Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

ÖRKKIMÖRKKIKÄSIKERHO : – vuorovaikutusleikki lapsen itsetunnon kohottamisen ja rohkaisemisen apuna

Kyyrö, Reetta; Kela, Laura (2009)

 
Avaa tiedosto
Helsinki_Kela_2009.pdf (292.6Kt)
Lataukset: 


Kyyrö, Reetta
Kela, Laura
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910054789
Tiivistelmä
Kela, Laura & Kyyrö, Reetta. ÖRKKIMÖRKKIKÄSIKERHO – vuorovaikutusleikki lapsen itsetunnon kohottamisen ja rohkaisemisen apuna. Diak Etelä, syksy 2009, 72 s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosio-nomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus

Örkkimörkkikäsikerho – vuorovaikutusleikki lapsen itsetunnon kohottamisen ja rohkaisemisen apuna on työelämälähtöinen produktio, jonka tavoitteena on suunnitella, toteuttaa ja arvioida kahdeksan kerran kestoinen leikkikerho, jossa sovelletaan vuorovaikutusleikkiä ryhmätheraplay-menetelmän avulla ja sitä mal-lintaen.

Leikkikerho toteutettiin syksyllä 2008 vantaalaisessa yhteistyöpäiväkodissa. Leikkikerhoon osallistui neljä 4–5-vuotiasta lasta. Leikkikerhoon valittiin lapsia, jotka ovat päiväkodin suuressa lapsiryhmässä osoittautuneet ujoiksi ja jotka voisivat hyötyä leikkikerhon tarjoamasta rohkaisusta. Leikkikerhotuokiot suunni-teltiin helposti päiväkodin arkeen sopiviksi. Jokaisella tuokiolla oli leikkejä, jotka haastoivat ja rohkaisivat lapsia.

Produktion arvioinnin tukena käytettiin osallistuvaa havainnointia. Havainnoinnin tueksi leikkikerhotuokiot videoitiin ja lisäksi arviointiin osallistui yhteistyöpäivä-kodin henkilökunta. Produktion antamien kokemuksien mukaan vuorovaikutus-leikki on apuna lapsen rohkaisussa. Tuloksia yksittäisten lasten rohkaistumises-ta saatiin jo kahdeksan kerran leikkikerhotuokioiden aikana, mutta lapsen itse-tunnon vahvistamiseksi tarkoituksenmukaista olisi, että sama leikkikerhoryhmä olisi pidempi ja jatkuvampi prosessi.

Produktion aikana huomattiin, että leikkikerhon toteuttaminen päiväkodissa voi olla haasteellista resurssien vuoksi. Produktio kuitenkin osoitti, että vuorovaiku-tusleikkikerho on hyödyllinen ja mahdollistaa lasten yksilöllisen huomioinnin päiväkodin arjessa.

Asiasanat: Theraplay, vuorovaikutus, päivähoito, itsetunto, produktio, osallistuva havainnointi
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste