"SE PROSESSI ON NIINKU TÄRKEIN" : diakonian ammattilaisten kokemuksia oman työn kehittämisestä
Nieminen, Sari (2012)
Nieminen, Sari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204234834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204234834
Tiivistelmä
Nieminen Sari T. ” Se prosessi on niinku tärkein”. Diakonian ammattilaisten kokemuksia oman työn kehittämisestä. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2012, 91 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto, päihteet ja syrjäytyminen - koulutusohjelma. Sosionomi (YAMK)
______________________________________________________________
Tämän opinnäytetyön tavoite oli kuvata ja analysoida diakonian ammattilaisten kokemuksia kehittämistoimintaan osallistumisesta. Kiinnostuksen kohteena olivat työntekijöiden kokemukset oman työyhteisön merkityksestä osallistumiselle, hankkeen työntekijälähtöisyydestä, dialogin merkityksestä kehittämistoiminnassa ja hankkeen annista omalle työlle. Työntekijät osallistuivat Helsingin seurakuntayhtymän diakoniatoimen kaksivuotiseen kehittämishankkeeseen, jonka tavoitteena oli löytää yhteinen diakonian työnäky Helsingin seurakuntiin. Kehittäminen toteutettiin työntekijälähtöisenä prosessiorientoituneena hankkeena, joka perustui osallistumiselle ja dialogille.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka empiirinen aineisto kerättiin ryhmähaastattelumenetelmällä. Haastatteluihin osallistui diakoniatyöntekijöitä ja -pastoreita neljästä helsinkiläisestä diakoniatiimistä. Opinnäytetyössä käytettiin analyysimenetelmänä teoriaohjavaa sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tutkimustulosten mukaan hankkeeseen osallistumisen merkittävimpänä tuloksena pidettiin itse hankeprosessia - yhdessä pohtimista ja työskentelyä, ammatillisen tiedon ja osaamisen kasvua ja jakamista, vuorovaikutuskokemuksia sekä työskentelystä seurannutta hyötyä omaan tiimiin. Työntekijät kokivat määritelleensä yhdessä hankkeen dialogisissa työskentelyissä kehittämistoiminnan kulkua ja tavoitetta. Dialogi lisäsi työntekijöiden yhteenkuuluvuuden tunnetta ja innosti kehittämään. Pitkäkestoinen prosessisuuntautunut hanke mahdollisti oman perustehtävän reflektoimisen sekä yksin että yhdessä kollegojen kanssa. Tutkimustulokset osoittavat, että oman työyhteisön ja tiimin merkitys kehittämistoimintaan osallistumiselle ja sitoutumiselle oli huomattava. Työskentelyn loppuraportin koettiin olevan hyvä päivitys siitä, mitä diakonia on tänään Helsingissä. Lisäksi loppuraportin työkäytäntöjen kuvaukset nähtiin hyvänä ponnahduslautana diakonian kaikinpuoliselle kehittämiselle jatkossa niin yhtymä- kuin paikallisseurakuntatasolla.
Asiasanat: kirkon työntekijät, seurakunnat, diakonia, kehittämisprojektit, osallistuminen, dialogi
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto, päihteet ja syrjäytyminen - koulutusohjelma. Sosionomi (YAMK)
______________________________________________________________
Tämän opinnäytetyön tavoite oli kuvata ja analysoida diakonian ammattilaisten kokemuksia kehittämistoimintaan osallistumisesta. Kiinnostuksen kohteena olivat työntekijöiden kokemukset oman työyhteisön merkityksestä osallistumiselle, hankkeen työntekijälähtöisyydestä, dialogin merkityksestä kehittämistoiminnassa ja hankkeen annista omalle työlle. Työntekijät osallistuivat Helsingin seurakuntayhtymän diakoniatoimen kaksivuotiseen kehittämishankkeeseen, jonka tavoitteena oli löytää yhteinen diakonian työnäky Helsingin seurakuntiin. Kehittäminen toteutettiin työntekijälähtöisenä prosessiorientoituneena hankkeena, joka perustui osallistumiselle ja dialogille.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka empiirinen aineisto kerättiin ryhmähaastattelumenetelmällä. Haastatteluihin osallistui diakoniatyöntekijöitä ja -pastoreita neljästä helsinkiläisestä diakoniatiimistä. Opinnäytetyössä käytettiin analyysimenetelmänä teoriaohjavaa sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tutkimustulosten mukaan hankkeeseen osallistumisen merkittävimpänä tuloksena pidettiin itse hankeprosessia - yhdessä pohtimista ja työskentelyä, ammatillisen tiedon ja osaamisen kasvua ja jakamista, vuorovaikutuskokemuksia sekä työskentelystä seurannutta hyötyä omaan tiimiin. Työntekijät kokivat määritelleensä yhdessä hankkeen dialogisissa työskentelyissä kehittämistoiminnan kulkua ja tavoitetta. Dialogi lisäsi työntekijöiden yhteenkuuluvuuden tunnetta ja innosti kehittämään. Pitkäkestoinen prosessisuuntautunut hanke mahdollisti oman perustehtävän reflektoimisen sekä yksin että yhdessä kollegojen kanssa. Tutkimustulokset osoittavat, että oman työyhteisön ja tiimin merkitys kehittämistoimintaan osallistumiselle ja sitoutumiselle oli huomattava. Työskentelyn loppuraportin koettiin olevan hyvä päivitys siitä, mitä diakonia on tänään Helsingissä. Lisäksi loppuraportin työkäytäntöjen kuvaukset nähtiin hyvänä ponnahduslautana diakonian kaikinpuoliselle kehittämiselle jatkossa niin yhtymä- kuin paikallisseurakuntatasolla.
Asiasanat: kirkon työntekijät, seurakunnat, diakonia, kehittämisprojektit, osallistuminen, dialogi