”MINUN MAAILMA” : LUOVA ITSETUNTEMUSPROSESSI NUORTEN VALMENTAVASSA KOULUTUKSESSA
Sulaoja, Teemu (2012)
Sulaoja, Teemu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092713959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092713959
Tiivistelmä
Sulaoja, Teemu. ”Minun maailma” Luova itsetuntemusprosessi nuorten valmentavassa koulutuksessa. Diak Etelä, Järvenpää, syksy 2012, 88 s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma (ylempi AMK) Diakonia, kristillinen kasvatus ja nuorisotyö.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda valmentavaan koulutukseen luova prosessimainen malli itsetuntemuksen opettamiseen. Toisena tavoitteena oli testata pitkäjänteisen työs-kentelyn merkitystä syrjäytyneiden nuorten kanssa toimiessa. Luovan prosessin tavoit-teena oli kasvattaa nuorten itsetuntoa ja antaa osallisuuden kokemus aktiivisena ja toimivana kansalaisena.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen toimintatutkimus. Tutkimuksen toteutusaika oli elokuusta joulukuuhun 2011. Itsetuntemusprosessiin osallistui seitsemän Helsingin Diakoniaopiston valmentavan koulutuksen nuorta, jotka olivat 16–27-vuotiaita. Luova itsetuntemusprosessi muodostui orientaation, teoksien luomisen ja näyttelyn vaiheista. Opiskelijat tuottivat luovilla menetelmillä teoksia, joissa he kuvasivat omaa menneisyyttä ja ilmaisivat omia haasteita sekä vahvuuksia. Teoksien tuottamaa tietoa käytettiin opiskelijan jatkosuunnitelman laatimisessa. Syksyllä 2011 pidettiin tutkimuspäiväkirjaa, johon kirjattiin kaikki prosessin vaiheet.
Valmentavan koulutukseen osallistuneiden nuorten käsitykset itsestä olivat koulutuksen alussa hyvin negatiivisia. Valmentavan opetuksen ja itsetuntemusprosessin aikana useiden opiskelijoiden käsitys itsestä muuttui, niin että jouluun 2011 mennessä valtaosa prosessiin osallistuneista nuorista koki itsensä opiskelijoiksi, mikä oli nuorelle tärkeä kokemus osallisuudesta. Opiskelu merkitsi nuorille mahdollisuuksia tulevaisuudessa.
Tässä työssä tuon esiin nuorten kokemuksia luovasta itsetuntemusprosessista, joka toteutettiin syksyllä 2011. Kehittämishankkeen tuloksena syntyi luova itsetuntemusprosessin malli, joka vaatii ohjaajaltaan uskallusta heittäytyä opiskelijakeskeiseen prosessiin. Luovan itsetuntemusprosessin onnistumisen edellytys oli ohjaajan antama tuki nuorille prosessin eri vaiheissa. Erityisen tärkeää oli tukea nuoria töiden julkistamisessa, jolloin nuoret kokivat joutuvansa arvioitavaksi omien teoksien kautta. Nuorten saama palaute teoksistaan oli kannustavaa ja positiivista.
Luova itsetuntemusprosessi on sovellettavissa valmentavassa koulutuksessa ja muissa tulevaisuutta ja itsetuntemusta käsittelevissä ryhmissä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma (ylempi AMK) Diakonia, kristillinen kasvatus ja nuorisotyö.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda valmentavaan koulutukseen luova prosessimainen malli itsetuntemuksen opettamiseen. Toisena tavoitteena oli testata pitkäjänteisen työs-kentelyn merkitystä syrjäytyneiden nuorten kanssa toimiessa. Luovan prosessin tavoit-teena oli kasvattaa nuorten itsetuntoa ja antaa osallisuuden kokemus aktiivisena ja toimivana kansalaisena.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen toimintatutkimus. Tutkimuksen toteutusaika oli elokuusta joulukuuhun 2011. Itsetuntemusprosessiin osallistui seitsemän Helsingin Diakoniaopiston valmentavan koulutuksen nuorta, jotka olivat 16–27-vuotiaita. Luova itsetuntemusprosessi muodostui orientaation, teoksien luomisen ja näyttelyn vaiheista. Opiskelijat tuottivat luovilla menetelmillä teoksia, joissa he kuvasivat omaa menneisyyttä ja ilmaisivat omia haasteita sekä vahvuuksia. Teoksien tuottamaa tietoa käytettiin opiskelijan jatkosuunnitelman laatimisessa. Syksyllä 2011 pidettiin tutkimuspäiväkirjaa, johon kirjattiin kaikki prosessin vaiheet.
Valmentavan koulutukseen osallistuneiden nuorten käsitykset itsestä olivat koulutuksen alussa hyvin negatiivisia. Valmentavan opetuksen ja itsetuntemusprosessin aikana useiden opiskelijoiden käsitys itsestä muuttui, niin että jouluun 2011 mennessä valtaosa prosessiin osallistuneista nuorista koki itsensä opiskelijoiksi, mikä oli nuorelle tärkeä kokemus osallisuudesta. Opiskelu merkitsi nuorille mahdollisuuksia tulevaisuudessa.
Tässä työssä tuon esiin nuorten kokemuksia luovasta itsetuntemusprosessista, joka toteutettiin syksyllä 2011. Kehittämishankkeen tuloksena syntyi luova itsetuntemusprosessin malli, joka vaatii ohjaajaltaan uskallusta heittäytyä opiskelijakeskeiseen prosessiin. Luovan itsetuntemusprosessin onnistumisen edellytys oli ohjaajan antama tuki nuorille prosessin eri vaiheissa. Erityisen tärkeää oli tukea nuoria töiden julkistamisessa, jolloin nuoret kokivat joutuvansa arvioitavaksi omien teoksien kautta. Nuorten saama palaute teoksistaan oli kannustavaa ja positiivista.
Luova itsetuntemusprosessi on sovellettavissa valmentavassa koulutuksessa ja muissa tulevaisuutta ja itsetuntemusta käsittelevissä ryhmissä.