Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kohti sujuvampaa vuorovaikutusta. Menetelmiä kiusaamisen ennaltaehkäisemiseen Jees-iltapäiväkerholle

Tarvonen, Niina (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Niina Tarvonen.pdf (1.407Mt)
Lataukset: 


Tarvonen, Niina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103113179
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa menetelmiä, joilla voidaan ennaltaehkäistä kiusaamista Helsingin Merilahden peruskoulussa toimivassa Jees-iltapäiväkerhossa. Kun perehdyin aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen, artikkeleihin, tutkimuksiin ja muihin lähteisiin, opinnäytetyön tavoitteeksi varmistui kehittää tilaajalle sellaisia keinoja kommunikointiin, vuorovaikutukseen ja lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen, joilla pystytään vaikuttamaan normeihin sekä vahvistamaan
ryhmän toimivaa vuorovaikutusta ja sujuvoittamaan kommunikointia.

Tutkimusmenetelminä olivat haastattelu ja havainnointi. Ne antoivat kokonaiskuvaa kerhossa tapahtuvista vuorovaikutustilanteista, kommunikoinnista ja lasten tunnetaidoista. Toteutin iltapäiväkerhossa lasten kanssa tunne- ja vuorovaikutustaitoja vahvistavia tehtäviä ja harjoituksia. Sen ansiosta pystyin valitsemaan tuotokseen juuri iltapäiväkerhon toimintaan sopivaa materiaalia. Sisällytin opinnäytetyön tuotokseen myös ohjaajille keinoja sujuvoittaa vuorovaikutusta ja kommunikointia.

Tuloksista kävi ilmi, että tunteiden tunnistamisessa oli suurta hajontaa kerholaisten välillä. Lapsilla, joilla oli hyvät tunnetaidot, oli myös vahvemmat sosiaaliset taidot. He eivät tarvinneet aikuisilta kuin vähäistä tukea vaikeissakaan vuorovaikutustilanteissa toisin kuin lapset, joiden kotona ei vahvistettu tunnetaitoja. Kerholaiset tiesivät, mitä kiusaaminen on ja myös mitä tulee tehdä sitä kohdatessa. Pääosin vuorovaikutustilanteet sujuivat hyvin, mutta yksittäiset haastavat tilanteet ja levottomasti käyttäytyvät lapset veivät ohjaajien resursseja ja hankaloittivat ryhmän toimintaa.

Opinnäytetyön kirjallinen tuotos antaa ohjaajille keinoja sujuvoittaa vuorovaikusta ja kommunikointia. Tuotokseen on myös koottu valmiita tehtäviä ja leikkejä, joilla voi vahvistaa lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste