MINDFULNESS-MENETELMIEN HYÖTY NUORILLE SUUNNATUSSA RYHMÄVALMENNUKSESSA
De Leuw, Jiri; Gullichsen, Valter (2021)
De Leuw, Jiri
Gullichsen, Valter
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120925
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla mindfulness-menetelmien hyötyä koulutuksen ja työelämän ulkopuolella oleville nuorille eli NEET-nuorille. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa mindfulness-menetelmien toimivuudesta ja vaikutuksista nuorille suunnattuun ryhmävalmennukseen työelämäkumppanillemme Helsingin Vamokselle.
Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui viisi (5) kansainvälistä tutkimusta, jotka tutkivat mindfulness-menetelmien hyötyjä ja vaikutuksia nuorille ryhmä-muotoisissa interventioissa. Aineiston analyysissä on käytetty sisällönanalyysiä, jonka avulla aineisto on teemoiteltu kahteen (2) eri teemaan, jotka olivat kehon ja mielen yhteys sekä stressin ja ahdistuneisuuden lieventäminen, joiden kautta aineistoa vertailtiin ja muodostettiin tulokset.
Tulokset osoittavat, että nuorten parissa tehtävässä työssä on käytetty paljon erilaisia mindfulness-menetelmiä. Nuoret ovat hyötyneet niistä vaihtelevasti, mutta pääosin vaikutukset ja kokemukset niistä nuorille ovat olleet positiivisia. Mindfulness-menetelmien rakenne ja koostumus, nuorten osallisuus harjoitusten aikana, nuorten suhtautuminen mindfulnessia kohtaan sekä itsetietoisuus olivat vaikuttavia tekijöitä, miten nuoret kokivat hyötyvänsä mindfulness-menetelmistä. Tuloksissa on havaittu 6–8 viikkoa kestävä strukturoitu ajanjakso mindfulness-harjoitusten, kuten erilaisten meditaatioiden, kehon skannauksen ja tietoisen liikkumisen tekemiseen tehokkaaksi menetelmäksi.
Tutkimuksia mindfulness-menetelmien käytöstä nuorten työttömien kanssa on saatavilla rajatusti. Vaikutukset ovat kuitenkin olleet positiivisia, joten aihe kaipaa lisätutkimusta. Tämän tutkimuksen perusteella Vamoksen ryhmävalmennuksessa olevien nuorten mindfulness-menetelmien kautta kokemat hyödyt, kuten itsetunnon ja itseluottamuksen vahvistuminen sekä itsensä hyväksyminen saattavat auttaa nuorta työpaikan saamisessa ja koulutukseen hakeutumisessa. The aim of this thesis was to find uses of mindfulness methods for young people who are not in education, work or training (NEET). The thesis was carried out as a descriptive literature review. The aim of this research was to produce current information of mindfulness methods functionalities and effects in group training for the cooperation partner Vamos Helsinki which provides support and guidance services to young people.
Five (5) international studies were selected as the material for the literature review. The studies examined the benefits and effects of mindfulness methods for youth in group format interventions. The material was analysed using contents analysis and divided into two (2) different themes, connection of body and mind and reduction of anxiety. The results were formed by comparing the material with the themes.
Results show that there has been a large variety of different mindfulness methods used within youth work. Benefits for the young people has been varying, but mostly the effects and experiences have been positive. The structure and composition of the mindfulness methods, participation during excercises, attitude towards mindfulness and self-consciousness were all affecting factors to how the young people experienced the benefits of mindfulness methods. According to the review six (6) to eight (8) weeks long structured periods of mindfulness methods such as different meditations, body scans and conscious movement were found effective.
The number of studies of mindfulness methods used for young unemployed people is limited. The subject could be more studied. In general, the effects have been positive. Based on this research, the youth in the Vamos group coaching experienced positive effects such as strengthening of self-esteem, self-confidence and self-acceptance that can help them towards employment or education.
Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui viisi (5) kansainvälistä tutkimusta, jotka tutkivat mindfulness-menetelmien hyötyjä ja vaikutuksia nuorille ryhmä-muotoisissa interventioissa. Aineiston analyysissä on käytetty sisällönanalyysiä, jonka avulla aineisto on teemoiteltu kahteen (2) eri teemaan, jotka olivat kehon ja mielen yhteys sekä stressin ja ahdistuneisuuden lieventäminen, joiden kautta aineistoa vertailtiin ja muodostettiin tulokset.
Tulokset osoittavat, että nuorten parissa tehtävässä työssä on käytetty paljon erilaisia mindfulness-menetelmiä. Nuoret ovat hyötyneet niistä vaihtelevasti, mutta pääosin vaikutukset ja kokemukset niistä nuorille ovat olleet positiivisia. Mindfulness-menetelmien rakenne ja koostumus, nuorten osallisuus harjoitusten aikana, nuorten suhtautuminen mindfulnessia kohtaan sekä itsetietoisuus olivat vaikuttavia tekijöitä, miten nuoret kokivat hyötyvänsä mindfulness-menetelmistä. Tuloksissa on havaittu 6–8 viikkoa kestävä strukturoitu ajanjakso mindfulness-harjoitusten, kuten erilaisten meditaatioiden, kehon skannauksen ja tietoisen liikkumisen tekemiseen tehokkaaksi menetelmäksi.
Tutkimuksia mindfulness-menetelmien käytöstä nuorten työttömien kanssa on saatavilla rajatusti. Vaikutukset ovat kuitenkin olleet positiivisia, joten aihe kaipaa lisätutkimusta. Tämän tutkimuksen perusteella Vamoksen ryhmävalmennuksessa olevien nuorten mindfulness-menetelmien kautta kokemat hyödyt, kuten itsetunnon ja itseluottamuksen vahvistuminen sekä itsensä hyväksyminen saattavat auttaa nuorta työpaikan saamisessa ja koulutukseen hakeutumisessa.
Five (5) international studies were selected as the material for the literature review. The studies examined the benefits and effects of mindfulness methods for youth in group format interventions. The material was analysed using contents analysis and divided into two (2) different themes, connection of body and mind and reduction of anxiety. The results were formed by comparing the material with the themes.
Results show that there has been a large variety of different mindfulness methods used within youth work. Benefits for the young people has been varying, but mostly the effects and experiences have been positive. The structure and composition of the mindfulness methods, participation during excercises, attitude towards mindfulness and self-consciousness were all affecting factors to how the young people experienced the benefits of mindfulness methods. According to the review six (6) to eight (8) weeks long structured periods of mindfulness methods such as different meditations, body scans and conscious movement were found effective.
The number of studies of mindfulness methods used for young unemployed people is limited. The subject could be more studied. In general, the effects have been positive. Based on this research, the youth in the Vamos group coaching experienced positive effects such as strengthening of self-esteem, self-confidence and self-acceptance that can help them towards employment or education.