Matkaeväitä kirkon työhön: Verkkoympäristö Diakonia-ammattikorkeakoulun Kirke-toiminnassa opiskelijoiden hengellisen kasvun tukena
Huuskonen, Eveliina (2021)
Huuskonen, Eveliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265776
Tiivistelmä
Diakonia-ammattikorkeakoulussa tuetaan kirkon virkoihin opiskelevien opiskelijoiden hengellistä kasvua ja kirkollisen ammatti-identiteetin vahvistumista pakollisten opintojen lisäksi vapaaehtoisella Kirke-toiminnalla. Keväällä 2020 Kirke-toimintaa laajennettiin verkkoympäristöön. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä opiskelijoilta palautetta verkkoalustasta ja verkossa tapahtuvasta ryhmätoiminnasta verkkotoiminnan kehittämistyön tueksi.
Tutkimuksessa hyödynnettiin toimintatutkimuksen tapoja sekä useampia menetelmiä. Opiskelijoille toteutettiin pienryhmä keväällä 2020 verkossa. Kokoontumisten jälkeen kyselylomakkeella kerättiin palautetta opiskelijoiden kokemuksista verkossa tapahtuvasta hengellisestä ryhmätoiminnasta.
Helmikuussa 2020 opiskelijoille avattiin Diakle-oppimisympäristössä verkkoalusta Leipää ja viiniä – matkaeväitä kirkon alan opiskelijoille. Kevään aikana verkkoalustaa käyttäneiltä opiskelijoilta kerättiin toukokuussa palautetta verkkoalustan visuaalisuudesta, rakenteesta ja sisällöstä kyselylomakkeella.
Sekä ryhmätoimintaa että verkkoalustaa koskevassa palautteessa opiskelijat vastasivat kyselylomakkeessa avoimiin kysymyksiin. Näistä vastauksista muodostui opinnäytetyön laadullinen aineisto, jota analysoitiin sisällönanalyysillä. Opiskelijat arvioivat verkkoalustaa myös strukturoiduilla kysymyksillä, joissa käytettiin vastakohdista muodostuvia adjektiivipareja. Näistä vastauksista muodostui tilastollisin menetelmin analysoitu aineisto.
Tutkimustulosten mukaan Leipää ja viiniä -verkkoalustan rakenne oli selkeä ja sisällöt merkityksellisiä. Kehittämistyössä olisi tarpeellista pohtia vuorovaikutuksellisuuden lisäämistä, moniäänisen hengellisen keskustelukulttuurin luomista sekä opiskelijoiden osallisuuden mahdollisuuksia.
Tulosten mukaan verkossa tapahtuva ryhmätoiminta voi tukea hengellistä kasvua ja ammatti-identiteetin vahvistumista. Luottamuksen syntyminen edellyttää erilaisia teknisiä ja sisällöllisiä ratkaisuja, kuin kohtaaminen kasvokkain. Kirkollisen ammatti-identiteetin vahvistumisessa opiskelijoille on merkityksellistä vertaistuki ja vuorovaikutus opettajien sekä kirkossa toimivien ammattilaisten kanssa, jotta työn tekemisestä kirkossa muodostuu aito, rehellinen ja armollinen kuva.
Tutkimuksessa hyödynnettiin toimintatutkimuksen tapoja sekä useampia menetelmiä. Opiskelijoille toteutettiin pienryhmä keväällä 2020 verkossa. Kokoontumisten jälkeen kyselylomakkeella kerättiin palautetta opiskelijoiden kokemuksista verkossa tapahtuvasta hengellisestä ryhmätoiminnasta.
Helmikuussa 2020 opiskelijoille avattiin Diakle-oppimisympäristössä verkkoalusta Leipää ja viiniä – matkaeväitä kirkon alan opiskelijoille. Kevään aikana verkkoalustaa käyttäneiltä opiskelijoilta kerättiin toukokuussa palautetta verkkoalustan visuaalisuudesta, rakenteesta ja sisällöstä kyselylomakkeella.
Sekä ryhmätoimintaa että verkkoalustaa koskevassa palautteessa opiskelijat vastasivat kyselylomakkeessa avoimiin kysymyksiin. Näistä vastauksista muodostui opinnäytetyön laadullinen aineisto, jota analysoitiin sisällönanalyysillä. Opiskelijat arvioivat verkkoalustaa myös strukturoiduilla kysymyksillä, joissa käytettiin vastakohdista muodostuvia adjektiivipareja. Näistä vastauksista muodostui tilastollisin menetelmin analysoitu aineisto.
Tutkimustulosten mukaan Leipää ja viiniä -verkkoalustan rakenne oli selkeä ja sisällöt merkityksellisiä. Kehittämistyössä olisi tarpeellista pohtia vuorovaikutuksellisuuden lisäämistä, moniäänisen hengellisen keskustelukulttuurin luomista sekä opiskelijoiden osallisuuden mahdollisuuksia.
Tulosten mukaan verkossa tapahtuva ryhmätoiminta voi tukea hengellistä kasvua ja ammatti-identiteetin vahvistumista. Luottamuksen syntyminen edellyttää erilaisia teknisiä ja sisällöllisiä ratkaisuja, kuin kohtaaminen kasvokkain. Kirkollisen ammatti-identiteetin vahvistumisessa opiskelijoille on merkityksellistä vertaistuki ja vuorovaikutus opettajien sekä kirkossa toimivien ammattilaisten kanssa, jotta työn tekemisestä kirkossa muodostuu aito, rehellinen ja armollinen kuva.