Sukupuolisensitiivisen työotteen vahvistaminen varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa
Haataja, Maria; Kataja-Junttonen, Viivi (2021)
Haataja, Maria
Kataja-Junttonen, Viivi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090517456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090517456
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa sukupuolisensitiivistä varhaiskasvatusta tukevaa opetusmateriaalia alan ammattilaisten käyttöön. Työn toimeksiantaja oli Väestöliitto, jonka kehotunnekasvatushankkeisiin opinnäytetyö liittyi. Tavoitteena oli suunnitella 4–6-vuotiaille lapsille sukupuolisensitiivisiä toimintatuokioita. Suunnittelun lähtökohtana oli Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2018 mukainen pedagogiikka.
Toimintatuokiot rakentuivat lasten kuvakirjojen ympärille. Toimintatuokioissa käsiteltäviksi valittujen kirjojen kautta oli mahdollista käsitellä sukupuolten tasa-arvoon, yhdenvertaisuuteen ja sukupuolen moninaisuuteen liittyviä teemoja. Kirjojen tarkastelussa hyödynnettiin kirjallisuusterapian menetelmiä. Tuokioiden toimintaosuudessa käytettiin monipuolisesti toiminnallisia ja taidelähtöisiä työtapoja, kuten draamaa, roolileikkejä, tanssia sekä kuvallisen ja musiikillisen ilmaisun keinoja.
Kehittämistyön tuloksena syntyi malli tuokioiden rakenteesta sekä 14 ohjatun toiminnan suunnitelmaa. Suunnitelmat sisältävät esimerkkejä siitä, kuinka kasvattaja kuvakirjojen pohjalta voi yhdessä lasten kanssa tarkastella tyttöjen ja poikien leikkeihin, pukeutumiseen ja harrastuksiin liittyviä stereotypioita sekä sukupuolen moninaisuutta, ihmisten yksilöllisyyttä ja ystävyyttä. Suunnitelmia kokeiltiin päiväkodissa, jolloin niistä saatiin palautetta niin lapsilta kuin aikuisiltakin. Saatu palaute oli myönteistä. Erityisesti kiitosta saivat laaja kirjavalikoima ja monipuoliset toimintaehdotukset. Materiaali koettiin helposti sovellettavaksi omaan työhön ja hyödylliseksi sukupuolisensitiivisen kasvatuksen toteuttamisen tueksi.
Toimintatuokiot rakentuivat lasten kuvakirjojen ympärille. Toimintatuokioissa käsiteltäviksi valittujen kirjojen kautta oli mahdollista käsitellä sukupuolten tasa-arvoon, yhdenvertaisuuteen ja sukupuolen moninaisuuteen liittyviä teemoja. Kirjojen tarkastelussa hyödynnettiin kirjallisuusterapian menetelmiä. Tuokioiden toimintaosuudessa käytettiin monipuolisesti toiminnallisia ja taidelähtöisiä työtapoja, kuten draamaa, roolileikkejä, tanssia sekä kuvallisen ja musiikillisen ilmaisun keinoja.
Kehittämistyön tuloksena syntyi malli tuokioiden rakenteesta sekä 14 ohjatun toiminnan suunnitelmaa. Suunnitelmat sisältävät esimerkkejä siitä, kuinka kasvattaja kuvakirjojen pohjalta voi yhdessä lasten kanssa tarkastella tyttöjen ja poikien leikkeihin, pukeutumiseen ja harrastuksiin liittyviä stereotypioita sekä sukupuolen moninaisuutta, ihmisten yksilöllisyyttä ja ystävyyttä. Suunnitelmia kokeiltiin päiväkodissa, jolloin niistä saatiin palautetta niin lapsilta kuin aikuisiltakin. Saatu palaute oli myönteistä. Erityisesti kiitosta saivat laaja kirjavalikoima ja monipuoliset toimintaehdotukset. Materiaali koettiin helposti sovellettavaksi omaan työhön ja hyödylliseksi sukupuolisensitiivisen kasvatuksen toteuttamisen tueksi.