Terveysalan lehtoreiden kokemuksia korona-ajasta ja sen vaikutuksesta työhön
Mecklin, Essi; Rotso, Petra; Taulasto, Sara (2021)
Mecklin, Essi
Rotso, Petra
Taulasto, Sara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255731
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Essi Mecklin, Petra Rotso & Sara Taulasto
Terveysalan lehtoreiden kokemuksia korona-ajasta ja sen vaikutuksesta työhön
49 (2)
Kevät, 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Terveydenhoitaja (AMK)
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka sisältää puolistrukturoidun sähköisen lomakekyselyn Diakonia-ammattikorkeakoulun terveysalan lehtoreille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa koronan tuomista muutoksista lehtorintyönkuvaan vuoden 2020 ajalta sekä saada kehittämisideoita poikkeustilanteen tullessa uudestaan voimaan. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin muun muassa koronavirusta, työhyvinvointia sekä etäopetusta. Kyselyn avulla selvitettiin lehtoreiden kokemuksia korona-ajasta ja sen vaikutuksesta työntekoon ja työhyvinvointiin. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää parantamalla lehtoreiden työhyvinvointia mahdollisen poikkeustilanteen jatkuessa tai tullessa uudestaan voimaan.
Tutkimuksen kohderyhmänä toimi Diakonia-ammattikorkeakoulun Helsingin kampuksen terveysalan lehtorit. Aineisto kerättiin sähköpostitse sekä Microsoft Forms lomakkeen kautta. Kyselytutkimuksia lähetettiin 20 kappaletta, joista vastauksia saapui 11. HR-asiantuntija toimitti tiedoksiannon Diakonia-ammattikorkeakoulun koronakäytännöistä.
Sähköisen kyselylomakkeen tuloksista ilmeni, että koronan tuomat muutokset työhön koettiin monella tapaa kuormittaviksi. Etätyöskentelystä nousi esille hyötyjä sekä haittoja. Etätyöhön siirryttiin nopealla aikataululla.
Jatkossa lehtoreiden digipedagogisia taitoja tulisi kehittää, jotta opetus olisi sujuvaa opettajille sekä opiskelijoille. Lehtoreiden näkökulmasta etäopetus tekee opiskelijoista passiivisempia. Kyselyn ajankohtana työnantaja on mahdollistanut etäopetuksen tietoteknillisesti, mutta fyysisen ergonomian toteuttamiseen ei ole toistaiseksi annettu riittävästi tukea.
Asiasanat: etäopetus, koronavirus, työhyvinvointi ABSTRACT
Essi Mecklin, Petra Rotso and Sara Taulasto
Diaconia health sector lecturers´ experience on the effects of coronavirus in their work
49p., 2 attachments
Spring 2021
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor´s Degree Programme in Health Care
Bachelor of Health Care
This thesis aims to study how the 2020 coronavirus outbreak affected Diaconia University of Applied Science lecturers’ working conditions and develop ideas for improving said conditions in case of new outbreaks. As a qualitative study the thesis is based on a theoretical framework analyzing themes such as the coronavirus itself, workplace well-being and remote teaching. An e-survey for lecturers was conducted to study their experiences related to coronavirus and their work. Findings of this study can prove useful when trying to form practical conclusions to improve lecturers’ working environment in the future.
The subjects of this study were the lecturers of the health sector of Diaconia University of Applied Science’s campus in Helsinki. Answers for the survey were collected via e-mail and Microsoft Forms. 20 questionnaires were sent; 11 were answered. An HR-specialist provided information on Diac’s coronavirus practices via e-mail.
Results of the survey indicated that the subjects found their working conditions during the coronavirus outbreak to be stressful in various ways. Working remotely was seen to have both advantages and disadvantages. Many subjects thought that switching to remote work was sudden.
In conclusion, lecturers’ digital-pedagogic skills should be a focus in future to make their teaching more fluent and accessible for the students. From the teachers’ perspective, teaching remotely makes the students more passive. At the time of this survey, teaching remotely was made possible by Diaconia and supported in a technical sense, but the support from an ergonomic standpoint was still lacking.
Keywords: remote teaching, coronavirus, work well-being
Essi Mecklin, Petra Rotso & Sara Taulasto
Terveysalan lehtoreiden kokemuksia korona-ajasta ja sen vaikutuksesta työhön
49 (2)
Kevät, 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Terveydenhoitaja (AMK)
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka sisältää puolistrukturoidun sähköisen lomakekyselyn Diakonia-ammattikorkeakoulun terveysalan lehtoreille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa koronan tuomista muutoksista lehtorintyönkuvaan vuoden 2020 ajalta sekä saada kehittämisideoita poikkeustilanteen tullessa uudestaan voimaan. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin muun muassa koronavirusta, työhyvinvointia sekä etäopetusta. Kyselyn avulla selvitettiin lehtoreiden kokemuksia korona-ajasta ja sen vaikutuksesta työntekoon ja työhyvinvointiin. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää parantamalla lehtoreiden työhyvinvointia mahdollisen poikkeustilanteen jatkuessa tai tullessa uudestaan voimaan.
Tutkimuksen kohderyhmänä toimi Diakonia-ammattikorkeakoulun Helsingin kampuksen terveysalan lehtorit. Aineisto kerättiin sähköpostitse sekä Microsoft Forms lomakkeen kautta. Kyselytutkimuksia lähetettiin 20 kappaletta, joista vastauksia saapui 11. HR-asiantuntija toimitti tiedoksiannon Diakonia-ammattikorkeakoulun koronakäytännöistä.
Sähköisen kyselylomakkeen tuloksista ilmeni, että koronan tuomat muutokset työhön koettiin monella tapaa kuormittaviksi. Etätyöskentelystä nousi esille hyötyjä sekä haittoja. Etätyöhön siirryttiin nopealla aikataululla.
Jatkossa lehtoreiden digipedagogisia taitoja tulisi kehittää, jotta opetus olisi sujuvaa opettajille sekä opiskelijoille. Lehtoreiden näkökulmasta etäopetus tekee opiskelijoista passiivisempia. Kyselyn ajankohtana työnantaja on mahdollistanut etäopetuksen tietoteknillisesti, mutta fyysisen ergonomian toteuttamiseen ei ole toistaiseksi annettu riittävästi tukea.
Asiasanat: etäopetus, koronavirus, työhyvinvointi
Essi Mecklin, Petra Rotso and Sara Taulasto
Diaconia health sector lecturers´ experience on the effects of coronavirus in their work
49p., 2 attachments
Spring 2021
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor´s Degree Programme in Health Care
Bachelor of Health Care
This thesis aims to study how the 2020 coronavirus outbreak affected Diaconia University of Applied Science lecturers’ working conditions and develop ideas for improving said conditions in case of new outbreaks. As a qualitative study the thesis is based on a theoretical framework analyzing themes such as the coronavirus itself, workplace well-being and remote teaching. An e-survey for lecturers was conducted to study their experiences related to coronavirus and their work. Findings of this study can prove useful when trying to form practical conclusions to improve lecturers’ working environment in the future.
The subjects of this study were the lecturers of the health sector of Diaconia University of Applied Science’s campus in Helsinki. Answers for the survey were collected via e-mail and Microsoft Forms. 20 questionnaires were sent; 11 were answered. An HR-specialist provided information on Diac’s coronavirus practices via e-mail.
Results of the survey indicated that the subjects found their working conditions during the coronavirus outbreak to be stressful in various ways. Working remotely was seen to have both advantages and disadvantages. Many subjects thought that switching to remote work was sudden.
In conclusion, lecturers’ digital-pedagogic skills should be a focus in future to make their teaching more fluent and accessible for the students. From the teachers’ perspective, teaching remotely makes the students more passive. At the time of this survey, teaching remotely was made possible by Diaconia and supported in a technical sense, but the support from an ergonomic standpoint was still lacking.
Keywords: remote teaching, coronavirus, work well-being