Näytä suppeat kuvailutiedot

Kohti sujuvampaa vuorovaikutusta. Menetelmiä kiusaamisen ennaltaehkäisemiseen Jees-iltapäiväkerholle

Tarvonen, Niina (2021)

dc.contributor.authorTarvonen, Niina
dc.date.accessioned2021-03-12T12:22:04Z
dc.date.available2021-03-12T12:22:04Z
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/476060
dc.description.abstractTämän opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa menetelmiä, joilla voidaan ennaltaehkäistä kiusaamista Helsingin Merilahden peruskoulussa toimivassa Jees-iltapäiväkerhossa. Kun perehdyin aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen, artikkeleihin, tutkimuksiin ja muihin lähteisiin, opinnäytetyön tavoitteeksi varmistui kehittää tilaajalle sellaisia keinoja kommunikointiin, vuorovaikutukseen ja lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen, joilla pystytään vaikuttamaan normeihin sekä vahvistamaan ryhmän toimivaa vuorovaikutusta ja sujuvoittamaan kommunikointia. Tutkimusmenetelminä olivat haastattelu ja havainnointi. Ne antoivat kokonaiskuvaa kerhossa tapahtuvista vuorovaikutustilanteista, kommunikoinnista ja lasten tunnetaidoista. Toteutin iltapäiväkerhossa lasten kanssa tunne- ja vuorovaikutustaitoja vahvistavia tehtäviä ja harjoituksia. Sen ansiosta pystyin valitsemaan tuotokseen juuri iltapäiväkerhon toimintaan sopivaa materiaalia. Sisällytin opinnäytetyön tuotokseen myös ohjaajille keinoja sujuvoittaa vuorovaikutusta ja kommunikointia. Tuloksista kävi ilmi, että tunteiden tunnistamisessa oli suurta hajontaa kerholaisten välillä. Lapsilla, joilla oli hyvät tunnetaidot, oli myös vahvemmat sosiaaliset taidot. He eivät tarvinneet aikuisilta kuin vähäistä tukea vaikeissakaan vuorovaikutustilanteissa toisin kuin lapset, joiden kotona ei vahvistettu tunnetaitoja. Kerholaiset tiesivät, mitä kiusaaminen on ja myös mitä tulee tehdä sitä kohdatessa. Pääosin vuorovaikutustilanteet sujuivat hyvin, mutta yksittäiset haastavat tilanteet ja levottomasti käyttäytyvät lapset veivät ohjaajien resursseja ja hankaloittivat ryhmän toimintaa. Opinnäytetyön kirjallinen tuotos antaa ohjaajille keinoja sujuvoittaa vuorovaikusta ja kommunikointia. Tuotokseen on myös koottu valmiita tehtäviä ja leikkejä, joilla voi vahvistaa lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja.-
dc.language.isofin-
dc.rightsfi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|-
dc.titleKohti sujuvampaa vuorovaikutusta. Menetelmiä kiusaamisen ennaltaehkäisemiseen Jees-iltapäiväkerholle-
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-202103113179-
dc.subject.specializationKansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma-
dc.subject.degreeprogramfi=Yhteisöpedagogiikka|sv=Samhällspedagogik|en=Community Education|-
dc.subject.ysovuorovaikutus-
dc.subject.ysoiltapäivätoiminta-
dc.subject.ysokiusaaminen-
dc.subject.ysotunnetaidot-
dc.subject.ysotunteet-
dc.subject.ysoopinnäytteet-
dc.relation.contractorSaalem-nuoret ry-
dc.subject.disciplineYhteisöpedagogi-
annif.suggestions.linkshttp://www.yso.fi/onto/yso/p10591|http://www.yso.fi/onto/yso/p6444|http://www.yso.fi/onto/yso/p3521|http://www.yso.fi/onto/yso/p71|http://www.yso.fi/onto/yso/p23975|http://www.yso.fi/onto/yso/p3485|http://www.yso.fi/onto/yso/p10590|http://www.yso.fi/onto/yso/p1380|http://www.yso.fi/onto/yso/p1925|http://www.yso.fi/onto/yso/p2747fi


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot