Tukea tarvitsevien lasten kanssa työskentely varhaiskasvatusryhmässä: Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia arjesta
Raunio, Rosanna; Edwards, Veera (2021)
Raunio, Rosanna
Edwards, Veera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090917619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090917619
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaisia kokemuksia erään helsinkiläisen varhaiskasvatusyksikön varhaiskasvatuksen opettajilla on tukea tarvitsevien lasten kanssa työskentelystä. Tässä opinnäytetyössä tukea tarvitsevilla lapsilla tarkoitetaan niitä lapsia, joille on myönnetty kolmiportaisen tukimallin mukainen tuki varhaiskasvatuksessa. Kolmiportaiseen tukimalliin kuuluvat yleinen, tehostettu sekä erityinen tuki. Tavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita arjessa esiintyy sekä millaiset toimintatavat työntekijät ovat kokeneet toimiviksi. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää apuna henkilöstön oman työn reflektointiin sekä työn kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin sähköisen Webropol-kyselyn avulla. Kyselyyn vastasi kymmenen varhaiskasvatuksen työntekijää. Saatua ainestoa analysoitiin sisällönanalyysillä tutkimuskysymyksiin pohjaten.
Tutkimuksen tulosten perusteella erilaisia tuen tarpeita esiintyy ryhmissä melko laajasti. Vastauksissa ilmeni eniten haasteita kielenkehityksen sekä tunnetaitojen kanssa. Valtaosa vastaajista kertoi tuen tarpeiden korostuvan erityisesti siirtymätilanteissa sekä silloin, kun koko ryhmä on paikalla. Jonkinlaisia haasteita esiintyy kuitenkin lähes kaikissa arjen tilanteissa lapsesta ja ryhmästä riippuen. Suuret ryhmäkoot, aikuisten vähäinen määrä sekä ajanpuute koettiin arkea hankaloittaviksi, etenkin, jos ryhmässä on useampi tukea tarvitseva lapsi. Tukea tarvitsevat lapset vaativat paljon henkilöstön aikaa, jolloin kolmiportaisen tukimallin ulkopuolella olevat lapset jäävät herkästi vähemmälle huomiolle.
Rutiinit ja pysyvät aikuiset olivat tutkimuksen perusteella tärkeitä tekijöitä sujuvoittamaan arkea. Ryhmissä käytetyistä tukimuodoista suosituimpia olivat pienryhmätyöskentely sekä erilaisten tukikuvien käyttö. Tuen tarpeet vaikuttavat oleellisesti ryhmän toiminnan suunnitteluun ja ennakointia pidettiin tärkeänä. Vastauksissa pohdittiin myös omaa jaksamista ja riittämättömyyden tunnetta. Osa vastaajista toivoi lisäkoulutusta, erityisopettajan konkreettista tukea sekä uusia vinkkejä ja materiaaleja toiminnan kehittämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin sähköisen Webropol-kyselyn avulla. Kyselyyn vastasi kymmenen varhaiskasvatuksen työntekijää. Saatua ainestoa analysoitiin sisällönanalyysillä tutkimuskysymyksiin pohjaten.
Tutkimuksen tulosten perusteella erilaisia tuen tarpeita esiintyy ryhmissä melko laajasti. Vastauksissa ilmeni eniten haasteita kielenkehityksen sekä tunnetaitojen kanssa. Valtaosa vastaajista kertoi tuen tarpeiden korostuvan erityisesti siirtymätilanteissa sekä silloin, kun koko ryhmä on paikalla. Jonkinlaisia haasteita esiintyy kuitenkin lähes kaikissa arjen tilanteissa lapsesta ja ryhmästä riippuen. Suuret ryhmäkoot, aikuisten vähäinen määrä sekä ajanpuute koettiin arkea hankaloittaviksi, etenkin, jos ryhmässä on useampi tukea tarvitseva lapsi. Tukea tarvitsevat lapset vaativat paljon henkilöstön aikaa, jolloin kolmiportaisen tukimallin ulkopuolella olevat lapset jäävät herkästi vähemmälle huomiolle.
Rutiinit ja pysyvät aikuiset olivat tutkimuksen perusteella tärkeitä tekijöitä sujuvoittamaan arkea. Ryhmissä käytetyistä tukimuodoista suosituimpia olivat pienryhmätyöskentely sekä erilaisten tukikuvien käyttö. Tuen tarpeet vaikuttavat oleellisesti ryhmän toiminnan suunnitteluun ja ennakointia pidettiin tärkeänä. Vastauksissa pohdittiin myös omaa jaksamista ja riittämättömyyden tunnetta. Osa vastaajista toivoi lisäkoulutusta, erityisopettajan konkreettista tukea sekä uusia vinkkejä ja materiaaleja toiminnan kehittämiseksi.