Opiskelijoiden kokemuksia Varian ammattiopiston tukipalveluiden toimivuudesta
Andelin, Hanne; Piho, Daniel (2021)
Andelin, Hanne
Piho, Daniel
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235579
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Varian ammattiopiston opiskelijoiden kokemuksia opiskeluhuollon palveluista. Varian ammattiopistossa on toteutettu vuosina 2019–2021 Keskeyttämisestä kohtaamiseen -hanke, jonka kanssa opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka Varian ammattiopiston opettajien, opiskeluhuollon ja muun tukihenkilöstön yhteistyö toimii opiskelijan tukemisessa ja mitä mieltä ammattiopiston opiskelijat ovat tukipalveluiden toimivuudesta.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin viittä iältään 17–25-vuotiasta opiskelijaa. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja litteroidut aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla, jonka pohjalta muodostuvat opinnäytetyössä esitellyt tutkimustulokset. Tutkimuksen mukaan keskeisiä elementtejä opiskeluhuollon tukijärjestelmän toiminnassa ovat opiskelijan rohkaiseminen ja kannustaminen, oikea-aikaisuus ja tarvittaessa ohjaus sopivaan palveluun. Etenkin ahdistaviksi koetuissa tilanteissa saadusta tuesta ja positiivisesta kohtelusta on selkeästi hyötyä.
Kokemusten lisäksi opiskelijoilta kysyttiin myös kehitysehdotuksia, joista keskeisimpinä esiin nousevat positiivinen kohtaaminen, riittävän selkeä informaatio ja kommunikointi opettajien taholta opintojen suorittamiseen liittyen, varhainen puuttuminen opiskelijan poissaoloihin ja opiskeluhuollon palveluntarjoajien näkyvyyden ja tunnistettavuuden lisääminen. This thesis discusses the experiences of students at Vantaa Vocational College Varia concerning student support services. A project called Keskeyttämisestä kohtaamiseen is carried out in Vantaa Vocational College Varia in 2019–2021. The project aims to improve the wellbeing of the students and this thesis has been made in co-operation with the project. The aim of the thesis is to find out how the co-operation between the teachers, the student welfare services and other support staff of Vantaa Vocational College Varia works in supporting the students and how the students find the functionality of the support services.
Five students aged 17–25 were interviewed for the thesis. The research was carried out as a semi-structured thematic interview and transcribed material was analysed by material-based content analysis. According to the research, the key elements in functioning student welfare services are encouragement of the students, providing support at the right time and, if necessary, directing them to an applicable service. The support and positive encounter in situations that are perceived as distressing, is clearly beneficial.
The interviewed students were also asked for development suggestions, the most important of which they named positive encounter, sufficiently clear information and communication from teachers regarding the completion of studies, early intervention in student absences and increasing the visibility and recognizability of student welfare and other support services.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin viittä iältään 17–25-vuotiasta opiskelijaa. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja litteroidut aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla, jonka pohjalta muodostuvat opinnäytetyössä esitellyt tutkimustulokset. Tutkimuksen mukaan keskeisiä elementtejä opiskeluhuollon tukijärjestelmän toiminnassa ovat opiskelijan rohkaiseminen ja kannustaminen, oikea-aikaisuus ja tarvittaessa ohjaus sopivaan palveluun. Etenkin ahdistaviksi koetuissa tilanteissa saadusta tuesta ja positiivisesta kohtelusta on selkeästi hyötyä.
Kokemusten lisäksi opiskelijoilta kysyttiin myös kehitysehdotuksia, joista keskeisimpinä esiin nousevat positiivinen kohtaaminen, riittävän selkeä informaatio ja kommunikointi opettajien taholta opintojen suorittamiseen liittyen, varhainen puuttuminen opiskelijan poissaoloihin ja opiskeluhuollon palveluntarjoajien näkyvyyden ja tunnistettavuuden lisääminen.
Five students aged 17–25 were interviewed for the thesis. The research was carried out as a semi-structured thematic interview and transcribed material was analysed by material-based content analysis. According to the research, the key elements in functioning student welfare services are encouragement of the students, providing support at the right time and, if necessary, directing them to an applicable service. The support and positive encounter in situations that are perceived as distressing, is clearly beneficial.
The interviewed students were also asked for development suggestions, the most important of which they named positive encounter, sufficiently clear information and communication from teachers regarding the completion of studies, early intervention in student absences and increasing the visibility and recognizability of student welfare and other support services.