Nuorten konfliktinratkaisu-, tunne- ja vuorovaikutustaidot konfliktitilanteissa
Alanne, Mia; Lahtinen, Venla (2021)
Alanne, Mia
Lahtinen, Venla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100418321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100418321
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata nuorten konfliktinratkaisutaitojen sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä Minun Silmin, Sinun Silmin -kurssin aikana. Kurssi on osa Helsingin kaupungin kiusaamisen vastaista ohjelmaa. Työelämän yhteistyökumppanina toimi Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kehittämispalveluiden hanketoimisto. Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa kurssin vaikutuksesta nuorten toimintamalleihin konfliktien ratkaisuissa sekä arvioida, miten kurssi kehittää nuorten tunne- ja vuorovaikutustaitoja konfliktitilanteissa. Saatujen tietojen pohjalta kerättiin näyttöä kurssin hyödyllisyydestä osana nuorten sosiaalisia taitoja, tunnetaitoja ja kiusaamistilanteiden käsittelyä kehittävänä ohjelmana, ajatuksena laajentaa ohjelman käyttöä Helsingin kouluissa ja valtakunnallisesti.
Aineisto kerättiin Minun Silmin, Sinun Silmin -kurssille osallistuneilta Helsingin kansainvälisen koulun 9. ja 10. luokan oppilailta. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin kyselyä ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla verkkokyselyllä. Kysely sisälsi yhteensä kuusitoista kysymystä, joista kuusi oli suljettuja ja kymmenen avoimia kysymyksiä. Kyselylomake suunniteltiin kirjallisuus- ja tutkimustietoon, tutkimusongelmaan, keskeisiin käsitteisiin sekä Minun Silmin, Sinun Silmin –kurssin sisältöön pohjautuen. Teemoina kyselyssä olivat konfliktinratkaisutaidot, tunnetaidot ja vuorovaikutustaidot. Suljettujen kysymysten analysoinnissa käytettiin tilastollista menetelmää eli kvantifiointia, jonka avulla saatiin tilastollisia numeraalisia otoksia ja näiden pohjalta laadittiin sanallinen tulkinta. Avoimet kysymykset analysoitiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää käyttäen. Analyysi toteutettiin induktiivisella sisällönanalyysilla hyödyntäen taulukointia, teemoittelua ja koodausta, joiden pohjalta muodostettiin lopuksi tiivis sanallinen kuvaus.
Kyselyyn vastasi kolmekymmentä nuorta. Kyselytutkimuksesta saatujen tuloksien mukaan nuoret kokivat tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittyneen kurssin aikana ja he saivat monipuolisesti keinoja konfliktitilanteissa toimimiseen ja konfliktien ratkaisemiseen. Erityisesti nuoret toivat esille tunteiden säätelyn, empatiataidon, yhteistyö- ja ryhmätyötaitojen sekä neuvottelutaitojen kehittymisen. Lähes puolet vastaajista koki konfliktien vähentyneen luokalla kurssin jälkeen ja yli puolet vastaajista kertoi hyödyntävänsä kurssilla opittuja asioita tulevaisuudessa. Saatujen tulosten perusteella voidaan ajatella, että kurssi on hyödyllinen työväline nuorten konfliktien, kiusaamisen ja syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn sekä psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen tukemiseen.
Asiasanat: tunnetaidot, vuorovaikutustaidot, konfliktinratkaisu, koulukiusaaminen The purpose of this thesis was to describe the development of young people’s emotional, interaction and conflict resolution skills during the I See, You See course. The course was a part of an anti-bullying program by City of Helsinki. The aim was to provide the project bureau of the education division of the City of Helsinki with information about impact the course had on conflict resolution models, and to evaluate how the course developed the participant’s emotional and interaction skills. The gathered information will be used as evidence of usefulness of the course as a tool to improve young people’s social and emotional skills as well as their ability to handle bullying situations. The aim is also to broaden the use of the course in schools in Helsinki and nationwide.
Material was gathered from the participants who took part in the I See, You see course. The participants were 9th and 10th grade students in the International School of Helsinki. The data was collected using a half-structured online questionnaire. The questionnaire included a total of sixteen questions. Six of the questions were closed-ended and ten were open-ended questions. The questionnaire was created based on information gathered from literature, study results, the research problem, key concepts, and the contents of the I See, You See course. The themes in the survey were conflict resolving skills, emotional skills, and interaction skills. A statistical method, quantification, was used in the analysis of the closed-ended questions to obtain statistical numerical samples. Based on the statistical information, the results were interpreted verbally. The open-ended questions were analyzed using a qualitative method. The analysis was conducted by using inductive content analysis, utilizing themes, coding, and charting, and through this a summary was created.
In total, thirty people responded to the questionnaire. The major result of the study was that the participants felt that they had improved their emotional and interaction skills and that they had gotten multiple tools and ways to act and resolve conflict situations. The results showed that the youth had improved their emotion regulating skills, empathy skills, collaborations and group work skills and negotiation skills. Nearly half felt that conflicts in their class had reduced and over half said that they are utilizing the learned skills in the future. The conclusion of the gathered results it can be stated that the course is a beneficial tool to prevent conflicts, bullying and social exclusion among the youth and to endorse the development of psychic and social skills.
Key words: Emotional Skills, Interaction Skills, Conflict Resolution Skills, School Bullying
Aineisto kerättiin Minun Silmin, Sinun Silmin -kurssille osallistuneilta Helsingin kansainvälisen koulun 9. ja 10. luokan oppilailta. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin kyselyä ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla verkkokyselyllä. Kysely sisälsi yhteensä kuusitoista kysymystä, joista kuusi oli suljettuja ja kymmenen avoimia kysymyksiä. Kyselylomake suunniteltiin kirjallisuus- ja tutkimustietoon, tutkimusongelmaan, keskeisiin käsitteisiin sekä Minun Silmin, Sinun Silmin –kurssin sisältöön pohjautuen. Teemoina kyselyssä olivat konfliktinratkaisutaidot, tunnetaidot ja vuorovaikutustaidot. Suljettujen kysymysten analysoinnissa käytettiin tilastollista menetelmää eli kvantifiointia, jonka avulla saatiin tilastollisia numeraalisia otoksia ja näiden pohjalta laadittiin sanallinen tulkinta. Avoimet kysymykset analysoitiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää käyttäen. Analyysi toteutettiin induktiivisella sisällönanalyysilla hyödyntäen taulukointia, teemoittelua ja koodausta, joiden pohjalta muodostettiin lopuksi tiivis sanallinen kuvaus.
Kyselyyn vastasi kolmekymmentä nuorta. Kyselytutkimuksesta saatujen tuloksien mukaan nuoret kokivat tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittyneen kurssin aikana ja he saivat monipuolisesti keinoja konfliktitilanteissa toimimiseen ja konfliktien ratkaisemiseen. Erityisesti nuoret toivat esille tunteiden säätelyn, empatiataidon, yhteistyö- ja ryhmätyötaitojen sekä neuvottelutaitojen kehittymisen. Lähes puolet vastaajista koki konfliktien vähentyneen luokalla kurssin jälkeen ja yli puolet vastaajista kertoi hyödyntävänsä kurssilla opittuja asioita tulevaisuudessa. Saatujen tulosten perusteella voidaan ajatella, että kurssi on hyödyllinen työväline nuorten konfliktien, kiusaamisen ja syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn sekä psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen tukemiseen.
Asiasanat: tunnetaidot, vuorovaikutustaidot, konfliktinratkaisu, koulukiusaaminen
Material was gathered from the participants who took part in the I See, You see course. The participants were 9th and 10th grade students in the International School of Helsinki. The data was collected using a half-structured online questionnaire. The questionnaire included a total of sixteen questions. Six of the questions were closed-ended and ten were open-ended questions. The questionnaire was created based on information gathered from literature, study results, the research problem, key concepts, and the contents of the I See, You See course. The themes in the survey were conflict resolving skills, emotional skills, and interaction skills. A statistical method, quantification, was used in the analysis of the closed-ended questions to obtain statistical numerical samples. Based on the statistical information, the results were interpreted verbally. The open-ended questions were analyzed using a qualitative method. The analysis was conducted by using inductive content analysis, utilizing themes, coding, and charting, and through this a summary was created.
In total, thirty people responded to the questionnaire. The major result of the study was that the participants felt that they had improved their emotional and interaction skills and that they had gotten multiple tools and ways to act and resolve conflict situations. The results showed that the youth had improved their emotion regulating skills, empathy skills, collaborations and group work skills and negotiation skills. Nearly half felt that conflicts in their class had reduced and over half said that they are utilizing the learned skills in the future. The conclusion of the gathered results it can be stated that the course is a beneficial tool to prevent conflicts, bullying and social exclusion among the youth and to endorse the development of psychic and social skills.
Key words: Emotional Skills, Interaction Skills, Conflict Resolution Skills, School Bullying