Maahanmuuttajataustaisten lasten sosiaalisen identiteetin tukeminen varhaiskasvatuksessa
Määttänen, Laura; Kurkinen, Oona (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Määttänen, Laura
Kurkinen, Oona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265945
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli lisätä omaa sekä tutkimuksessa mukana olleen päiväkodin varhaiskasvatuksen työntekijöiden tietoisuutta maahanmuuttajataustaisten lasten kanssa työskentelystä. Tavoitteena oli avata kattavasti identiteettiä ja monikulttuurisuutta käsitteinä, sekä kuvata lapsen identiteetin kehitystä ja keinoja sen tukemiseksi. Tavoitteena oli myös kartoittaa mahdolliset haasteet ja vahvuudet monikulttuurisessa varhaiskasvatusryhmän arjessa.
Aineiston keruumenetelmänä käytettiin kirjallista haastattelua, sekä saatavilla olevaa kirjallisuutta. Keskiössä oli varhaiskasvatuksen työntekijöiltä saadut haastatteluvastaukset, jotka toivat arvokkaan lisän työhön.
Tuloksina saimme kuvauksen yhden monikulttuurisen päiväkotiryhmän arjesta. Monikulttuurisuus toi mukanaan haasteita, mutta myös positiivisia asioita tuotiin esille. Suurimpana haasteena koettiin yhteisen kielen puuttuminen ja vuorovaikutuksen haasteet. Positiivisina asioina koettiin lasten tietoisuuden lisääntyminen maailman eri kulttuureista ja kielistä, sekä suvaitsevaisuuden ja erilaisuuden hyväksymisen oppiminen jo varhaisessa iässä.
Identiteetin kehittymisen haasteina nähtiin juuri kielimuurista johtuva osallisuuden ja vaikuttamisen vaillinaisuus, sekä niin sanottu altavastaajan rooli lapsiryhmässä etniseen vähemmistöön kuulumisen vuoksi. Identiteetin ja itsetunnon tukemiseksi nähtiin tärkeänä lapsen vahvuuksien löytäminen ja niiden näkyväksi tekeminen, sekä yhdessä puhuminen päivän tärkeistä hetkistä ja lapsen kiinnostuksen kohteista. Tärkeänä nähtiin sekä haastattelujen perusteella että kirjallisuutta tutkiessa, että jokainen lapsi on arvokas ja tärkeä osa lapsiryhmää, ja tämä tulisi tehdä lapselle myös näkyväksi.
Asiasanat: monikulttuurisuus, identiteetti, varhaiskasvatus, kaksikielisyys
Aineiston keruumenetelmänä käytettiin kirjallista haastattelua, sekä saatavilla olevaa kirjallisuutta. Keskiössä oli varhaiskasvatuksen työntekijöiltä saadut haastatteluvastaukset, jotka toivat arvokkaan lisän työhön.
Tuloksina saimme kuvauksen yhden monikulttuurisen päiväkotiryhmän arjesta. Monikulttuurisuus toi mukanaan haasteita, mutta myös positiivisia asioita tuotiin esille. Suurimpana haasteena koettiin yhteisen kielen puuttuminen ja vuorovaikutuksen haasteet. Positiivisina asioina koettiin lasten tietoisuuden lisääntyminen maailman eri kulttuureista ja kielistä, sekä suvaitsevaisuuden ja erilaisuuden hyväksymisen oppiminen jo varhaisessa iässä.
Identiteetin kehittymisen haasteina nähtiin juuri kielimuurista johtuva osallisuuden ja vaikuttamisen vaillinaisuus, sekä niin sanottu altavastaajan rooli lapsiryhmässä etniseen vähemmistöön kuulumisen vuoksi. Identiteetin ja itsetunnon tukemiseksi nähtiin tärkeänä lapsen vahvuuksien löytäminen ja niiden näkyväksi tekeminen, sekä yhdessä puhuminen päivän tärkeistä hetkistä ja lapsen kiinnostuksen kohteista. Tärkeänä nähtiin sekä haastattelujen perusteella että kirjallisuutta tutkiessa, että jokainen lapsi on arvokas ja tärkeä osa lapsiryhmää, ja tämä tulisi tehdä lapselle myös näkyväksi.
Asiasanat: monikulttuurisuus, identiteetti, varhaiskasvatus, kaksikielisyys