Kotoa Kouluun : Osallistujien kokemuksia Äidit mukana -hankkeessa
Henttonen, Senni; Pennanen, Anniina; Tuunanen, Mimi (2021)
Henttonen, Senni
Pennanen, Anniina
Tuunanen, Mimi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091017690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091017690
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä Äidit mukana -hankkeeseen osallistujien kokemuksia liittyen hankkeeseen osallistumiseen, opiskeluun, perheen suhtautumiseen, omiin vahvuuksiin sekä tulevaisuuden suunnitelmiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa hankkeen rahoittajille sekä hankkeessa työskenteleville ammattilaisille. Hanke on suunnattu maahanmuuttajaäideille, joiden lapset käyvät hankekoulussa. Hankkeeseen voi osallistua äidit, jotka ovat vasta saapuneet suomeen eikä heillä ole vielä yhtään kielitaitoa tai ne, joiden kielitaito kaipaa vahvistusta. Hankeen tavoitteena on saada jokaiselle luku- ja kirjoitustaito sekä mahdollistaa siirtyminen jatko-opintoihin tai työelämään.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimustieto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina hankkeen opetuspisteissä pääkaupunkiseudulla. Yhteensä haastateltavia oli 12. Tutkimustulokset analysointiin sisällön analyysimenetelmällä ja järjesteltiin teemoittain. Teemoiksi nousivat hankkeen tavoittavuus, suomen kielen opiskelu ja perheeltä saatu tuki.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurin osa Äidit mukana -hankkeen osallistujista koki hankkeeseen osallistumisen myönteisenä ja toimijuutta tukevana. Suomen kielen opiskelu ja oppiminen sekä koulunkäynnin sosiaalinen ulottuvuus koettiin tärkeäksi.
Näiden tulosten perusteella voi todeta, että tällainen kotouttamismenetelmä on osallistujille myönteinen kokemus.
Asiasanat: työllistyminen, koulutus, osallisuus, kotoutuminen
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimustieto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina hankkeen opetuspisteissä pääkaupunkiseudulla. Yhteensä haastateltavia oli 12. Tutkimustulokset analysointiin sisällön analyysimenetelmällä ja järjesteltiin teemoittain. Teemoiksi nousivat hankkeen tavoittavuus, suomen kielen opiskelu ja perheeltä saatu tuki.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurin osa Äidit mukana -hankkeen osallistujista koki hankkeeseen osallistumisen myönteisenä ja toimijuutta tukevana. Suomen kielen opiskelu ja oppiminen sekä koulunkäynnin sosiaalinen ulottuvuus koettiin tärkeäksi.
Näiden tulosten perusteella voi todeta, että tällainen kotouttamismenetelmä on osallistujille myönteinen kokemus.
Asiasanat: työllistyminen, koulutus, osallisuus, kotoutuminen