VAIKUTTAMISEN KEINOT DOKUMENTTIELOKUVAN TEOSSA : Tarkastelun kohteena Kaatopaikaton Suomi -dokumentti
Viikari, Nicholas (2009)
Viikari, Nicholas
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235915
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Viikari, Nicholas. Vaikuttamisen keinot dokumenttielokuvan teossa. Turku, syksy 2009. 38s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Turun toimipaikka, Viestinnän koulutusohjelma, Medianomi (AMK)
Opinnäytetyöni rakentuu kahdesta osasta. Tuoteosana on dokumenttielokuva Kaatopaikaton Suomi, jonka aiheena on jätteiden kierrätys ja hyötykäyttö. Lisäksi työssä on kirjallinen osa, jossa tutkin vaikuttamisen keinoja dokumenttielokuvan tuotannossa.
Opinnäytetyön kirjallisessa osassa tutkin mitä vaikuttamisen keinoja dokumentin tekijällä on dokumentin teon eri vaiheissa. Tämä on samalla kirjallisen työn näkökulma.
Tiedonhankintamenetelmänä on käytetty oman työn havainnointia oppimispäiväkirjan avulla sekä hyödynnetty ja reflektoitu omaa kokemusta kyseisessä tuotannossa. Alan kirjallisuus on myös ollut monipuolisesti käytössä.
Vaikuttamisen kannalta dokumentin teossa tärkeimmät työvaiheet ovat tarkka ennakkosuunnittelu ja leikkausvaiheessa tehty luova työ. Vaikuttamisen keinoina työssä tarkastelen samastumista ja katsojan tunteisiin vetoamista.
Avainsanat: Dokumenttielokuva, ohjaaja, käsikirjoittaja, kuvaaja, editoija, asiakas, tuotanto, vaikuttaminen, samastuminen, kertoja, musiikki.
Viikari, Nicholas. Vaikuttamisen keinot dokumenttielokuvan teossa. Turku, syksy 2009. 38s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Turun toimipaikka, Viestinnän koulutusohjelma, Medianomi (AMK)
Opinnäytetyöni rakentuu kahdesta osasta. Tuoteosana on dokumenttielokuva Kaatopaikaton Suomi, jonka aiheena on jätteiden kierrätys ja hyötykäyttö. Lisäksi työssä on kirjallinen osa, jossa tutkin vaikuttamisen keinoja dokumenttielokuvan tuotannossa.
Opinnäytetyön kirjallisessa osassa tutkin mitä vaikuttamisen keinoja dokumentin tekijällä on dokumentin teon eri vaiheissa. Tämä on samalla kirjallisen työn näkökulma.
Tiedonhankintamenetelmänä on käytetty oman työn havainnointia oppimispäiväkirjan avulla sekä hyödynnetty ja reflektoitu omaa kokemusta kyseisessä tuotannossa. Alan kirjallisuus on myös ollut monipuolisesti käytössä.
Vaikuttamisen kannalta dokumentin teossa tärkeimmät työvaiheet ovat tarkka ennakkosuunnittelu ja leikkausvaiheessa tehty luova työ. Vaikuttamisen keinoina työssä tarkastelen samastumista ja katsojan tunteisiin vetoamista.
Avainsanat: Dokumenttielokuva, ohjaaja, käsikirjoittaja, kuvaaja, editoija, asiakas, tuotanto, vaikuttaminen, samastuminen, kertoja, musiikki.