Kunnan ja kirkon varhaiskasvatusyhteistyöstä Turussa ja Kaarinassa
Sillanpää, Päivi (2021)
Sillanpää, Päivi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153295
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Päivi Sillanpää
Kunnan ja kirkon varhaiskasvatusyhteistyöstä Turussa ja Kaarinassa
39 s., 2 liitettä
Kevät, 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK) -kirkon varhaiskasvatus
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kartoittaa Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän ja Turun ja Kaarinan kaupunkien varhaiskasvatuksen yhdessä tekemää työtä alle kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä kanssa. Tavoitteenani oli selvittää, mitä työtä jo tehtiin, miten yhteistyö toimi ja mitä yhteistyöltä toivottiin tulevaisuudessa. Tutkimuksen tarkoitus on yhteistyön kehittäminen.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän alle kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä kanssa toimivilta työntekijöiltä. Kyselyn viitekehyksenä käytettiin Kirkkohallituksen laatimaa Kumppanuuden korit-mallia, joka tarjoaa selkeän rakenteen kunnan ja kirkon väliseen varhaiskasvatusyhteistyöhön. Korien sisällöt perustuvat Opetushallituksen ohjeisiin. Tutkimusaineiston analyysi perustuu Kumppanuuden korit-malliin ja tutkimus on teorialähtöinen tutkimus.
Kumppanuuden koreja on neljä. Ensimmäisen korin sisältö on yleissivistävää opetusta. Toiseen koriin kuuluvat perinteiset juhlat ja kolmanteen uskonnolliset tilaisuudet. Neljännen korin sisältöön kuuluu kasvun ja hyvinvoinnin tukeen liittyvä toiminta.
Kyselyyn vastasi 10 työntekijää. Vastaajat edustivat yhteensä seitsemää seurakuntaa ja kolmea ammattiryhmää, jotka olivat lastenohjaajat, perhetyöntekijät ja papit. Vastaajat tekivät yhteistyötä joko Turun tai Kaarinan tai molempien kaupunkien varhaiskasvatuksen kanssa. Kaksi vastaaja ilmoitti, että he eivät tee lainkaan tutkittavaa varhaiskasvatusyhteistyötä. Pienen vastausmäärän vuoksi kyselyn tulokset eivät kata kaikkea tutkimusalueella tehtävää kunnan ja kirkon varhaiskasvatusyhteistyötä.
Tuloksissa ilmeni, että yhteistyötä tehtiin jo monella tapaa. Se oli hyvää, toimivaa ja sujuvaa ja sen toivottiin jatkuvan, kehittyvän ja kasvavan. Kumppanuuden korit-mallin mukaisesta työstä eniten tehtiin yleissivistävään opetukseen liittyvää yhteistyötä. Uusille asioille oltiin avoimia ja uudenlaista toimintaa haluttaisiin keksiä, ja nimenomaan sellaista, jossa helpotettaisiin päiväkodin henkilökunnan työtä.
Asiasanat: katsomuskasvatus, kirkon varhaiskasvatus, varhaiskasvatus, varhaiskasvatusyhteistyö ABSTRACT
Päivi Sillanpää
The cooperation between the municipality and the church in early childhood education in Turku and Kaarina
39 p., 2 appendices
Spring, 2021
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree Programme in Social Services
Bachelor of Social Services
The aim of this study was to find out what kind of cooperation the early childhood educationin Turku and Kaarina Parish Union and the city of Turku and the city of Kaarina were doing together with children under school age and their families. The aim was to find out what kind of cooperation they already had, how the cooperation worked and what kind of cooperation was hoped for in the future. The results of the study will be used for further development of the cooperation.
This study was conducted as qualitative research. The data was collected from employees working with children under school age and their families in the Turku and Kaarina Parish Union. An online survey was used to collect the data. The theoretical basis for the survey was composed on the basis of a partnership model developed by the National Church Council, which involves four baskets. It provides a clear model for cooperation in early childhood education between cities and the Evangelical Lutheran Church of Finland. The principles included in each basket are based on the guidelines of the Finnish National Agency for Education. The analysis of the reseach data was based on the partnership model and the study was a theory-based study.
There are four baskets in the partnership model. In first basket, there is the teaching of general knowledge. In the second basket there are the traditional feast days and in the third basket religious events. In the fourth basket are the activities that support growth and welfare.
Responses were received from ten employees. They came from seven congregations and from three professional groups of child counsellors, family workers and priests. They cooperated either with the city of Turku, the city of Kaarina or both, in early childhood education. There were two employees who told that they do not do this kind of cooperation. Because there were just ten answers, not all cooperation in early childhood education between the cities and the church is included.
The study recognizes that several kinds of cooperation was already made. It was good, workable and fluent. The hope was that it will continue, progress and grow. The most common type on cooperation was teaching of general knowledge. Defendants were open to new things. They would want to invent new activities and especially that kind of action what will help employees in kindergarten.
Keywords: early childhood education, religious early childhood education
Päivi Sillanpää
Kunnan ja kirkon varhaiskasvatusyhteistyöstä Turussa ja Kaarinassa
39 s., 2 liitettä
Kevät, 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK) -kirkon varhaiskasvatus
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kartoittaa Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän ja Turun ja Kaarinan kaupunkien varhaiskasvatuksen yhdessä tekemää työtä alle kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä kanssa. Tavoitteenani oli selvittää, mitä työtä jo tehtiin, miten yhteistyö toimi ja mitä yhteistyöltä toivottiin tulevaisuudessa. Tutkimuksen tarkoitus on yhteistyön kehittäminen.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän alle kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä kanssa toimivilta työntekijöiltä. Kyselyn viitekehyksenä käytettiin Kirkkohallituksen laatimaa Kumppanuuden korit-mallia, joka tarjoaa selkeän rakenteen kunnan ja kirkon väliseen varhaiskasvatusyhteistyöhön. Korien sisällöt perustuvat Opetushallituksen ohjeisiin. Tutkimusaineiston analyysi perustuu Kumppanuuden korit-malliin ja tutkimus on teorialähtöinen tutkimus.
Kumppanuuden koreja on neljä. Ensimmäisen korin sisältö on yleissivistävää opetusta. Toiseen koriin kuuluvat perinteiset juhlat ja kolmanteen uskonnolliset tilaisuudet. Neljännen korin sisältöön kuuluu kasvun ja hyvinvoinnin tukeen liittyvä toiminta.
Kyselyyn vastasi 10 työntekijää. Vastaajat edustivat yhteensä seitsemää seurakuntaa ja kolmea ammattiryhmää, jotka olivat lastenohjaajat, perhetyöntekijät ja papit. Vastaajat tekivät yhteistyötä joko Turun tai Kaarinan tai molempien kaupunkien varhaiskasvatuksen kanssa. Kaksi vastaaja ilmoitti, että he eivät tee lainkaan tutkittavaa varhaiskasvatusyhteistyötä. Pienen vastausmäärän vuoksi kyselyn tulokset eivät kata kaikkea tutkimusalueella tehtävää kunnan ja kirkon varhaiskasvatusyhteistyötä.
Tuloksissa ilmeni, että yhteistyötä tehtiin jo monella tapaa. Se oli hyvää, toimivaa ja sujuvaa ja sen toivottiin jatkuvan, kehittyvän ja kasvavan. Kumppanuuden korit-mallin mukaisesta työstä eniten tehtiin yleissivistävään opetukseen liittyvää yhteistyötä. Uusille asioille oltiin avoimia ja uudenlaista toimintaa haluttaisiin keksiä, ja nimenomaan sellaista, jossa helpotettaisiin päiväkodin henkilökunnan työtä.
Asiasanat: katsomuskasvatus, kirkon varhaiskasvatus, varhaiskasvatus, varhaiskasvatusyhteistyö
Päivi Sillanpää
The cooperation between the municipality and the church in early childhood education in Turku and Kaarina
39 p., 2 appendices
Spring, 2021
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree Programme in Social Services
Bachelor of Social Services
The aim of this study was to find out what kind of cooperation the early childhood educationin Turku and Kaarina Parish Union and the city of Turku and the city of Kaarina were doing together with children under school age and their families. The aim was to find out what kind of cooperation they already had, how the cooperation worked and what kind of cooperation was hoped for in the future. The results of the study will be used for further development of the cooperation.
This study was conducted as qualitative research. The data was collected from employees working with children under school age and their families in the Turku and Kaarina Parish Union. An online survey was used to collect the data. The theoretical basis for the survey was composed on the basis of a partnership model developed by the National Church Council, which involves four baskets. It provides a clear model for cooperation in early childhood education between cities and the Evangelical Lutheran Church of Finland. The principles included in each basket are based on the guidelines of the Finnish National Agency for Education. The analysis of the reseach data was based on the partnership model and the study was a theory-based study.
There are four baskets in the partnership model. In first basket, there is the teaching of general knowledge. In the second basket there are the traditional feast days and in the third basket religious events. In the fourth basket are the activities that support growth and welfare.
Responses were received from ten employees. They came from seven congregations and from three professional groups of child counsellors, family workers and priests. They cooperated either with the city of Turku, the city of Kaarina or both, in early childhood education. There were two employees who told that they do not do this kind of cooperation. Because there were just ten answers, not all cooperation in early childhood education between the cities and the church is included.
The study recognizes that several kinds of cooperation was already made. It was good, workable and fluent. The hope was that it will continue, progress and grow. The most common type on cooperation was teaching of general knowledge. Defendants were open to new things. They would want to invent new activities and especially that kind of action what will help employees in kindergarten.
Keywords: early childhood education, religious early childhood education