Mediakasvatus vuorovaikutuksen tukena päiväkoti Viekossa
Alatalo-Abubakar, Sini; Mantere, Heidi (2021)
Alatalo-Abubakar, Sini
Mantere, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103143252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103143252
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Sini Alatalo-Abubakar ja Heidi Mantere
Mediakasvatus vuorovaikutuksen tukena päiväkoti Viekossa
39 sivua, 4 liitettä
Kevät, 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK) Varhaiskasvatuksenopettajan virkakelpoisuus
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa ja lisätä helsinkiläisen päiväkoti Viekon varhaiskasvattajien ja päiväkodin lasten huoltajien välistä vuorovaikutusta mediakasvatuksen keinoin. Toisena tavoitteena oli tukea ja lisätä varhaiskasvattajien keinoja toteuttaa mediakasvatusta käytännön työssään.
Opinnäytetyön ensimmäisenä lähtökohtana toimi vuonna 2019 päiväkoti Viekon lasten huoltajille tehty asiakaskysely, josta nousi esille huoltajien toive sosiaalisen median käytön lisäämisestä päiväkodin tiedotuskanavana. Varhaiskasvattajien toiveesta mediakasvatus nostettiin aktiiviseksi osaksi pedagogista toimintaa ja päiväkodin Instagram -tili aktivoitiin päivittäiseen käyttöön vuorovaikutuksen lisäämiseksi sekä lisäämään päivittäisen pedagogisen toiminnan näkyvyyttä. Toisena lähtökohtana opinnäytetyölle toimivat kasvattajien kokemat haasteet mediakasvatuksen toteuttamisessa käytännön työssä, minkä vuoksi mediakasvatus nousi opinnäytetyön pääaiheeksi ja toiminnan kehittämisen kohteeksi.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden menetelminä käytettiin lapsilähtöistä valokuvaamista ja sen välineinä viestintäteknologisia laitteita 4–5-vuotiaiden ryhmässä. Lapset kuvasivat varhaiskasvattajien tuella heille merkityksellisiä asioita, paikkoja, tilanteita sekä ympäristöä pedagogisen dokumentoinnin periaatteiden mukaisesti. Kuvaaminen tapahtui huoltajien suostumuksella. Lasten ottamat kuvat tulostettiin ja laitettiin näkyvälle paikalle lasten kuvagalleriaan päiväkodin seinälle. Lasten ottamia kuvia julkaistiin myös päiväkodin Instagram -tilillä sekä huoltajille lähetetyssä informatiivisessa videossa.
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön toiminnallisen osuuden vaikuttavuudesta keräsimme tietoa anonyymisti avoimen kyselyn avulla. Huoltajien palautteesta nousi esille se, että lasten ottamien kuvien sekä Instagram-päivitysten kautta päiväkotipäivän tapahtumat näyttäytyivät huoltajille yksilöllisemmin ja uudesta näkökulmasta. Huoltajat pitivät tärkeänä, että opinnäytetyön aikana päiväkodin pedagoginen toiminta tuli näkyvämmäksi ja he toivoivat mediakasvatuksen jatkuvan ja
lisääntyvän päiväkodin arjessa. Päiväkodin työntekijöiden palaute nosti esille
henkilöstön tieto- ja viestintäteknologisten taitojen kehittämisen tarpeen sekä innosti päiväkoti Viekon varhaiskasvattajia jatkamaan monipuolista mediakasvatusta pedagogisessa toiminnassaan.
Asiasanat: Mediakasvatus, varhaiskasvatus, vuorovaikutus.
Sini Alatalo-Abubakar ja Heidi Mantere
Mediakasvatus vuorovaikutuksen tukena päiväkoti Viekossa
39 sivua, 4 liitettä
Kevät, 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK) Varhaiskasvatuksenopettajan virkakelpoisuus
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa ja lisätä helsinkiläisen päiväkoti Viekon varhaiskasvattajien ja päiväkodin lasten huoltajien välistä vuorovaikutusta mediakasvatuksen keinoin. Toisena tavoitteena oli tukea ja lisätä varhaiskasvattajien keinoja toteuttaa mediakasvatusta käytännön työssään.
Opinnäytetyön ensimmäisenä lähtökohtana toimi vuonna 2019 päiväkoti Viekon lasten huoltajille tehty asiakaskysely, josta nousi esille huoltajien toive sosiaalisen median käytön lisäämisestä päiväkodin tiedotuskanavana. Varhaiskasvattajien toiveesta mediakasvatus nostettiin aktiiviseksi osaksi pedagogista toimintaa ja päiväkodin Instagram -tili aktivoitiin päivittäiseen käyttöön vuorovaikutuksen lisäämiseksi sekä lisäämään päivittäisen pedagogisen toiminnan näkyvyyttä. Toisena lähtökohtana opinnäytetyölle toimivat kasvattajien kokemat haasteet mediakasvatuksen toteuttamisessa käytännön työssä, minkä vuoksi mediakasvatus nousi opinnäytetyön pääaiheeksi ja toiminnan kehittämisen kohteeksi.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden menetelminä käytettiin lapsilähtöistä valokuvaamista ja sen välineinä viestintäteknologisia laitteita 4–5-vuotiaiden ryhmässä. Lapset kuvasivat varhaiskasvattajien tuella heille merkityksellisiä asioita, paikkoja, tilanteita sekä ympäristöä pedagogisen dokumentoinnin periaatteiden mukaisesti. Kuvaaminen tapahtui huoltajien suostumuksella. Lasten ottamat kuvat tulostettiin ja laitettiin näkyvälle paikalle lasten kuvagalleriaan päiväkodin seinälle. Lasten ottamia kuvia julkaistiin myös päiväkodin Instagram -tilillä sekä huoltajille lähetetyssä informatiivisessa videossa.
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön toiminnallisen osuuden vaikuttavuudesta keräsimme tietoa anonyymisti avoimen kyselyn avulla. Huoltajien palautteesta nousi esille se, että lasten ottamien kuvien sekä Instagram-päivitysten kautta päiväkotipäivän tapahtumat näyttäytyivät huoltajille yksilöllisemmin ja uudesta näkökulmasta. Huoltajat pitivät tärkeänä, että opinnäytetyön aikana päiväkodin pedagoginen toiminta tuli näkyvämmäksi ja he toivoivat mediakasvatuksen jatkuvan ja
lisääntyvän päiväkodin arjessa. Päiväkodin työntekijöiden palaute nosti esille
henkilöstön tieto- ja viestintäteknologisten taitojen kehittämisen tarpeen sekä innosti päiväkoti Viekon varhaiskasvattajia jatkamaan monipuolista mediakasvatusta pedagogisessa toiminnassaan.
Asiasanat: Mediakasvatus, varhaiskasvatus, vuorovaikutus.