Mitä on viitottu puhe? : Kartoitus viitotusta puheesta ja sen opetuksesta Suomessa viittomakieli- ja puhevammaisalan asiantuntijoiden näkökulmasta
Lehto, Anni; Salo, Ruut (2021)
Lehto, Anni
Salo, Ruut
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104245632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104245632
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Anni Lehto & Ruut Salo
Mitä on viitottu puhe? – Kartoitus viitotusta puheesta ja sen opetuksesta Suomessa viittomakieli- ja puhevammaisalan asiantuntijoiden näkökulmasta
64 sivua ja 2 liitettä
Kevät 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Humanistisen alan ammattikorkeakoulututkinto
Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
Viitottu puhe on kommunikaatiokeinona hyvin moninainen, ja se määritellään eri tavoin lähteestä ja kontekstista riippuen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää viitottua puhetta työssään käyttävien asiantuntijoiden ja opettajien ajatuksia viitotun puheen tämänhetkisestä tilanteesta Suomessa. Opinnäytetyössä kartoitettiin sitä, miten asiantuntijat määrittelevät viitotun puheen, mikä sen opettamisessa on tärkeää ja kaivataanko viitotusta puheesta lisää tutkittua tietoa.
Aineisto kerättiin laadulliseen tutkimusmenetelmään kuuluvalla teemahaastattelulla. Haastatteluissa oli mukana kymmenen viitotun puheen parissa työskentelevää tai aikaisemmin työskennellyttä henkilöä ympäri Suomea. Haastateltavat edustivat tulkkeja, opettajia sekä viittomakieli- ja puhevamma-alan järjestöjen työntekijöitä.
Kukin haastateltava määritteli viitottua puhetta oman kokemuksensa näkökulmasta. Tärkeimmäksi asiaksi huulion lisäksi nousi mahdollisuus soveltaa ja käyttää menetelmää tilanteen vaatimalla tavalla. Kaikki haastateltavat pitivät uuden tutkitun tiedon saamista tärkeänä ja varsinkin opetustyötä tekevät mainitsivat, että tutkimustieto helpottaisi heidän työtään. Viitottua puhetta käyttävien henkilöiden huomioimista ja tutkimukseen osallistumista pidettiin tärkeänä. Useat haastateltavat ehdottivat yhteistyön tekemistä eri järjestöjen ja opettavien tahojen kanssa. Yhteistyöllä saataisiin eri tahojen näkökulmat kuuluviksi ja mahdollisimman monia palveleva lopputulos.
Asiasanat: viitottu puhe, viitotun puheen suositukset, teemahaastattelu, laadullinen tutkimus.
Anni Lehto & Ruut Salo
Mitä on viitottu puhe? – Kartoitus viitotusta puheesta ja sen opetuksesta Suomessa viittomakieli- ja puhevammaisalan asiantuntijoiden näkökulmasta
64 sivua ja 2 liitettä
Kevät 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Humanistisen alan ammattikorkeakoulututkinto
Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
Viitottu puhe on kommunikaatiokeinona hyvin moninainen, ja se määritellään eri tavoin lähteestä ja kontekstista riippuen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää viitottua puhetta työssään käyttävien asiantuntijoiden ja opettajien ajatuksia viitotun puheen tämänhetkisestä tilanteesta Suomessa. Opinnäytetyössä kartoitettiin sitä, miten asiantuntijat määrittelevät viitotun puheen, mikä sen opettamisessa on tärkeää ja kaivataanko viitotusta puheesta lisää tutkittua tietoa.
Aineisto kerättiin laadulliseen tutkimusmenetelmään kuuluvalla teemahaastattelulla. Haastatteluissa oli mukana kymmenen viitotun puheen parissa työskentelevää tai aikaisemmin työskennellyttä henkilöä ympäri Suomea. Haastateltavat edustivat tulkkeja, opettajia sekä viittomakieli- ja puhevamma-alan järjestöjen työntekijöitä.
Kukin haastateltava määritteli viitottua puhetta oman kokemuksensa näkökulmasta. Tärkeimmäksi asiaksi huulion lisäksi nousi mahdollisuus soveltaa ja käyttää menetelmää tilanteen vaatimalla tavalla. Kaikki haastateltavat pitivät uuden tutkitun tiedon saamista tärkeänä ja varsinkin opetustyötä tekevät mainitsivat, että tutkimustieto helpottaisi heidän työtään. Viitottua puhetta käyttävien henkilöiden huomioimista ja tutkimukseen osallistumista pidettiin tärkeänä. Useat haastateltavat ehdottivat yhteistyön tekemistä eri järjestöjen ja opettavien tahojen kanssa. Yhteistyöllä saataisiin eri tahojen näkökulmat kuuluviksi ja mahdollisimman monia palveleva lopputulos.
Asiasanat: viitottu puhe, viitotun puheen suositukset, teemahaastattelu, laadullinen tutkimus.