USKONNOTTOMAT VARHAISKASVATUKSEN KATSOMUSKASVATUKSESSA: Uskonnottomien huoltajien kokemukset ja odotukset varhaiskasvatuksen katsomuskasvatuksen toteuttamisesta
Forsman, Emmi; Myller, Helmi (2021)
Forsman, Emmi
Myller, Helmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103133247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103133247
Tiivistelmä
Opinnäytetyö selvitti uskonnottomien huoltajien kokemuksia ja odotuksia varhaiskasvatuksen katsomuskasvatuksesta. Mielipiteet kerättiin Espoon kaupungin suomenkielisen varhaiskasvatuksen asiakkaina olevien uskonnottomilta huoltajilta Webropol -verkkokyselylomakkeen avulla. Verkkokyselyssä oli niin suljettuja kvantitatiivisia kysymyksiä kuin avoimia kvalitatiivisia kysymyksiä. Espoon kaupunki toimi opinnäytetyön yhteisyötahona.
Verkkokyselyyn vastasi 31 huoltajaa. Suurin osa vastaajista ei osannut sanoa, miten katsomuskasvatus toteutuu varhaiskasvatuksessa tai miten uskonnottomia on huomioitu. Monissa eri kysymysten vastauksissa nousi esiin tiedotuksen vähäisyys varhaiskasvatuksessa katsomuskasvatukseen liittyen. Vastaajat toivoivat, että katsomuskasvatuksesta keskusteltaisiin ja sen toteutumisesta tiedotettaisiin rohkeammin. Katsomuskasvatukseen ajateltiin kuuluvan eri kulttuurien, katsomusten ja uskontojen käsittelyä esimerkiksi juhlien, keskusteluiden, kirjojen sekä vierailujen kautta.
Vastaajien mielestä katsomuskasvatusta tulisi käsitellä lasten kysymysten ja pohdintojen, kulttuuriperimän ja juhlapyhien sekä taiteen kautta. Odotukset tavoista, joilla katsomuskasvatusta tulisi toteuttaa, olivat varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisia. Osa vastaajista toivoi, että katsomukset pidettäisiin varhaiskasvatuksesta erillään. Vastaajat toivoivat, että eri katsomuksia käsiteltäisiin tasapuolisesti ja uskonnottomat pidettäisiin yhtenä katsomuksena. Katsomuskasvatuksen toteuttamisessa toivottiin toimintaa, johon kaikki voivat osallistua. Uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistumisesta toivottiin lupalappua - minkä moni kertoi toteutuneen. Uskonnollisten tilaisuuksien rinnalle toivottiin suunniteltua vaihtoehtoista toimintaa, joka ei aiheuta syrjään jäämisen kokemusta. Vastauksien perusteella katsomukset ovat arka aihe. Se ei kuitenkaan saisi aiheuttaa vaikenemista, vaan eri katsomusten kunnioittavaa tasavertaista kohtaamista.
Verkkokyselyyn vastasi 31 huoltajaa. Suurin osa vastaajista ei osannut sanoa, miten katsomuskasvatus toteutuu varhaiskasvatuksessa tai miten uskonnottomia on huomioitu. Monissa eri kysymysten vastauksissa nousi esiin tiedotuksen vähäisyys varhaiskasvatuksessa katsomuskasvatukseen liittyen. Vastaajat toivoivat, että katsomuskasvatuksesta keskusteltaisiin ja sen toteutumisesta tiedotettaisiin rohkeammin. Katsomuskasvatukseen ajateltiin kuuluvan eri kulttuurien, katsomusten ja uskontojen käsittelyä esimerkiksi juhlien, keskusteluiden, kirjojen sekä vierailujen kautta.
Vastaajien mielestä katsomuskasvatusta tulisi käsitellä lasten kysymysten ja pohdintojen, kulttuuriperimän ja juhlapyhien sekä taiteen kautta. Odotukset tavoista, joilla katsomuskasvatusta tulisi toteuttaa, olivat varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisia. Osa vastaajista toivoi, että katsomukset pidettäisiin varhaiskasvatuksesta erillään. Vastaajat toivoivat, että eri katsomuksia käsiteltäisiin tasapuolisesti ja uskonnottomat pidettäisiin yhtenä katsomuksena. Katsomuskasvatuksen toteuttamisessa toivottiin toimintaa, johon kaikki voivat osallistua. Uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistumisesta toivottiin lupalappua - minkä moni kertoi toteutuneen. Uskonnollisten tilaisuuksien rinnalle toivottiin suunniteltua vaihtoehtoista toimintaa, joka ei aiheuta syrjään jäämisen kokemusta. Vastauksien perusteella katsomukset ovat arka aihe. Se ei kuitenkaan saisi aiheuttaa vaikenemista, vaan eri katsomusten kunnioittavaa tasavertaista kohtaamista.