Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Moduuliharjoittelu opiskelijan oppimisen tukena asumispalveluyksikössä: Perehdytysopas opiskelijalle

Eronen, Jaana; Peuralahti, Nina (2021)

 
Avaa tiedosto
Eronen_Jaana, Peuralahti_Nina.pdf (988.3Kt)
Lataukset: 


Eronen, Jaana
Peuralahti, Nina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090617457
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Jaana Eronen, Nina Peuralahti
Moduuliharjoittelu opiskelijan oppimisen tukena asumispalveluyksikössä -perehdytysopas opiskelijalle
72 sivua ja 3 liitettä
Syksy 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja, diakoninen hoitotyö (AMK)


Sairaanhoitajatutkinnon laajuus on 210 opintopistettä, joista 90 opintopistettä koostuu käytännön harjoitteluista. Käytännön harjoittelut ovat merkittäviä tekijöitä opiskelijoiden ammatilliselle kasvulle ja käytännön taitojen oppimiselle. Käytännön harjoittelut myös lisäävät opiskelijan ymmärrystä potilaan kokonaisvaltaisesta hoidosta. Perinteisen harjoittelumallin rinnalle on tullut moduuliharjoittelumalli, joka tarkoittaa sitä, että opiskelijat muodostavat oman tiimin työryhmässä ja hoitavat itsenäisesti potilaita ohjaajan valvomana. Moduuliharjoittelu kehittää tiimityöskentelytaitoja, vastuunottoa ja ammatillista kasvua.


Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia opiskelijan perehdytysopas moduuliharjoitteluun Diakonissalaitoksen Hoivan
asumispalveluyksikkö Saarnitupaan. Saarnitupa tarjoaa palveluasumista fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille henkilöille. Asukkailla voi olla mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia. Perehdytysoppaan tarkoituksena on tukea sairaanhoitajaopiskelijan oppimista ja olla apuvälineenä Saarnituvan henkilökunnalle opiskelijaohjauksessa. Lisäksi sen tavoitteena on kehittää yksikön opiskelijaohjausta ja perehdytystä.


Perehdytysoppaan sisältö tehtiin Saarnituvan henkilökunnan toiveiden pohjalta ja asukasprofiili huomioiden. Keskeisimmät teemat perehdytysoppaassa ovat opiskelijaohjaus, moduuliharjoittelumalli ja työ mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsivien henkilöiden kanssa. Tieto oppaaseen hankittiin ajankohtaisista kirjallisuudesta ja verkkojulkaisuista. Hoitosuositusten ja -käytäntöjen muuttuessa perehdytysopas oli järkevintä tuottaa sähköiseen muotoon, jotta se on tulevaisuudessa muokattavissa Saarnituvan henkilökunnan toimesta.


Asiasanat: moduuliharjoittelu, opiskelijaohjaus, perehdytysopas, asumispalveluyksikkö


Diakonia-ammattikorkeakoulu
 
ABSTRACT
Jaana Eronen, Nina Peuralahti
Modular training to support student learning in the housing service unit - an orientation guide for the student
72 pages and 3 appendices
Autumn 2021
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s degree program in health care
Registered Nurse, option in Diaconal Nursing


As nursing diploma studies include 210 ECTS credits of which 90 credits consists of practice training, it highlights the fact, that clinical training plays a significant role regarding student nurses professional and personal development, when obtaining all the required (practical and theoretical) skills. Clinical training is also deemed to increase student nurses understanding and approach to holistic nursing. Since society is changing, nursing protocols, procedures, and policies also need to change accordingly.


Modular training, a new method, has been developed alongside. It basically
means, that students are divided into teams to independently take care of the residents under clinical supervision by their mentors. Pivotal idea of modular training in clinical setting is to increase team working skills, responsibility, and professional growth.


The objective of this functional thesis was to establish an induction guide to support nurses undertaking clinical modular training at Saarnitupa serviced housing unit. Saarnitupa provides both housing and health services for persons with mental impairment or physical disability. Common ailments among residents often include psychiatric, and substance abuse related problems. Another goal of this thesis is to act as a tool for the Saarnitupa regular staff in helping student nurses to reach their set objectives, and to support mentors in implementing teaching.


The content of this induction guide was based on the feedback from Saarnitupa staff, client base and profile also were other significant factors. The main topics of this guide are mentoring, modular training model, and work with clients affected by substance abuse and mental health issues. All information in this guide were received from online publications and current literature. Since clinical practices and guidelines are constantly changing and evolving, it was considered best to publish this guide on the internet, making it easier to edit by the Saarnitupa staff, should the need arise.



Keywords: Modular training, student guidance, orientation guide, serviced
housing unit
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste