Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Eritrealaisten osallistujien kokemuksia yhteiskuntaorientaatiokoulutuksesta

Assefa, Ezana (2021)

 
Avaa tiedosto
Eritrealaisten osallistujien kokemuksia yhteiskuntaorientaatiokoulutuksesta.pdf (2.162Mt)
Lataukset: 


Assefa, Ezana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120872
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Ezana Assefa
Eritrealaisten osallistujien kokemuksia yhteiskuntaorientaatiokoulutuksesta Sivut 31 ja 3 liitteet
Syksy 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaaliala- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK)

Tämän kehittämispainiotteisen opinnäytetyön tavoitteena on järjestää yhteiskuntaorientaatiokoulutusta eritrealaisille kiintiöpakolaisille ja selittää heidän kokemuksia koulutuksesta. Opinnäytetyön tarkoitus on tukea kiintiöpakolaisten kotoutumista Suomessa. Kurssilaiset totesivat koulutuksen kokonaisuudessaan olevan hyödyllinen, kiinnostava ja antoivat arvosanoiksi joko hyvä tai erittäin hyvä. Koulutus oli järjestetty osallistujien äidinkielellä (tigrinja). Koulutus avaa osallistu jille suomalaista yhteiskuntaa ja kertoo maahanmuuttajan oikeuksista ja velvollisuuksista.

Yhteiskuntaorientaatiokoulutus on tarkoitettu juuri maahan saapuneille kiintiöpakolaisille tai heihin rinnastettaville turvapaikanhakijoille, joille on myönnetty oleskelulupa sekä Suomeen pakolaisena saapuneen oleskeluluvan saaneen perheenjäsenille. Osallistujien äidinkielellä järjestetty yhteiskuntaorientaatiokoulutus edistää heidän kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan ja sen merkitys voi näkyä vuosia koulutukseen jälkeenkin. Koulutukseen osallistujat ovat eritrealaisia kiintiöpakolaisia, joiden kanssa on laadittu kotoutumissuunnitelma. Kotoutumissuunnitelmasta vastaa TE-palvelut ja koulutuksen toteutuksesta vastaa Lohjan kaupungin maahanmuuttajapalvelut.

Yhteenvetoa koulutuksesta voidaan sanoa, että osallistujat kokevat koulutuksen olevan erittäin tärkeä ja he saivat faktaan perustuvia tietoja suomalaisesta yhteiskunnasta. Osallistujat totesivat palautteessaan, että dialogiin perustuva koulutusmetodi auttoi heitä ymmärtämään asioita, jotka edistävät heidän kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Suurin kritiikki koulutukseen on, että tigrinjankielisen koulutusmateriaalin vähäisuus.


Avainsanat: Kiintiöpakolainen, Kotoutuminen, Yhteiskuntaorientaatio, Koulutus
 
ABSTRACT
Ezana Assefa
The experience of Eritrean quota refugees with civic orientation course Pages 31 and 3 appendices
Autumn 2021
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor of Social Services

This thesis aimed to organize a civic orientation course for Eritrean quota refugees and describe their experiences of the course. The objective is to assist the participants’ integration into Finnish society. The course is organized in Tigrinya which is the native language of the participants of the course Tigrinya. The aim of the course is to provide overall information about the Finnish society and the rights and obligations of an immigrant in Finland.

The objective of the civic orientation course is to help the participants’ integration process, especially in the first few years of their resettlement. The various information they have learned from the course will help them to integrate into the Finnish society even years after participating in the course. The participants who are quota refugees or comparable asylum seekers that have been granted a residence permit and the family members of people who arrived in Finland as refugees and have been granted residence permit are entitled to the immigrant integration program. The integration program is planned and executed by the public employment and business services (TE services) and the immigration services of municipality of Lohja.

Based on the paper-based feedback collected from the participants, the conclusion is that the course was a necessary orientation that provided valuable information on all aspects of Finnish society. Participants affirmed that the dialogue- based civic orientation course had strengthened their understanding of factors that assist their integration into Finnish society. For further development the course should have more Tigrinya language course materials.


Keywords: Quota refugee, Integration, Civic orientation, Course
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste