Nopean reagoinnin malli, sakko- ja lyhytaikasivangeille: Rikossseuraamuslaitoksen SikSak-projekti.
Jokinen, Johanna (2021)
Jokinen, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104195127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104195127
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jokinen, Johanna
Nopean reagoinnin malli, sakko- ja lyhytaikaisvangeille. Rikosseuraamuslaitoksen SikSak-projekti.
s.62, 3 liitettä
Kevät 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan YAMK tutkinto
Sosionomi (YAMK)
Syrjäytymisvaarassa olevien terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
Tässä opinnäytetyössä arvioidaan Rikosseuraamuslaitoksen toteuttamaa Siksak- projektia ja sen sisällä toteutettua nopean reagoinnin toimintamallin pilottia. Sakko- ja lyhytaikaisvangeilla on usein terveys- ja päihdeongelmia, asumisen ongelmia sekä kasautuneita yleisiä elämän hallintaan liittyviä haasteita. SikSak-projektissa kehitetään monitoimijaista yhteistyötä, liittyen Rikosseuraamuslaitoksen ja kuntien väliseen yhteistyöhön lyhyissä vankeustuomioissa ja sakon muuntorangaistuksissa. Siksak-projektin tavoitteena on, että sakko- ja lyhytaikaisvangit saisivat vaikuttavia palveluita vankila-aikanaan. Verkostomaisella palvelukokonaisuudella varmistetaan, että asiakas kiinnittyy paremmin sekä Rikosseuraamuslaitoksen, että verkostotahojen palveluihin.
Tämä opinnäytetyö on arviointitutkimus, jossa laadullisin menetelmin haetaan vastaukset tutkimuskysymyksiin. Aineistona opinnäytetyössä on SikSak-projektin projektisuunnitelma, josta sain projektin tavoitteet. Aineistoa kerättiin haastattelemalla pilottiin osallistuneita työntekijöitä ja projektityöntekijöitä. Haastatteluista saatu aineisto käsiteltiin sisällönanalyysillä. Tämän pohjalta on arvioitu projektin pilottia ja onnistumista suhteessa sen tavoitteisiin ja näin saatu vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Opinnäytetyön tulosten mukaan SikSak-projektissa saatiin palveluintegraation muotoilun keinoin kehitettyä uusi nopean reagoinnin malli. Monialainen yhteistyö tiivistyi, saatiin nimettyä yhdyshenkilöt kuntiin ja saatiin sakko- ja lyhytaikaisvankien erityisryhmää näkyvämmäksi. Haasteina nähtiin, että yhteistyö on toimimatonta, epätietoisuus pilotista, asiakkaiden puute, Covid-19 pandemia, työntekijöiden asenne ongelma kohderyhmää kohtaan ja kunnan hidas reagointi yhteydenottopyyntöön.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksista voimme päätellä että, palveluintegraation muotoilu- prosessi antaa konkreettisia välineitä työskennellä yhdessä asiakaslähtöisemmin. Toimivat integroidut palvelut auttavat erityisesti haavoittuvassa asemassa ja paljon palveluita käyttäviä henkilöitä.
Asiasanat: arviointitutkimus, palveluiden kehittäminen, sakko- ja lyhytaikaisvangit ABSTRACT
Jokinen, Johanna
A rapid response model for default and short-term prisoners. The SikSak project of Criminal Sanctions Agency.
62 pages, 3 appendices
Spring, 2021
Diaconia University of Applied Sciences
Master's Degree Programme in the Promotion of the Health and Well-Being of People in Danger of Marginalisation
Master of Social Services
This thesis evaluates the SikSak project implemented by the Finnish Criminal Sanctions Agency and the pilot of the rapid response operating model implemented within it. Default and short-term prisoners do often have health and substance abuse problems, housing problems, and accumulated general life management challenges. The SikSak project develops multi-agency co-operation, related to co-operation between the Finnish Criminal Sanctions Agency and municipalities in short prison sentences and fines. The goal of the SikSak project is for default and short-term prisoners to receive effective services during their prison time. The network-like service package ensures the customer to better attach to the services of both the Criminal Sanctions Agency and the network.
This thesis is an evaluation study in which the answers to the research questions were sought using qualitative methods. The material in the thesis was the project plan of the SikSak project, from which the author got the goals of the project. The data were collected by interviewing the employees and project employees who participated in the pilot. The material obtained from the interviews was processed by content analysis. On this basis, the pilot and the success of the project were assessed in relation to its objectives and the answer to the research questions were answered.
According to the results of the thesis, a new rapid response model was developed in the SikSak project by means of service integration design. Multidisciplinary co-operation intensified, liaison officers were appointed to municipalities and the special group of default and short-term prisoners was more visible. Challenges were seen as non-cooperation, uncertainty about the pilot, lack of customers, the Covid-19 pandemic, the attitude of the employees towards the target group and the slow response of the municipality to the contact request.
On the basis of the results, it can be concluded that the service integration design process provides concrete tools to work together in a more customer-oriented way. Well-functioning integrated services help especially the vulnerable and people who use the services a lot.
Keywords: evaluation study, service development, default and short-term prisoners
Jokinen, Johanna
Nopean reagoinnin malli, sakko- ja lyhytaikaisvangeille. Rikosseuraamuslaitoksen SikSak-projekti.
s.62, 3 liitettä
Kevät 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan YAMK tutkinto
Sosionomi (YAMK)
Syrjäytymisvaarassa olevien terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
Tässä opinnäytetyössä arvioidaan Rikosseuraamuslaitoksen toteuttamaa Siksak- projektia ja sen sisällä toteutettua nopean reagoinnin toimintamallin pilottia. Sakko- ja lyhytaikaisvangeilla on usein terveys- ja päihdeongelmia, asumisen ongelmia sekä kasautuneita yleisiä elämän hallintaan liittyviä haasteita. SikSak-projektissa kehitetään monitoimijaista yhteistyötä, liittyen Rikosseuraamuslaitoksen ja kuntien väliseen yhteistyöhön lyhyissä vankeustuomioissa ja sakon muuntorangaistuksissa. Siksak-projektin tavoitteena on, että sakko- ja lyhytaikaisvangit saisivat vaikuttavia palveluita vankila-aikanaan. Verkostomaisella palvelukokonaisuudella varmistetaan, että asiakas kiinnittyy paremmin sekä Rikosseuraamuslaitoksen, että verkostotahojen palveluihin.
Tämä opinnäytetyö on arviointitutkimus, jossa laadullisin menetelmin haetaan vastaukset tutkimuskysymyksiin. Aineistona opinnäytetyössä on SikSak-projektin projektisuunnitelma, josta sain projektin tavoitteet. Aineistoa kerättiin haastattelemalla pilottiin osallistuneita työntekijöitä ja projektityöntekijöitä. Haastatteluista saatu aineisto käsiteltiin sisällönanalyysillä. Tämän pohjalta on arvioitu projektin pilottia ja onnistumista suhteessa sen tavoitteisiin ja näin saatu vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Opinnäytetyön tulosten mukaan SikSak-projektissa saatiin palveluintegraation muotoilun keinoin kehitettyä uusi nopean reagoinnin malli. Monialainen yhteistyö tiivistyi, saatiin nimettyä yhdyshenkilöt kuntiin ja saatiin sakko- ja lyhytaikaisvankien erityisryhmää näkyvämmäksi. Haasteina nähtiin, että yhteistyö on toimimatonta, epätietoisuus pilotista, asiakkaiden puute, Covid-19 pandemia, työntekijöiden asenne ongelma kohderyhmää kohtaan ja kunnan hidas reagointi yhteydenottopyyntöön.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksista voimme päätellä että, palveluintegraation muotoilu- prosessi antaa konkreettisia välineitä työskennellä yhdessä asiakaslähtöisemmin. Toimivat integroidut palvelut auttavat erityisesti haavoittuvassa asemassa ja paljon palveluita käyttäviä henkilöitä.
Asiasanat: arviointitutkimus, palveluiden kehittäminen, sakko- ja lyhytaikaisvangit
Jokinen, Johanna
A rapid response model for default and short-term prisoners. The SikSak project of Criminal Sanctions Agency.
62 pages, 3 appendices
Spring, 2021
Diaconia University of Applied Sciences
Master's Degree Programme in the Promotion of the Health and Well-Being of People in Danger of Marginalisation
Master of Social Services
This thesis evaluates the SikSak project implemented by the Finnish Criminal Sanctions Agency and the pilot of the rapid response operating model implemented within it. Default and short-term prisoners do often have health and substance abuse problems, housing problems, and accumulated general life management challenges. The SikSak project develops multi-agency co-operation, related to co-operation between the Finnish Criminal Sanctions Agency and municipalities in short prison sentences and fines. The goal of the SikSak project is for default and short-term prisoners to receive effective services during their prison time. The network-like service package ensures the customer to better attach to the services of both the Criminal Sanctions Agency and the network.
This thesis is an evaluation study in which the answers to the research questions were sought using qualitative methods. The material in the thesis was the project plan of the SikSak project, from which the author got the goals of the project. The data were collected by interviewing the employees and project employees who participated in the pilot. The material obtained from the interviews was processed by content analysis. On this basis, the pilot and the success of the project were assessed in relation to its objectives and the answer to the research questions were answered.
According to the results of the thesis, a new rapid response model was developed in the SikSak project by means of service integration design. Multidisciplinary co-operation intensified, liaison officers were appointed to municipalities and the special group of default and short-term prisoners was more visible. Challenges were seen as non-cooperation, uncertainty about the pilot, lack of customers, the Covid-19 pandemic, the attitude of the employees towards the target group and the slow response of the municipality to the contact request.
On the basis of the results, it can be concluded that the service integration design process provides concrete tools to work together in a more customer-oriented way. Well-functioning integrated services help especially the vulnerable and people who use the services a lot.
Keywords: evaluation study, service development, default and short-term prisoners