Kokemuksia Ihmeelliset vuodet -ryhmänhallintamenetelmän käytöstä Rauman varhaiskasvatuksessa
Kapsoritakis, Stella; Käki, Pauliina (2021)
Kapsoritakis, Stella
Käki, Pauliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255713
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia Rauman varhaiskasvatuksen työntekijöillä on Ihmeelliset vuodet -ryhmänhallintamenetelmästä. Tavoitteena oli saada mahdollisimman monipuolisesti tietoa ja kokemuksia Ihmeelliset vuodet -ryhmänhallintamenetelmästä ja koulutuksesta sekä menetelmän käytöstä Rauman varhaiskasvatuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena, joka kohdistettiin niille Rauman varhaiskasvatuksen työntekijöille, jotka olivat käyneet Ihmeelliset vuodet -ryhmänhallintamenetelmä koulutuksen.
Ihmeelliset vuodet -ryhmänhallintamenetelmä on osa Ihmeelliset vuodet -ohjelmakokonaisuutta, joka on tarkoitettu lasten käytöshäiriöiden ennaltaehkäisyyn ja hoitoon. Menetelmä on tarkoitettu varhaiskasvatuksen henkilöstölle sekä muille lasten kanssa työskenteleville ammattilaisille. Ihmeelliset vuodet -ryhmänhallintamenetelmä antaa työkaluja toteuttaa sellaista varhaiskasvatusta, joka tukee lasten sosiaalista kehitystä, vähentää käytösongelmia ryhmässä ja vahvistaa oikeanlaista kasvatusilmapiiriä.
Tutkimus osoitti, että työntekijät kokevat menetelmän vaikuttavan positiivisesti sekä lapsien että työntekijöiden toimintaan. Menetelmästä koettiin olevan myös paljon hyötyä arkityössä monissa eri tilanteissa. Kaikki tutkimukseen osallistuneet myös suosittelisivat koulutusta muille varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Menetelmän käytössä nähtiin kuitenkin myös haasteita. Yhtenä merkittävänä haasteena koettiin uusien toimintatapojen omaksuminen osaksi arkea. Myös henkilöstön ylikuormittuminen ja koulutuksen liian vähäinen tarjonta nähtiin menetelmän käyttöä rajoittavina tekijöinä. Tutkimuksen tulokset olivat kuitenkin pääosin erittäin positiivissävytteisiä. Opinnäytetyötämme voitaisiin hyödyntää tulevaisuudessa Rauman varhaiskasvatuksen lisäkoulutuksen suunnittelussa ja resurssien jakamisessa.
Ihmeelliset vuodet -ryhmänhallintamenetelmä on osa Ihmeelliset vuodet -ohjelmakokonaisuutta, joka on tarkoitettu lasten käytöshäiriöiden ennaltaehkäisyyn ja hoitoon. Menetelmä on tarkoitettu varhaiskasvatuksen henkilöstölle sekä muille lasten kanssa työskenteleville ammattilaisille. Ihmeelliset vuodet -ryhmänhallintamenetelmä antaa työkaluja toteuttaa sellaista varhaiskasvatusta, joka tukee lasten sosiaalista kehitystä, vähentää käytösongelmia ryhmässä ja vahvistaa oikeanlaista kasvatusilmapiiriä.
Tutkimus osoitti, että työntekijät kokevat menetelmän vaikuttavan positiivisesti sekä lapsien että työntekijöiden toimintaan. Menetelmästä koettiin olevan myös paljon hyötyä arkityössä monissa eri tilanteissa. Kaikki tutkimukseen osallistuneet myös suosittelisivat koulutusta muille varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Menetelmän käytössä nähtiin kuitenkin myös haasteita. Yhtenä merkittävänä haasteena koettiin uusien toimintatapojen omaksuminen osaksi arkea. Myös henkilöstön ylikuormittuminen ja koulutuksen liian vähäinen tarjonta nähtiin menetelmän käyttöä rajoittavina tekijöinä. Tutkimuksen tulokset olivat kuitenkin pääosin erittäin positiivissävytteisiä. Opinnäytetyötämme voitaisiin hyödyntää tulevaisuudessa Rauman varhaiskasvatuksen lisäkoulutuksen suunnittelussa ja resurssien jakamisessa.