LASTEN OSALLISUUDEN TUKEMINEN ESIOPETUKSESSA : Eskarilaiset mukaan − vinkkejä osallisuuden tukemiseen
Hätönen, Annika; Katajisto, Saara (2012)
Hätönen, Annika
Katajisto, Saara
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100114052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100114052
Tiivistelmä
Hätönen, Annika & Katajisto, Saara.
Lasten osallisuuden tukeminen esiopetuksessa. Eskarilaiset mukaan − vinkkejä osallisuuden tukemiseen. Helsinki, syksy 2012, 66 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Produktiivisen opinnäytetyön tavoitteena oli valmistaa Eskarilaiset mukaan − vinkkejä osallisuuden tukemiseen esite. Opinnäytetyössä käsitellään aihetta osallisuuden, esiopetuksen ja vuorovaikutuksen näkökulmista. Lähtökohtana oli suunnata esite peruskoulun yhteydessä toimivien esiopetusryhmien henkilökunnalle.
Eskarilaiset mukaan -esitteen tavoite oli nostaa esille osallisuuden tukemisen tärkeys ja helppous. Esitteen tarkoituksena on antaa käytännön ehdotuksia, joiden avulla osallisuuden tukemisen voi tuoda osaksi ryhmän toimintaa ja lisätä tietoisuutta siitä varhaiskasvatuksessa. Lisäksi esitteen avulla voidaan helpottaa varhaiskasvatusalan ammattilaisten työtä osallisuuden parissa. Esite työstettiin espoolaiseen yhtenäiseen peruskouluun kuuluvan esiopetusryhmän avulla.
Opinnäytetyö perustuu teoriatietoon, työkokemukseen sekä esitteestä saatuun arviointiin. Arviointi kerättiin lomakkeella, joka jaettiin eri Espoon varhaiskasvatuksen yksiköissä toimiville varhaiskasvatusalan ammattilaisille. Arviointilomake jaettiin vastaajille yhdessä Eskarilaiset mukaan -esitteen kanssa paperi- tai pdf-versiona.
Saatujen arvioiden perusteella esite koettiin selkeäksi ja helppolukuiseksi. Vaikka menetelmät olivat osalle arvioijista entuudestaan tuttuja, he kokivat Eskarilaiset mukaan -esitteen olevan hyödyksi asioiden kertaamisessa ja ajatusten nostattamisessa. Vaikka esitteessä esitetyt toimintatavat olisivat omassa ryhmässä tuttuja ja ne kuuluisivat yksikön toimintatapoihin, on osallisuuden tukemisesta hyvä keskustella tasaisin väliajoin työyhteisössä esitettä hyödyntäen.
Alkuperäisen aikataulun mukaan opinnäytetyön piti valmistua syksyllä 2011, joilloin osallisuus oli vasta tulossa osaksi Espoon varhaiskasvatuksen toimintasuunnitelmaa. Tällä hetkellä osallisuuden tukeminen on vahvasti mukana jokapäiväisessä toiminnassa espoolaisissa varhaiskasvatuksen yksiköissä. Pohdittaessa opinnäytetyön merkitystä, voidaan tulla siihen johtopäätökseen, että esitteestä olisi ollut enemmän hyötyä varhaiskasvatuksen työntekijöille siinä vaiheessa, kun osallisuuden tukemisesta alettiin vasta puhua osana toimintakulttuuria.
Asiasanat: osallisuus, osallisuuden tukeminen, esiopetus, vuorovaikutus,
produktiot
Lasten osallisuuden tukeminen esiopetuksessa. Eskarilaiset mukaan − vinkkejä osallisuuden tukemiseen. Helsinki, syksy 2012, 66 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Produktiivisen opinnäytetyön tavoitteena oli valmistaa Eskarilaiset mukaan − vinkkejä osallisuuden tukemiseen esite. Opinnäytetyössä käsitellään aihetta osallisuuden, esiopetuksen ja vuorovaikutuksen näkökulmista. Lähtökohtana oli suunnata esite peruskoulun yhteydessä toimivien esiopetusryhmien henkilökunnalle.
Eskarilaiset mukaan -esitteen tavoite oli nostaa esille osallisuuden tukemisen tärkeys ja helppous. Esitteen tarkoituksena on antaa käytännön ehdotuksia, joiden avulla osallisuuden tukemisen voi tuoda osaksi ryhmän toimintaa ja lisätä tietoisuutta siitä varhaiskasvatuksessa. Lisäksi esitteen avulla voidaan helpottaa varhaiskasvatusalan ammattilaisten työtä osallisuuden parissa. Esite työstettiin espoolaiseen yhtenäiseen peruskouluun kuuluvan esiopetusryhmän avulla.
Opinnäytetyö perustuu teoriatietoon, työkokemukseen sekä esitteestä saatuun arviointiin. Arviointi kerättiin lomakkeella, joka jaettiin eri Espoon varhaiskasvatuksen yksiköissä toimiville varhaiskasvatusalan ammattilaisille. Arviointilomake jaettiin vastaajille yhdessä Eskarilaiset mukaan -esitteen kanssa paperi- tai pdf-versiona.
Saatujen arvioiden perusteella esite koettiin selkeäksi ja helppolukuiseksi. Vaikka menetelmät olivat osalle arvioijista entuudestaan tuttuja, he kokivat Eskarilaiset mukaan -esitteen olevan hyödyksi asioiden kertaamisessa ja ajatusten nostattamisessa. Vaikka esitteessä esitetyt toimintatavat olisivat omassa ryhmässä tuttuja ja ne kuuluisivat yksikön toimintatapoihin, on osallisuuden tukemisesta hyvä keskustella tasaisin väliajoin työyhteisössä esitettä hyödyntäen.
Alkuperäisen aikataulun mukaan opinnäytetyön piti valmistua syksyllä 2011, joilloin osallisuus oli vasta tulossa osaksi Espoon varhaiskasvatuksen toimintasuunnitelmaa. Tällä hetkellä osallisuuden tukeminen on vahvasti mukana jokapäiväisessä toiminnassa espoolaisissa varhaiskasvatuksen yksiköissä. Pohdittaessa opinnäytetyön merkitystä, voidaan tulla siihen johtopäätökseen, että esitteestä olisi ollut enemmän hyötyä varhaiskasvatuksen työntekijöille siinä vaiheessa, kun osallisuuden tukemisesta alettiin vasta puhua osana toimintakulttuuria.
Asiasanat: osallisuus, osallisuuden tukeminen, esiopetus, vuorovaikutus,
produktiot