Kirjeitä Kuutilta – Lapsen oikeuksista lähisuhteissa 1.–2.-luokkalaisille lapsille tarinallisin ja toiminnallisin menetelmin
Karlsson, Joanna; Larkiala, Sinimarja; Seppä, Jaana; Ojanperä, Markus (2021)
Lataukset:
Karlsson, Joanna
Larkiala, Sinimarja
Seppä, Jaana
Ojanperä, Markus
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090217380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090217380
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Karlsson Joanna, Larkiala Sinimarja, Ojanperä Markus, Seppä Jaana
Kirjeitä Kuutilta, Lapsen oikeuksista lähisuhteissa 1.–2.-luokkalisille lapsille tarin-nallisin ja toiminnallisin menetelmin
52 sivua ja 2 liitettä
Syksy 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan AMK-tutkinto
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tutkittuun tietoon perustuva ja ajankohtaisiin tarpeisiin vastaava materiaalivihko kasvatus- ja opetusalan ammattilaisille lapsen oikeuksista puhumisen ja opettamisen tueksi. Materiaalissa käsitellään tarinallisten ja toiminnallisten menetelmien kautta lapsen oikeuksia kotioloissa ja lähisuhteissa. Materiaalin sisältämän toiminnan tavoitteena on lisätä lasten tietoisuutta omista oikeuksistaan ja sen avulla vaikuttaa positiivisesti lasten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotteistamiseen pyrkivänä kehittämistyönä. Aineiston keruumenetelminä käytettiin kirjallisuuskatsausta sekä asiantuntijahaastatteluja. Koko työn perustana käytettiin YK:n Lapsen oikeuksien sopimusta.
Ohjaajan materiaali Kirjeitä Kuutilta sisältää kuusi tuokiota, jotka käsittelevät lasten elämässä ajankohtaisia ja tärkeitä lapsen oikeuksiin liittyviä asioita, keskittyen lapsen oikeuksiin omassa perheessään. Materiaali käsittelee oikeuksia, jotka liittyvät lapsen turvallisuuteen, osallisuuteen ja hyvään kohteluun. Materiaali on suunniteltu toteutettavaksi 1.–2.-luokkalaisille lapsille iltapäiväkerhossa tai muussa vastaavassa toiminnassa. Materiaalia on testattu Lauttasaaren seurakunnan iltapäiväkerhossa. Lisäksi yhteistyökumppanimme on lukenut materiaalin ja antanut siitä palautetta.
Palautteen perusteella opinnäytetyönä tuotettua materiaalia oli helppo käyttää ja kokonaisuus oli selkeä ja toimiva. Materiaalin nähtiin sopivan hyvin myös ryhmäytymisen tueksi ja pienempienkin lasten kanssa käytettäväksi. Saadun palautteen perustella materiaalia voidaan pitää tarpeellisena ja ajankohtaisena.
Karlsson Joanna, Larkiala Sinimarja, Ojanperä Markus, Seppä Jaana
Kirjeitä Kuutilta, Lapsen oikeuksista lähisuhteissa 1.–2.-luokkalisille lapsille tarin-nallisin ja toiminnallisin menetelmin
52 sivua ja 2 liitettä
Syksy 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan AMK-tutkinto
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tutkittuun tietoon perustuva ja ajankohtaisiin tarpeisiin vastaava materiaalivihko kasvatus- ja opetusalan ammattilaisille lapsen oikeuksista puhumisen ja opettamisen tueksi. Materiaalissa käsitellään tarinallisten ja toiminnallisten menetelmien kautta lapsen oikeuksia kotioloissa ja lähisuhteissa. Materiaalin sisältämän toiminnan tavoitteena on lisätä lasten tietoisuutta omista oikeuksistaan ja sen avulla vaikuttaa positiivisesti lasten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotteistamiseen pyrkivänä kehittämistyönä. Aineiston keruumenetelminä käytettiin kirjallisuuskatsausta sekä asiantuntijahaastatteluja. Koko työn perustana käytettiin YK:n Lapsen oikeuksien sopimusta.
Ohjaajan materiaali Kirjeitä Kuutilta sisältää kuusi tuokiota, jotka käsittelevät lasten elämässä ajankohtaisia ja tärkeitä lapsen oikeuksiin liittyviä asioita, keskittyen lapsen oikeuksiin omassa perheessään. Materiaali käsittelee oikeuksia, jotka liittyvät lapsen turvallisuuteen, osallisuuteen ja hyvään kohteluun. Materiaali on suunniteltu toteutettavaksi 1.–2.-luokkalaisille lapsille iltapäiväkerhossa tai muussa vastaavassa toiminnassa. Materiaalia on testattu Lauttasaaren seurakunnan iltapäiväkerhossa. Lisäksi yhteistyökumppanimme on lukenut materiaalin ja antanut siitä palautetta.
Palautteen perusteella opinnäytetyönä tuotettua materiaalia oli helppo käyttää ja kokonaisuus oli selkeä ja toimiva. Materiaalin nähtiin sopivan hyvin myös ryhmäytymisen tueksi ja pienempienkin lasten kanssa käytettäväksi. Saadun palautteen perustella materiaalia voidaan pitää tarpeellisena ja ajankohtaisena.
