ÄSSÄ HIHASSA : Pesäpuu ry:n vuorovaikutusta tukevien välineiden käyttö Nikinharjun kuntayhtymän lastensuojelutyössä
Martikainen, Susanna; Peräoja, Tatiana (2009)
Martikainen, Susanna
Peräoja, Tatiana
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910084858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910084858
Tiivistelmä
Martikainen, Susanna & Peräoja, Tatiana. Pesäpuu ry:n vuorovaikutusta tukevien välineiden käyttö Nikinharjun kuntayhtymän lastensuojelutyössä.
Helsinki, syksy 2009, 49 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Pesäpuu ry:n vuorovaikutusta tukevien välineiden käyttöä Nikinharjun kuntayhtymän lastensuojelu- ja perhetyössä. Tulokset tulevat Pesäpuu ry:n kehittämiskäyttöön.
Teoreettinen viitekehitys käsitti kolme aihealuetta, jotka olivat kiintymyssuhdeteoria, lapsilähtöinen työote ja toiminnallisuus.
Kartoitus vuorovaikutusta tukevien välineiden käytöstä tehtiin sähköpostitse lähetetyllä selvityslomakkeella. Lomake lähetettiin Nikinharjun kuntayhtymän lastensuojelun erityisosaamisen yksikön työntekijöille, joista seitsemän vastasi.
Nikinharjun työntekijät kokivat että vuorovaikutusta tukeville välineille on tarvetta heidän työssään. Välineistä saatu palaute oli pääosin positiivista ja työntekijät kertoivat välineiden edesauttavan vuorovaikutuksen syntymistä asiakastilanteissa. Vuorovaikutusta tukevat välineet toimivat apuvälineenä lapsen äänen ja mielipiteen kuuluville saamisessa.
Asiasanat: toiminnallisuus, toiminnalliset menetelmät, vuorovaikutus, lastensuojelu
Helsinki, syksy 2009, 49 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Pesäpuu ry:n vuorovaikutusta tukevien välineiden käyttöä Nikinharjun kuntayhtymän lastensuojelu- ja perhetyössä. Tulokset tulevat Pesäpuu ry:n kehittämiskäyttöön.
Teoreettinen viitekehitys käsitti kolme aihealuetta, jotka olivat kiintymyssuhdeteoria, lapsilähtöinen työote ja toiminnallisuus.
Kartoitus vuorovaikutusta tukevien välineiden käytöstä tehtiin sähköpostitse lähetetyllä selvityslomakkeella. Lomake lähetettiin Nikinharjun kuntayhtymän lastensuojelun erityisosaamisen yksikön työntekijöille, joista seitsemän vastasi.
Nikinharjun työntekijät kokivat että vuorovaikutusta tukeville välineille on tarvetta heidän työssään. Välineistä saatu palaute oli pääosin positiivista ja työntekijät kertoivat välineiden edesauttavan vuorovaikutuksen syntymistä asiakastilanteissa. Vuorovaikutusta tukevat välineet toimivat apuvälineenä lapsen äänen ja mielipiteen kuuluville saamisessa.
Asiasanat: toiminnallisuus, toiminnalliset menetelmät, vuorovaikutus, lastensuojelu