Lapsiperheiden kotipalvelun ja lastensuojelun avohuollon välinen yhteistyö Helsingissä : Kotipalvelun käynnistäminen ja yhteistyön kehittäminen
Juote, Emmi; Siltala, Petrus (2021)
Juote, Emmi
Siltala, Petrus
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100418340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100418340
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Helsingin kaupungin lapsiperheiden kotipalvelun ja lastensuojelun avohuollon välisen yhteistyön toimivuutta sekä asiakkuuksien kulkua näiden palveluiden välillä. Opinnäytetyö toteutettiin mixed methods-menetelmällä eli hyödyntämällä sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää aineistonkeruussa ja analysoinnissa. Tutkimuksen aineistona käytettiin kotipalvelun palvelulähetteitä ja Pegasos-asiakastietojärjestelmän asiakasmerkintöjä kartoittamaan kulunutta aikaa palvelulähetteen kirjaamisesta kotipalvelun käynnistymiseen. Lisäksi aineistona käytettiin sähköisillä kyselylomakkeilla saatuja vastauksia lapsiperheiden kotipalvelun perhetyöntekijöiltä sekä lastensuojelun avohuollon sosiaalityöntekijöiltä. Kyselylomakkeista saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Kaikki aineisto on kerätty keväällä ja kesällä 2021.
Kerätty aineisto analysoitiin kolmen tutkimuskysymyksen avulla: Kuinka kauan palvelulähetteen kirjaamisesta kuluu aikaa ensimmäiseen yhteiseen kotikäyntiin, mitä toimivia käytäntöjä ja haasteita yhteistyössä on sekä millaisia toimintamalleja yhteistyössä tulisi vielä vahvistaa. Kyselylomakkeiden pohjalta saadut tulokset on avattu tekstissä teemoittain, jotka muotoutuivat tutkimuskysymysten pohjalta.
Opinnäytetyön kvalitatiivisessa aineistossa painottuvat pääteemoina kommunikaation tärkeys sekä yhteisen ajankäytön haasteet eri toimijoiden välillä. Kvantitatiivinen aineisto osoittaa suuria eroja eri palvelualueille saapuvien palvelulähetteiden määrässä. Palvelulähetteitä saapui neljän kuukauden aikana kotipalvelun keskitettyyn yksikköön yhteensä 42 kappaletta, joista pohjoiselle palvelualueelle 19, itäiselle 16, eteläiselle viisi ja läntiselle kaksi palvelulähetettä. Keskimäärin aikaa palvelulähetteen saapumisesta yhteiseen kotikäyntiin kului 11 ja palvelulähetteen saapumisesta kotipalvelun käynnistymiseen 32 päivää. Haastavissa elämäntilanteissa oleville perheille tämä on pitkä aika odottaa palveluun pääsyä. This thesis examines the effectiveness of collaboration and the course of customer between the home services for families with children and the outpatient care of the child protective services. This thesis utilizes the mixed methods approach, where both quantitative and qualitative research methodologies are used to analyze the research materials. Research material of this thesis consists of the service referrals for the home services and the Pegasos customer relationship management entries. The service referrals and the service entries are studied to find out how much time it takes the placement of the service referral to the beginning of the home service (for families with children).
Also, the thesis project collected additional data from the employees of the family work and the child protective services. This data was analyzed by content analysis. All research material was gathered in spring and summer of 2021.
The material was analyzed from the perspective of three key research questions: (1) How long does it take between the filing in the service referral to the first home visit, (2) what are the functioning and the challenging procedures in the current cooperation, and (3) what kind of procedures should be strengthened in the collaboration effort. The thesis processed the results of the questionnaires themed by the key research questions.
The results of the study emphasize the importance of communication and the challenges of common time (to work with the customer) of the two actors. The results suggest that a significant difference in the amount of filed service referrals occur in different service areas. During the period of four months the centralized unit of the home service received 42 service referrals. The northern service area received 19 service referrals, the eastern received 16, the southern 5 and the western 2. On the service referral for the common home call of both the studied actors took on average 11 days from the filing in to (the customer to) receive it and 32 days to the beginning of the home service. For families with challenging life situations this is a long time to wait for service.
Kerätty aineisto analysoitiin kolmen tutkimuskysymyksen avulla: Kuinka kauan palvelulähetteen kirjaamisesta kuluu aikaa ensimmäiseen yhteiseen kotikäyntiin, mitä toimivia käytäntöjä ja haasteita yhteistyössä on sekä millaisia toimintamalleja yhteistyössä tulisi vielä vahvistaa. Kyselylomakkeiden pohjalta saadut tulokset on avattu tekstissä teemoittain, jotka muotoutuivat tutkimuskysymysten pohjalta.
Opinnäytetyön kvalitatiivisessa aineistossa painottuvat pääteemoina kommunikaation tärkeys sekä yhteisen ajankäytön haasteet eri toimijoiden välillä. Kvantitatiivinen aineisto osoittaa suuria eroja eri palvelualueille saapuvien palvelulähetteiden määrässä. Palvelulähetteitä saapui neljän kuukauden aikana kotipalvelun keskitettyyn yksikköön yhteensä 42 kappaletta, joista pohjoiselle palvelualueelle 19, itäiselle 16, eteläiselle viisi ja läntiselle kaksi palvelulähetettä. Keskimäärin aikaa palvelulähetteen saapumisesta yhteiseen kotikäyntiin kului 11 ja palvelulähetteen saapumisesta kotipalvelun käynnistymiseen 32 päivää. Haastavissa elämäntilanteissa oleville perheille tämä on pitkä aika odottaa palveluun pääsyä.
Also, the thesis project collected additional data from the employees of the family work and the child protective services. This data was analyzed by content analysis. All research material was gathered in spring and summer of 2021.
The material was analyzed from the perspective of three key research questions: (1) How long does it take between the filing in the service referral to the first home visit, (2) what are the functioning and the challenging procedures in the current cooperation, and (3) what kind of procedures should be strengthened in the collaboration effort. The thesis processed the results of the questionnaires themed by the key research questions.
The results of the study emphasize the importance of communication and the challenges of common time (to work with the customer) of the two actors. The results suggest that a significant difference in the amount of filed service referrals occur in different service areas. During the period of four months the centralized unit of the home service received 42 service referrals. The northern service area received 19 service referrals, the eastern received 16, the southern 5 and the western 2. On the service referral for the common home call of both the studied actors took on average 11 days from the filing in to (the customer to) receive it and 32 days to the beginning of the home service. For families with challenging life situations this is a long time to wait for service.