Näytä suppeat kuvailutiedot

Huoltajien osallisuus varhaiskasvatuksen katsomuskasvatuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa

Doktar, Paula; Rasi, Jonna (2021)

dc.contributor.authorDoktar, Paula
dc.contributor.authorRasi, Jonna
dc.date.accessioned2021-04-28T09:19:04Z
dc.date.available2021-04-28T09:19:04Z
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/495429
dc.description.abstractDoktar Paula ja Rasi Jonna Huoltajien osallisuus varhaiskasvatuksen katsomuskasvatuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa 51 s., 1 Liite Kevät 2021 Diakonia- ammattikorkeakoulu Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto Sosionomi (AMK) - kirkon varhaiskasvatus Opinnäytetyössä tutkittiin huoltajien kokemusta osallisuudesta katsomuskasvatuksen suunnitteluun ja toteutukseen varhaiskasvatuksessa. Lisäksi kartoitettiin keinoja huoltajien osallisuuden kokemuksen lisäämiseen. Tutkimus toteutettiin lokakuussa 2020 Webropol-kyselyllä huoltajille, joiden lapset ovat kunnallisessa päivähoidossa Vantaalla Myyrmäen suuralueella. Tutkimuksessa käytettiin analyysimenetelmänä sisällönanalyysiä. Vastaukset annettiin nimettömästi eikä niistä pystytä tunnistamaan vastaajaa. Katsomuskasvatus on lakisääteistä ja varhaiskasvatussuunnitelman mukaista toimintaa. Katsomuskasvatuksen tavoitteena on tutustuttaa lapset omassa lapsiryhmässä läsnä oleviin uskontoihin ja katsomuksiin, uskonnottomuutta unohtamatta. Katsomuskasvatuksen avulla vahvistetaan lapsen ymmärrystä ja kunnioitusta eri taustoista tulevia ihmisiä kohtaan sekä lapsen identiteetin kasvua. Huoltajat ovat oman perheensä asiantuntijoita ja heillä on ensisijainen vastuu lapsen kasvatuksesta. Tästä syystä huoltajilla tulee olla kokemus siitä, että he ovat osallisia myös lapsen varhaiskasvatukseen. Varhaiskasvatuksen tehtävä on tukea huoltajien kasvatustehtävää. Suurimmalla osalla huoltajista oli kokemus, ettei heitä ole pyydetty tai he eivät ole päässeet osallistumaan katsomuskasvatuksen suunnitteluun tai toteutukseen. Osalla huoltajista oli halua osallistua, osalla ei. Vastauksista nousi esiin huoltajien tyytyväisyys yleisesti ottaen varhaiskasvatuksen toimintaan sekä kasvattajien ammattitaitoon. Katsomuskasvatus käsite oli monille vieras ja se yhdistettiin helposti uskonnon harjoittamiseen. Uskonto miellettiin huoltajien keskuudessa yksityisasiaksi. Useimmat huoltajat eivät ole valmiita kertomaan perheensä uskonnosta tai katsomuksesta yleisissä tilaisuuksissa. Huoltajat voisivat antaa kasvattajille tietoa uskonnostaan tai katsomuksestaan lisätäkseen ymmärrystä. Keskeisimpänä johtopäätöksenä oli, että katsomuskasvatuksen avaaminen varhaiskasvatuskeskusteluissa huoltajille olisi tarpeellista. Lisäksi kasvattajina työskentelevät tarvitsevat mahdollisesti lisää tietoa ja taitoja katsomuskasvatuksen toteuttamiseen ja huoltajien osallisuuden kokemuksen lisäämiseksi. Asiasanat: Varhaiskasvatus, Katsomuskasvatus, Huoltajien osallisuus, kasvatusyhteistyö-
dc.description.abstractABSTRACT Doktar Paula, Rasi Jonna The guardians participation of worldview education in early childhood education 51 p., 1 appendix Spring 2021 Diaconia University of Applied Sciences, Bachelor’s Degree Programme in Social Services, Christian Early Childhood Education and Care, Early Childhood Education and Care Bachelor of Social Services The thesis examined the guardians experience of involvement in the planning and implementation of the worldview education in early childhood education. In addition, ways to increase the experience of guardian involvement were identified. The study was carried out in October 2020 with a Webropol survey for guardians whose children are in the municipal day care in the Myyrmäki major district in Vantaa. Content analysis was used as the method of analysis in the study. The survey was answered anonymously, and the respondents cannot be identified. The worldview education is statutory and part of the curriculum for early childhood education and care (ECEC). The goal of the worldview education is to familiarize children with the religions and beliefs present in their day care group, including irreligiousness. The worldview education strengthens the child's understanding and respect for people from different backgrounds, as well as the growth of the child's identity. The guardians are experts of their families and have the primary responsibility for raising the child. For this reason, guardians should have the experience that they are also involved in the early childhood education of the child. The task of early childhood education is to support the upbringing task of guardians. Most of the guardians experienced that they had not been asked or had not been able to participate in the planning or implementation of the worldview education. Some of the guardians wanted to participate but not all of them. The survey revealed that the guardians were in general satisfied with the activities of early childhood education and the professional skills of the educators. The concept of the worldview education was foreign to many and some associated it with the practice of religion. Religion was perceived as a private matter among the guardians. Most guardians are not prepared to tell, about their religion or belief at public events. Guardians could provide information about their religion to the educators to increase the understanding. The main conclusion was that clarifying the concept of the worldview education in early childhood education (ECEC) discussions to guardians would be necessary. In addition, those working as educators may need more knowledge and skills to implement the worldview education and to increase the experience of guardian involvement. Keywords: Early childhood education, worldview education, Participation, cooperative upbringing-
dc.language.isofin-
dc.rightsfi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|-
dc.titleHuoltajien osallisuus varhaiskasvatuksen katsomuskasvatuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa-
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-202104235621-
dc.subject.specializationkirkon varhaiskasvatuksen ohjaaja-
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|-
dc.subject.ysovarhaiskasvatus-
dc.subject.ysohuoltajat-
dc.subject.ysoosallisuus-
dc.subject.ysouskonto ja uskonnot-
dc.subject.ysovanhemmat-
dc.subject.ysopedagogiikka-
dc.subject.ysovarhaiskasvatussuunnitelmat-
dc.subject.ysotukeminen-
dc.subject.ysouskontokasvatus-
dc.relation.contractorVantaan kaupunki-
dc.subject.disciplinesosionomi (AMK)-
annif.suggestions.linkshttp://www.yso.fi/onto/yso/p1650|http://www.yso.fi/onto/yso/p23312|http://www.yso.fi/onto/yso/p5164|http://www.yso.fi/onto/yso/p4354|http://www.yso.fi/onto/yso/p2921|http://www.yso.fi/onto/yso/p4074|http://www.yso.fi/onto/yso/p1584|http://www.yso.fi/onto/yso/p37835|http://www.yso.fi/onto/yso/p9131|http://www.yso.fi/onto/yso/p2630fi


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot