Vanhemmuuden tukeminen päivähoidossa
Liukku, Mari (2009)
Liukku, Mari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909264697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909264697
Tiivistelmä
Mari Liukku. Vanhemmuuden tukeminen päivähoidossa. Helsinki, syksy 2009, 57 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä päiväkotien hoito- ja kasvatushenkilöstö (lastenhoitajat, lastentarhanopettajat ja erityislastentarhanopettajat) ajattelevat vanhemmuuden tukemisesta ja miten tukemista käytännössä toteutetaan päivähoidossa. Tavoitteena oli selvittää vanhemmuuden tukemisen yhteisesti sovittuja linjauksia ja niiden käyttöä. Opinnäytetyössä selvitetään myös vanhemmuuden tukemisen käytäntöjä ja tulevaisuutta päivähoidossa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään vanhemmuutta ja sen tukemista päivähoidossa, kasvatuskumppanuutta, varhaista tukea – ja puuttumista sekä päivähoidon perhetyötä.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella kahden helsinkiläisen päiväkodin hoito- ja kasvatushenkilöstöltä. Kyselyssä käytettiin avoimia kysymyksiä. Päiväkodit valittiin, koska teen työtä molemmissa perhetyö päivähoidossa -hankkeessa sosiaaliohjaajana. Halusin tutkimuksesta mahdollisesti olevan hyötyä jatkossa kirjoittaessani hankeraporttia. Kysely annettiin 29 hen-kilölle. Tutkimukseen osallistui 14 työntekijää palauttamalla kyselyn.
Tutkimuksen tulosten mukaan kasvatuskumppanuus on tärkeä osa vanhem-muuden tukemista päivähoidossa; vanhempia kunnioitetaan ja tehdään avointa ja luottamuksellista yhteistyötä. Tukemiseen liittyy myös erityiset toimintatavat esimerkiksi erilaiset tapahtumat sekä dialogisuus keskustelujen ja kuuntelun kautta. Päivähoidossa lapset huomioidaan yksilöinä sekä yksilöllisesti huomioidaan vanhempien toiveita. Vanhemmat tarvitsevat tukea aikuisena ja vanhempana olemiseen, rajojen asettamiseen sekä erilaisissa ongelma- ja kriisitilanteissa. Päivähoidossa tarvitaan yhteisiä linjauksia vanhemmuuden tukemiseen. Päivähoidon työntekijät toivovat päivähoidon perhetyötä lisättäväksi päiväkoteihin. He toivovat myös enemmän erilaisia ryhmiä sekä vanhemmille että lapsille, sekä koulutusta ja keskustelua vanhemmuudesta ja sen tukemisesta päivähoidossa.
Tutkimuksesta on hyötyä suunniteltaessa ennaltaehkäisevän, varhaisen tuen lisäämistä päivähoitoon sekä päivähoitohenkilöstön täydennyskoulutusta. Tulevaisuudessa vanhemmuuden tukeminen tulisi olla osa päivähoidon normaalia käytäntöä päivähoidon perhetyönä, jolloin tuki tulisi kaikille vanhemmille ja perheille.
Asiasanat: vanhemmuus, tukeminen, päivähoito, kasvatuskumppanuus, varhainen tuki, varhainen puuttuminen, perhetyö, kvalitatiivinen tutkimus.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä päiväkotien hoito- ja kasvatushenkilöstö (lastenhoitajat, lastentarhanopettajat ja erityislastentarhanopettajat) ajattelevat vanhemmuuden tukemisesta ja miten tukemista käytännössä toteutetaan päivähoidossa. Tavoitteena oli selvittää vanhemmuuden tukemisen yhteisesti sovittuja linjauksia ja niiden käyttöä. Opinnäytetyössä selvitetään myös vanhemmuuden tukemisen käytäntöjä ja tulevaisuutta päivähoidossa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään vanhemmuutta ja sen tukemista päivähoidossa, kasvatuskumppanuutta, varhaista tukea – ja puuttumista sekä päivähoidon perhetyötä.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella kahden helsinkiläisen päiväkodin hoito- ja kasvatushenkilöstöltä. Kyselyssä käytettiin avoimia kysymyksiä. Päiväkodit valittiin, koska teen työtä molemmissa perhetyö päivähoidossa -hankkeessa sosiaaliohjaajana. Halusin tutkimuksesta mahdollisesti olevan hyötyä jatkossa kirjoittaessani hankeraporttia. Kysely annettiin 29 hen-kilölle. Tutkimukseen osallistui 14 työntekijää palauttamalla kyselyn.
Tutkimuksen tulosten mukaan kasvatuskumppanuus on tärkeä osa vanhem-muuden tukemista päivähoidossa; vanhempia kunnioitetaan ja tehdään avointa ja luottamuksellista yhteistyötä. Tukemiseen liittyy myös erityiset toimintatavat esimerkiksi erilaiset tapahtumat sekä dialogisuus keskustelujen ja kuuntelun kautta. Päivähoidossa lapset huomioidaan yksilöinä sekä yksilöllisesti huomioidaan vanhempien toiveita. Vanhemmat tarvitsevat tukea aikuisena ja vanhempana olemiseen, rajojen asettamiseen sekä erilaisissa ongelma- ja kriisitilanteissa. Päivähoidossa tarvitaan yhteisiä linjauksia vanhemmuuden tukemiseen. Päivähoidon työntekijät toivovat päivähoidon perhetyötä lisättäväksi päiväkoteihin. He toivovat myös enemmän erilaisia ryhmiä sekä vanhemmille että lapsille, sekä koulutusta ja keskustelua vanhemmuudesta ja sen tukemisesta päivähoidossa.
Tutkimuksesta on hyötyä suunniteltaessa ennaltaehkäisevän, varhaisen tuen lisäämistä päivähoitoon sekä päivähoitohenkilöstön täydennyskoulutusta. Tulevaisuudessa vanhemmuuden tukeminen tulisi olla osa päivähoidon normaalia käytäntöä päivähoidon perhetyönä, jolloin tuki tulisi kaikille vanhemmille ja perheille.
Asiasanat: vanhemmuus, tukeminen, päivähoito, kasvatuskumppanuus, varhainen tuki, varhainen puuttuminen, perhetyö, kvalitatiivinen tutkimus.