Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kielten ja kulttuurien näkyväksi tekeminen toiminnan keinoin

Zaharova, Katariina; Khan, Rana (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyön raportti (1.542Mt)
Tuokioiden ohjeet (336.1Kt)
Lataukset: 


Zaharova, Katariina
Khan, Rana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090617507
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainotteisen ja toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena ja tarkoituksena on kielten ja kulttuurien näkyväksi tekeminen sekä lasten monikielisyyden ja kulttuuri-identiteetin tukeminen varhaiskasvatuksessa toiminnallisten tuokioiden avulla.

Opinnäytetyötä varten on suunniteltu, toteutettu ja arvioitu kaksi toiminnallista tuokiota, joissa on otettu monikulttuurisuus huomioon. Tuokioiden tarkoituksena oli monikulttuurisuuden näkyväksi tekeminen varhaiskasvatuksessa. Tarkoituksena oli myös lasten kieli- ja kulttuuritaustojen huomioiminen, mikä tukisi lasten osallisuutta ja kulttuuri-identiteettiä. Tuokioiden avulla lapset pääsevät tutustumaan toistensa kieliin ja kulttuureihin.


Teoreettisissa lähtökohdissa perehdyttiin kulttuuriseen moninaisuuteen varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvattajan rooliin monikulttuurisuuden tukemisessa, osallisuuteen, lapsen kulttuuri-identiteettiin ja monikielisyyteen sekä näiden tukemiseen varhaiskasvatuksessa.


Toiminnalliset tuokiot toteutettiin yksityisen päiväkodin pienryhmän 3–5-vuotiaille lapsille. Ensimmäiseen tuokioon osallistui viisi lasta ja toiseen tuokioon osallistui kuusi lasta. Molemmissa tuokioissa tuotettiin yhteisesti juliste, johon askarreltiin eri maiden lippuja, eläimiä sekä “kiitos”-sanoja eri kielillä. Toisessa tuokiossa askartelun aikana kuunneltiin lapsille tuttuja lauluja eri kielillä. Tuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi on dokumentoitu opinnäytetyöhön ja ohjeet tuokioihin löytyvät liitteistä.


Tuokiot koettiin palautteiden perusteella mielekkäiksi kokonaisuuksiksi. Lasten palautteiden mukaan askarteluosuudet ja musiikki koettiin kivoina, kun taas alkukeskusteluosuus olisi voinut olla lyhyempi. Lasten lisäksi tuokioita arvioivat varhaiskasvatuksen opettaja ja opinnäytetyön tekijät. Tuokiot arvioitiin hyvänä keinona monikulttuurisuuden näkyväksi tekemiselle, joskin niiden olisi parempi olla ajallisesti lyhyempikestoisia yhtä kertaa kohden.


Asiasanat: monikulttuurisuus, monikielisyys, osallisuus, varhaiskasvatus
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste