyksikkö VKK-Metron kehittämishanketta, jolla pyrittiin lasten osallisuuden lisäämiseen pienryhmätoiminnan kehittämisen kautta. Tuokiot toteutettiin syksyllä 2011 ja niissä käytettiin työmenetelminä muun muassa musiikkia ja lauluja, soittamista, leikkejä, pelejä sekä satuja.
Tuokioista kerättiin lomakkeiden avulla palautetta niihin osallistuneilta lapsilta ja niitä arvioineilta päiväkodin lastentarhanopettajilta. Tuokioiden suunnittelua ja toteutusta arvioitiin myös itsearviointi- ja vertaispalautelomakkeiden avulla. Palautteen perusteella kansainvälisyys- ja suvaitsevaisuuskasvatusta voidaan musiikin ja liikunnan keinoja käyttäen toteuttaa päiväkodissa onnistuneesti opinnäytetyön mukaisella tavalla.
Produkti oli onnistunut, ja tuokioihin osallistuneet lapset viihtyivät niissä. Produkti koettiin päiväkoti Savotan arjen toiminnan kannalta hyödyllisenä sekä tärkeänä ja siihen perustuen nähtiin, että sen kaltaista toimintaa olisi mahdollista toteuttaa myös tulevaisuudessa.
Asiasanat: musiikkikasvatus, liikuntakasvatus, varhaiskasvatus, suvaitsevaisuus, kansainvälisyyskasvatus, päiväkodit, produktiot, toiminnalliset menetelmät, palaute