Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Muutos varhaiskasvatuksessa poikkeusolojen seurauksena : Opas etävarhaiskasvatuksen tueksi

Rötkö, Susanna; Nuotio, Meri (2021)

 
Avaa tiedosto
Nuotio_Meri, Rotko_Susanna.pdf (14.13Mt)
Nuotio_Meri, Rotko_Susanna Etävarhaiskasvatuksen opas.pdf (12.95Mt)
Lataukset: 


Rötkö, Susanna
Nuotio, Meri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235625
Tiivistelmä
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli koota opas varhaiskasvatuksen henkilöstölle 1–5-vuotiaiden lasten pariin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamista myös sellaisissa tilanteissa, joissa kasvokkain tapahtuva varhaiskasvatus ei ole mahdollista. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Satakunnan piiri ry:n kanssa.

Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen tekemistä. Tutkimusmenetelmiksi valittiin sekä puolistrukturoitu haastattelu että puolistrukturoitu kysely. Haastattelut toteutettiin Tampereella sijaitsevassa yksityisessä päiväkodissa ja kysely julkaistiin Facebookissa Varhaiskasvattajien materiaalipankissa. Tutkimustuloksia hyödynnettiin etävarhaiskasvatuksen oppaan suunnittelussa ja toteuttamisessa.

Opinnäytetyö lähti liikkeelle Mannerheimin Lastensuojeluliiton Satakunnan piiri ry:n toiveesta tehdä opas etävarhaiskasvatuksen tueksi kevään 2020 poikkeusolojen seurauksena. Oppaan sisältö laadittiin esimerkiksi tutkimustuloksiin ja lähdemateriaaliin pohjautuen. Opas on rakennettu Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018) olevien oppimisen alueiden mukaisesti. Se jaettiin kahteen ikäryhmään: 1–3-vuotiaat sekä 3–5-vuotiaat. Oppaassa huomioitiin myös perheiden tukeminen kokoamalla neuvoja huoltajille jaksamisen tueksi. Mannerheimin Lastensuojeluliiton Satakunnan piirin toiminnanjohtaja arvioi opinnäytetyötä koko prosessin ajan.

Opinnäytetyötä tehdessä laadukkaan etävarhaiskasvatuksen toteuttamisen tärkeys korostui myös alle esiopetusikäisten lasten parissa. Oppaan tekemisen myötä laadukasta varhaiskasvatusta on mahdollista toteuttaa myös etävarhaiskasvatuksessa.
 
The purpose of this practice-based thesis was to assemble a guide for early childhood educators who work with children aged 1-5 years. The aim of this thesis was to support the execution of high-quality early childhood education in situations where face-to-face early childhood education is not possible. The thesis was done in collaboration with the Satakunta District of The Mannerheim League for Child Welfare.

The guide for distance learning in early childhood education was composed by using methods of qualitative research. Both a semi-structured interview and a semi-structured survey were chosen as methods of data collection. The interviews were conducted in a private kindergarten in Tampere and the questionnaire was published on Facebook in the group ”Varhaiskasvattajien materiaalipankki”. The responses were utilized in the planning and implementation of the guide.

The thesis project began when the Satakunta District of the Mannerheim League for Child Welfare requested a guide for distance learning in early childhood education, as a result of the national state of emergency in spring 2020 due to the coronavirus. The content of the guide was compiled, for example, based on the data collected with the questionnaire and the interviews, and source materials. The guide is structured according to the areas of learning presented in the National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care (2018). It was divided into two age-groups: ages 1-3 and ages 3-5. The guide includes advice for families with children in need of support. The Executive Director of the partner organization evaluated the thesis throughout the process of making it.

During the making of the thesis, the importance of executing high-quality distance learning in early childhood education was emphasized also before attending preschool. With the help of the guide, high-quality early childhood education can also be implemented in distance learning.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste