Kaihileikkauksen jälkeinen kontrollipuhelu potilaalle : ohje Coronaria Silmäsairaalan hoitohenkilökunnalle
Sipola, Paula; Leskinen, Annamari; Backman, Aleksandra (2021)
Sipola, Paula
Leskinen, Annamari
Backman, Aleksandra
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221059
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää Coronaria Silmäsairaalan leikkauksen jälkeistä potilasohjausta. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kaihileikkauspotilaiden hoitotyötä tekevien hoitajien käyttöön kirjallinen ohje leikkauksen jälkeen, eli postoperatiivisesti toteutettavaa kontrollipuhelua varten. Ohjeeseen haluttiin sisällyttää myös tietoa mahdollisten komplikaatioiden tunnistamiseksi ja toimintaohjeet niiden varalle.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä työelämäyhteistyökumppanin, eli Coronaria Silmäsairaalan kanssa. Aluksi yksikössä kaihipotilaiden parissa työskenteleville hoitajille tehtiin tarvekartoitus siitä, millaiselle postoperatiivisen kontrollipuhelun ohjeelle heillä olisi tarvetta. Tarvekartoitus toteutettiin kyselylomakkeilla, joihin vastasi neljä (4) hoitajaa.
Hoitajien vastausten perusteella laadittiin silmäsairauksien erikoislääkärille kysymykset siitä, mitä kaikkea ohjeeseen tulisi sisällyttää, jotta hoitajat voisivat sen avulla toteuttaa kontrollipuhelun. Yhteistyökumppanilla ei ollut ennestään käytössä postoperatiivista kontrollipuhelua, joten puhelun avulla voidaan kehittää postoperatiivista hoitotyötä ja samalla kasvattaa potilastyytyväisyyttä. Tuotoksena syntyi kirjallinen ohje hoitajien käyttöön puhelun tueksi.
Asiasanat: kaihi, kaihileikkaus, potilasohjaus, näköaisti, postoperatiivinen
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä työelämäyhteistyökumppanin, eli Coronaria Silmäsairaalan kanssa. Aluksi yksikössä kaihipotilaiden parissa työskenteleville hoitajille tehtiin tarvekartoitus siitä, millaiselle postoperatiivisen kontrollipuhelun ohjeelle heillä olisi tarvetta. Tarvekartoitus toteutettiin kyselylomakkeilla, joihin vastasi neljä (4) hoitajaa.
Hoitajien vastausten perusteella laadittiin silmäsairauksien erikoislääkärille kysymykset siitä, mitä kaikkea ohjeeseen tulisi sisällyttää, jotta hoitajat voisivat sen avulla toteuttaa kontrollipuhelun. Yhteistyökumppanilla ei ollut ennestään käytössä postoperatiivista kontrollipuhelua, joten puhelun avulla voidaan kehittää postoperatiivista hoitotyötä ja samalla kasvattaa potilastyytyväisyyttä. Tuotoksena syntyi kirjallinen ohje hoitajien käyttöön puhelun tueksi.
Asiasanat: kaihi, kaihileikkaus, potilasohjaus, näköaisti, postoperatiivinen