Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kaikki mukaan kehittämään. Näkökulmia kirkon varhaiskasvatuksen kehittämistoimintaan ja pedagogiseen kehittämiseen

Voutilainen, Sarianna (2021)

 
Avaa tiedosto
liite 1. (769.8Kt)
Lataukset: 


Voutilainen, Sarianna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265911
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon varhaiskasvatuksen kehittämistä pedagogisesta näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli jäsentää kirkon varhaiskasvatuksen kehittämisen lähtökohtia. Tavoitteena oli lisätä kirkon varhaiskasvatuksen henkilöstön tietoisuutta pedagogisen kehittämisen mahdollisuuksista kirkon varhaiskasvatuksen kehittämisessä. Tutkimuksen työelämäyhteistyökumppani oli Rantakylän seurakunta.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä oli kirjallisen materiaalin hyödyntäminen. Tutkimuksen aineisto koostui kymmenestä kirkon varhaiskasvatuksen kehittämistä käsittelevästä, voimassa olevasta dokumentista, jotka on julkaistu vuosina 2013, 2018 sekä 2019–2020. Aineiston analyysissa noudatettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaatteita.

Tutkimustuloksien perusteella kirkon varhaiskasvatuksen kehittämistoiminta oli jaettavissa kolmeen tasoon. Kehittämistavoitteet koskivat kokonaiskirkon, paikallisen tason ja pedagogisen toiminnan tasoja. Osallisuuden voitiin katsoa lävistävän kaikki tasot. Kehittämistavoitteissa korostui perhelähtöisyys. Toimintaympäristön muutokset ja niukkenevat resurssit haastoivat etsimään uusia toimintamuotoja ja uutta tapaa tehdä.

Pedagogiikan kehittäminen näyttäytyi ajankohtaisena. Pedagogisen arvioinnin ja kehittämisen menetelmät soveltuivat käytettäviksi kirkon varhaiskasvatuksessa erityisesti itsearvioinnin ja pedagogisen keskustelun osalta. Pedagogisten kehittämistavoitteiden kohdalla ilmeni käytännöllisen näkökulman tarve. Kehittämistavoitteiden havaittiin noudattelevan Lapset seurakuntalaisina asiakirjan nelijakoa.

Asiasanat: kehittäminen, kirkon kasvatustoiminta, kirkon varhaiskasvatus, pedagogiikka, varhaiskasvatus
 
The purpose of this study was to outline the developing objectives of the Evangelical Lutheran church of Finland´s early childhood education. The aim was to increase knowledge of possibilities of the pedagogic developing in context of church´s early childhood education. This study was made in collaboration with Evangelical Lutheran parish of Rantakylä in Joensuu Finland.

The study was carried out as qualitative research method. The research material was gathered as written material. It consisted ten documents and studies, which all concerned development activity of the Evangelical Lutheran church of Finland. The research material was published in 2013, 2018 and 2019-2020.

Based on the research results, the development activity was divided into three levels. The objectives concerned a full church level, local level and pedagogic i.e. practical levels. Participation was appeared in all levels. It was defined both as social inclusion and involvement in parish life. Answering to needs and interests of families was a high priority. Changes in operational environment and financial resources were challenging church´s early education. Creating new forms of activities and searching new ways of doing were found out as solutions.

The developing activity of pedagogy was shown as topical issue. The continuous assessment methods of pedagogic were able to be used in context of church´s early education for the part of self-evaluation and pedagogic discussion. The development objectives were in need of practical point of view. The developing goals of church´s early education four goals cited in the document called Lapset seurakuntalaisina from 2013.

Keywords: church´s educational work, development activity, early childhood education, pedagogy
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste