LAPSEN KOKEMUKSEN KUULEMINEN TUKIPERHETOIMINNASSA: Oma-peli työväline tukiperheelle
Makiki, Juulia; Vuolle, Mirka (2021)
Makiki, Juulia
Vuolle, Mirka
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265835
Tiivistelmä
Lasten osallisuuden vahvistamiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Vantaan kaupungin tukiperhetoiminnassa havaittiin kehittämistarve lapsen osallisuuden vahvistamiseksi ja kokemuksen kuulemiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli varhaiskasvatusikäisen lapsen kokemuksen kuuleminen tukiviikonlopusta ja tarkoituksena oli lapsen osallisuuden vahvistuminen. Laajempana tavoitteena oli vaikuttaa kirjaamiskäytäntöön tukiperhekertomuksessa.
Tässä kehittämispainotteisessa opinnäytetyössä valmistettiin työväline, Oma-peli, tukiperheiden käyttöön. Työvälineen avulla lapsen kokemus tulee näkyväksi tukiperheelle, palveluntuottajalle sekä vanhemmille. Oma-pelin valmistuksessa hyödynnettiin kuvakommunikaatiota ja pelillisiä menetelmiä. Peli tehtiin Kehitysvammaliiton kuvapalvelu Papunetin kuvatyökalun avulla, luomalla tulostettava valmis peli, jota voi vapaasti käyttää epäkaupallisiin tarkoituksiin.
Yhteistyötä tehtiin Vantaan kaupungin tukiperhekoordinaattorin kanssa, joka kokosi tukiperheistä pilottiryhmän testaamaan Oma-peliä. Neljästä eri tukiperheestä osallistui viisi (5) varhaiskasvatusikäistä lasta pelin testaamiseen. Tukiperhevanhemmat kokivat työvälineen lisäävän lapsen kuulemista ja helpottavan lapsilähtöistä kirjaamista tukiperhekertomukseen. Opinnäytetyön tuloksena Vantaan kaupungin kertomukseen lisätään oma osio lapsen kerronnalle.
Asiasanat: kuvakommunikointi, kuvaviestintä, lapsen osallisuus, pelilliset menetelmät, tukiperhetoiminta, varhaiskasvatusikä
Tässä kehittämispainotteisessa opinnäytetyössä valmistettiin työväline, Oma-peli, tukiperheiden käyttöön. Työvälineen avulla lapsen kokemus tulee näkyväksi tukiperheelle, palveluntuottajalle sekä vanhemmille. Oma-pelin valmistuksessa hyödynnettiin kuvakommunikaatiota ja pelillisiä menetelmiä. Peli tehtiin Kehitysvammaliiton kuvapalvelu Papunetin kuvatyökalun avulla, luomalla tulostettava valmis peli, jota voi vapaasti käyttää epäkaupallisiin tarkoituksiin.
Yhteistyötä tehtiin Vantaan kaupungin tukiperhekoordinaattorin kanssa, joka kokosi tukiperheistä pilottiryhmän testaamaan Oma-peliä. Neljästä eri tukiperheestä osallistui viisi (5) varhaiskasvatusikäistä lasta pelin testaamiseen. Tukiperhevanhemmat kokivat työvälineen lisäävän lapsen kuulemista ja helpottavan lapsilähtöistä kirjaamista tukiperhekertomukseen. Opinnäytetyön tuloksena Vantaan kaupungin kertomukseen lisätään oma osio lapsen kerronnalle.
Asiasanat: kuvakommunikointi, kuvaviestintä, lapsen osallisuus, pelilliset menetelmät, tukiperhetoiminta, varhaiskasvatusikä