Sukupuoli ja hyvinvointi rippikoulussa – Kysely nuorten kokemuksista rippikoulusta
Ohralahti, Elisa (2021)
Ohralahti, Elisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265917
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Elisa Ohralahti
Sukupuoli ja hyvinvointi rippikoulussa – Kysely nuorten kokemuksista rippikoulusta
41 s., ja 2 liitettä
Kevät 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan Ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK) -kirkon nuorisotyö
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sukupuolta sekä sen vaikutusta hyvinvointiin rippikoulussa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Suomen evankelis-luterilaisen kirkkohallituksen Kasvatus ja perheasiat – yksikön kanssa. Teoriaosuudessa on käsitelty hyvinvointia, sukupuolta ja seksuaalisuutta sekä rippikoulua sekä työmuotona että suhteessa seksuaalisuuteen ja sukupuoleen.
Menetelmänä on käytetty määrällistä tutkimusta. Tutkimus pohjautuu Kirkkohallituksen jokavuotiseen rippikoululaisten ja isosten itsearviointikyselyyn, joka täytetään rippikoulun lopussa ja johon vastaaminen on vapaaehtoista. Tässä opinnäytetyössä on käytetty vuoden 2019 kyselyn vastauksia. Lisäksi vuoden 2019 kyselyyn on lisätty opinnäytetyön osana kolme lisäkysymystä liittyen sukupuoleen ja seksuaalisuuteen rippikoulussa. Tutkimusaineiston muodostaa koko vuoden 2019 aineisto, mutta erityishuomio kohdistetaan näihin lisäkysymyksiin.
Tutkimuksessa havaittiin, että hyvinvointi rippikoulussa eri sukupuolten välillä on merkittävä. Tytöt ja pojat kokevat rippikoulun paljon positiivisemmin kuin sukupuoleltaan ”muut” ja ne, jotka eivät halua kertoa sukupuoltaan. Myös seksuaalisuudesta ja sukupuolesta puhumisen kokivat positiivisemmin tytöt ja pojat kuin ne, jotka eivät identifioi itseään tytöiksi tai pojiksi. Hieman yli puolet nuorista halusi kuulua kirkkoon ja alle puolet kokivat kristinuskon merkitykselliseksi elämässään. Molemmissa kysymyksissä oli myös merkittäviä eroja sukupuolten välillä.
Rippikoulun tulisi olla paikka, jossa nuori saa olla oma itsensä ja pitää hauskaa. Rippikoulun tulisi olla turvallinen kaikille. Tällä hetkellä on nuoria, joiden kokemus ei ole tämä. Osallisuus ja mahdollisuus olla oma itsensä ovat hyvin tärkeänä osana nuoren hyvinvointia rippikoulussa.
Elisa Ohralahti
Sukupuoli ja hyvinvointi rippikoulussa – Kysely nuorten kokemuksista rippikoulusta
41 s., ja 2 liitettä
Kevät 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan Ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK) -kirkon nuorisotyö
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sukupuolta sekä sen vaikutusta hyvinvointiin rippikoulussa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Suomen evankelis-luterilaisen kirkkohallituksen Kasvatus ja perheasiat – yksikön kanssa. Teoriaosuudessa on käsitelty hyvinvointia, sukupuolta ja seksuaalisuutta sekä rippikoulua sekä työmuotona että suhteessa seksuaalisuuteen ja sukupuoleen.
Menetelmänä on käytetty määrällistä tutkimusta. Tutkimus pohjautuu Kirkkohallituksen jokavuotiseen rippikoululaisten ja isosten itsearviointikyselyyn, joka täytetään rippikoulun lopussa ja johon vastaaminen on vapaaehtoista. Tässä opinnäytetyössä on käytetty vuoden 2019 kyselyn vastauksia. Lisäksi vuoden 2019 kyselyyn on lisätty opinnäytetyön osana kolme lisäkysymystä liittyen sukupuoleen ja seksuaalisuuteen rippikoulussa. Tutkimusaineiston muodostaa koko vuoden 2019 aineisto, mutta erityishuomio kohdistetaan näihin lisäkysymyksiin.
Tutkimuksessa havaittiin, että hyvinvointi rippikoulussa eri sukupuolten välillä on merkittävä. Tytöt ja pojat kokevat rippikoulun paljon positiivisemmin kuin sukupuoleltaan ”muut” ja ne, jotka eivät halua kertoa sukupuoltaan. Myös seksuaalisuudesta ja sukupuolesta puhumisen kokivat positiivisemmin tytöt ja pojat kuin ne, jotka eivät identifioi itseään tytöiksi tai pojiksi. Hieman yli puolet nuorista halusi kuulua kirkkoon ja alle puolet kokivat kristinuskon merkitykselliseksi elämässään. Molemmissa kysymyksissä oli myös merkittäviä eroja sukupuolten välillä.
Rippikoulun tulisi olla paikka, jossa nuori saa olla oma itsensä ja pitää hauskaa. Rippikoulun tulisi olla turvallinen kaikille. Tällä hetkellä on nuoria, joiden kokemus ei ole tämä. Osallisuus ja mahdollisuus olla oma itsensä ovat hyvin tärkeänä osana nuoren hyvinvointia rippikoulussa.