Ryhmäytyssuunnitelma yläkouluun
Sjöberg, Alina (2021)
Sjöberg, Alina
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090517446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090517446
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kehittämispainoitteinen sekä työelämälähtöinen ja sen tavoitteena oli tehdä kantahämäläiselle yläkoululle uusi ryhmäytyssuunnitelma, jolla edistetään nuorten sekä koko kouluyhteisön hyvinvointia. Suunnitelmaa varten havainnoitiin ja kerättiin teoreettista tietoa nuorten hyvinvoinnin edistämisestä sekä mielenterveysongelmiin johtavista syistä. Ryhmäytyssuunnitelmaan kerättiin toiminnallisia harjoituksia, jotka helpottavat oppilaiden tutustumista sekä edistävät hyvän ryhmähengen luomisessa. Suunnitelma sisältää myös tuntien aikatulun, joten se on valmis työkalu luokanvalvojalle ryhmäytyksen avuksi.
Ryhmäytyminen edistää hyvää ryhmähenkeä, joka taas vähentää kiusaamista. Ryhmäyttämisellä voidaan vaikuttaa nuorten mielenterveyteen positiivisella tavalla.
Ryhmäytyssuunnitelma olisi hyvä ottaa käyttöön jokaisessa koulussa. Suunnitelma on työkalu, jota käytetään ennen kuin ongelmia ehtii syntyä. Näin ennaltaehkäistään nuorten mielenterveysongelmia, yksinäisyyttä ja jopa syrjäytymistä.
Ryhmäytyminen edistää hyvää ryhmähenkeä, joka taas vähentää kiusaamista. Ryhmäyttämisellä voidaan vaikuttaa nuorten mielenterveyteen positiivisella tavalla.
Ryhmäytyssuunnitelma olisi hyvä ottaa käyttöön jokaisessa koulussa. Suunnitelma on työkalu, jota käytetään ennen kuin ongelmia ehtii syntyä. Näin ennaltaehkäistään nuorten mielenterveysongelmia, yksinäisyyttä ja jopa syrjäytymistä.
