"Kotihoion avulla selviän, muuten en" : asiakkaiden kokemuksia Äänekosken kotihoidosta
Pasanen, Leena (2012)
Pasanen, Leena
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204234825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204234825
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Leena Pasanen: "Kotihoion avulla selviän, muuten en." Asiakkaiden kokemuksia Äänekosken kotihoidosta. Diak Etelä, Helsinki. Kevät 2012, 79s., Liitteet 3. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Päihteet ja syrjäytyminen koulutusohjelma, sosionomi (YAMK).
Tämän tutkimuksen keskeisenä tavoitteena on selvittää kuinka asiakkaat sel-viävät arjestaan kotihoidon ja omien voimavarojensa avulla. Mitä palveluja he kaipaavat ja missä he haluaisivat asua. Tutkimuksen toimeksiantajan tavoittee-na on saada laaja-alaisten palvelutarpeiden asiakkaiden kokemuksia esille. Kotipalvelu ja kotisairaanhoito on yhdistetty kotipalveluksi. Silti toimijoiden määrä on lisääntynyt, koska tukipalvelut on ulkoistettu.
Tutkimuksessa haastateltiin kuutta Äänekosken keskustan kotihoidon asiakas-ta heinäkuussa 2011 teemahaastatteluina. Ne analysoitiin sisällönanalyysiin keinoin. Haastatteluihin osallistuneiden ikä on 57 89 vuotta. Heistä viisi on naisia ja yksi mies. He kaikki ovat kotipalvelun asiakkaita. Viidellä heistä on myös kotisairaanhoidon palveluja. Toimintakyky tutkimukseen osallistuneilla on RAVA- indeksin mukaan suhteellisen hyvä. Suurin osa heistä selvisi melko omatoimisesti arjesta.
Kaikki haastateltavat kertovat vaikeista elämässä tapahtuneista asioista, jotka olivat tapahtuneet ennen kotihoidon asiakkaaksi tuloa. Heillä kaikilla on koke-mus hoitajana toimimisesta, joko ammattilais- tai omaishoidon muodossa. Kol-mella heistä ei ollut omia lapsia ja lähiomaisia oli vähän. Kotihoidon palvelujen piiriin tulo koettiin eri tavoin. Se oli yhdelle luonnollinen asia ja toiselle helpo-tus. Kolmelle se merkiksi siitä, että on huonossa kunnossa. Yksi haastateltava koki sen ikään kuin jostain määrätyksi.
Asiakkaat haluavat asua kotona. Palveluista kaivataan ulkoilutus- ja asioin-tiapua sekä halvempaa siivousta. Asiointimatkat ovat hankalia, järjestelmä on kirjava ja riittämätön. Lisäksi kaivataan mielenterveyspalveluita ja pientä re-monttiapua. Palveluista ja etuuksista tieto on huonoa. Huoli taloudellisesta selviämisestä on usealla.
Kotihoidonjärjestelmä saa tutkimuksessa kritiikkiä. Hoitajien työtahti on liian kiireinen, hoitajat vaihtuvat eikä varahenkilöjärjestelmä ole toimiva. Yksi vastaaja myös toi esille, ettei kotipalvelu ja kotisairaanhoito toimi yhteistyössä. Kotihoidon työntekijöistä tuli kuitenkin pelkkää positiivista palautta.
Tutkimuksen tulosten pohjalta kehittymistarpeita on henkilöstön saatavuudessa, hoito- ja palvelusuunnitelman asiakaslähtöisyydessä sekä vanhussosiaalityössä. Myös palveluohjauksen ja omahoitaja järjestelmän kehittämisen tarve on ilmeinen ja omatoimisen asioinnin tukemiseksi tulisi saada toimiva kuljetus- ja saattopalvelu.
Asiasanat: kotihoito, arki, palvelut, vanhukset, arviointi
Leena Pasanen: "Kotihoion avulla selviän, muuten en." Asiakkaiden kokemuksia Äänekosken kotihoidosta. Diak Etelä, Helsinki. Kevät 2012, 79s., Liitteet 3. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Päihteet ja syrjäytyminen koulutusohjelma, sosionomi (YAMK).
Tämän tutkimuksen keskeisenä tavoitteena on selvittää kuinka asiakkaat sel-viävät arjestaan kotihoidon ja omien voimavarojensa avulla. Mitä palveluja he kaipaavat ja missä he haluaisivat asua. Tutkimuksen toimeksiantajan tavoittee-na on saada laaja-alaisten palvelutarpeiden asiakkaiden kokemuksia esille. Kotipalvelu ja kotisairaanhoito on yhdistetty kotipalveluksi. Silti toimijoiden määrä on lisääntynyt, koska tukipalvelut on ulkoistettu.
Tutkimuksessa haastateltiin kuutta Äänekosken keskustan kotihoidon asiakas-ta heinäkuussa 2011 teemahaastatteluina. Ne analysoitiin sisällönanalyysiin keinoin. Haastatteluihin osallistuneiden ikä on 57 89 vuotta. Heistä viisi on naisia ja yksi mies. He kaikki ovat kotipalvelun asiakkaita. Viidellä heistä on myös kotisairaanhoidon palveluja. Toimintakyky tutkimukseen osallistuneilla on RAVA- indeksin mukaan suhteellisen hyvä. Suurin osa heistä selvisi melko omatoimisesti arjesta.
Kaikki haastateltavat kertovat vaikeista elämässä tapahtuneista asioista, jotka olivat tapahtuneet ennen kotihoidon asiakkaaksi tuloa. Heillä kaikilla on koke-mus hoitajana toimimisesta, joko ammattilais- tai omaishoidon muodossa. Kol-mella heistä ei ollut omia lapsia ja lähiomaisia oli vähän. Kotihoidon palvelujen piiriin tulo koettiin eri tavoin. Se oli yhdelle luonnollinen asia ja toiselle helpo-tus. Kolmelle se merkiksi siitä, että on huonossa kunnossa. Yksi haastateltava koki sen ikään kuin jostain määrätyksi.
Asiakkaat haluavat asua kotona. Palveluista kaivataan ulkoilutus- ja asioin-tiapua sekä halvempaa siivousta. Asiointimatkat ovat hankalia, järjestelmä on kirjava ja riittämätön. Lisäksi kaivataan mielenterveyspalveluita ja pientä re-monttiapua. Palveluista ja etuuksista tieto on huonoa. Huoli taloudellisesta selviämisestä on usealla.
Kotihoidonjärjestelmä saa tutkimuksessa kritiikkiä. Hoitajien työtahti on liian kiireinen, hoitajat vaihtuvat eikä varahenkilöjärjestelmä ole toimiva. Yksi vastaaja myös toi esille, ettei kotipalvelu ja kotisairaanhoito toimi yhteistyössä. Kotihoidon työntekijöistä tuli kuitenkin pelkkää positiivista palautta.
Tutkimuksen tulosten pohjalta kehittymistarpeita on henkilöstön saatavuudessa, hoito- ja palvelusuunnitelman asiakaslähtöisyydessä sekä vanhussosiaalityössä. Myös palveluohjauksen ja omahoitaja järjestelmän kehittämisen tarve on ilmeinen ja omatoimisen asioinnin tukemiseksi tulisi saada toimiva kuljetus- ja saattopalvelu.
Asiasanat: kotihoito, arki, palvelut, vanhukset, arviointi