Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lukion opiskeluterveydenhoitajien valmiudet nuorten kokeman ympäristöahdistuksen tunnistamiseen ja sen käsittelyssä tukemiseen

Niskanen, Emma (2021)

 
Avaa tiedosto
Lukion opiskeluterveydenhoitajien valmiudet nuorten kokeman ympäristöahdistuksen tunnistamiseen ja sen käsittelyssä tukemiseen (412.0Kt)
Lataukset: 


Niskanen, Emma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100118228
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaiset valmiudet lukion opiskeluterveydenhoitajilla on nuorten kokeman ympäristöahdistuksen tunnistamiseen ja sen käsittelyssä tukemiseen. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, millainen tuki edistäisi terveydenhoitajien ammatillista osaamista ympäristöahdistuksen tunnistamisessa ja sen käsittelyssä tukemisessa. Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä MIELI Suomen Mielenterveys ry:n, Nyyti ry:n ja Tunne ry:n toteuttaman Ympäristöahdistuksen mieli -hankkeen kanssa. Hanke hyödyntää tutkimustuloksia laatiessaan aiheesta sosiaali- ja terveysalan toimijoille suunnattua koulutusmateriaalia. Tuloksista kirjoitetaan blogikirjoitus hankkeen verkkosivuille.

Tutkimus toteutettiin laadullisena puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tutkimukseen osallistui neljä lukion opiskeluterveydenhoitajaa eräästä Suomen kaupungista. Haastattelut toteutettiin Teams-alustalla touko–kesäkuussa 2021. Haastattelut äänitettiin. Äänitetty tutkimusaineisto litteroitiin ja jäsenneltiin koodaamalla. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelun avulla.

Tutkimustulosten perusteella opiskeluterveydenhoitajilla on hyvät valmiudet nuorten ympäristöahdistuksen tunnistamiseen. Ympäristöahdistuksen tunnistamiskeinot rinnastettiin ahdistuksen diagnosointiin. Tärkeimpinä keinoina ympäristöahdistuksen tunnistamisessa pidettiin keskustelua ja nuoren haastattelemista. Ympäristöahdistuksen käsittelyssä nuorta tuetaan ahdistuksen tunteen tunnistamisessa ja sen kohtaamisessa. Lisäksi nuoren kanssa pohditaan osallistavan toiminnan mahdollisuuksia osana ympäristöahdistuksen käsittelyä. Terveydenhoitajien ammatillista osaamista ympäristöahdistuksen tunnistamisessa ja sen käsittelyssä tukemisessa edistäisi sähköisessä muodossa oleva koulutusmateriaali, joka sisältäisi tietoa ympäristöahdistuksesta sekä keinoja ympäristöahdistuneen nuoren haastattelemiseen ja tukemiseen. Terveydenhoitajien tietämystä nuoren psyykkisten voimavarojen ylläpitämisen ja toivon edistämisen merkityksestä ympäristöahdistuksen käsittelyssä tulisi lisätä. Terveydenhoitajien luottamusta kykyynsä ympäristöahdistuksen tunnistamisessa tulisi myös vahvistaa.
 
The purpose of this thesis was to find out which abilities school health nurses in upper secondary schools have to identify environmental anxiety in young people and support managing it. The aim was to get information about what kind of support would promote school health nurses’ professional competence in identifying environmental anxiety and supporting dealing with it. The thesis was conducted in collaboration with the Ympäristöahdistuksen mieli (The Mind of Environmental Anxiety) project implemented by the Finnish Mental Health Association, Nyyti Association and Tunne Association. The project will use the research results to develop training material about the subject for social service and health care workers.

The study was conducted as a qualitative semi-structured focused interview. There were four school health nurses from upper secondary schools in a Finnish city participating in the study. The interviews were conducted on Microsoft Teams in May and June 2021. The interviews were recorded. The recorded research material was transcribed and coded. The research material was analysed by using thematic analysis.

According to the results of the study, the school health nurses have good abilities in identifying environmental anxiety in young people. The means of identifying environmental anxiety were equated with diagnosing anxiety. The most important means were discussion and interviewing the young person. In dealing with environmental anxiety, young people are supported in identifying and facing the anxiety. In addition, opportunities for taking action are considered with the young person. The school health nurses’ professional competence to identify and support managing environmental anxiety could be supported with online training material which contains information about environmental anxiety and means to interview and support young people with environmental anxiety. The school health nurses’ knowledge of the importance of maintaining a young person’s mental health resources and promoting hope in dealing with environmental anxiety should be increased. School health nurses’ confidence in their ability to identify environmental anxiety should also be strengthened.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste