Asiakasperheiden ja työntekijöiden kokemuksia HDL:n lastensuojelun perhetyöstä ja perhetyön menetelmistä
Taatila, Jasmin; Salmi, Hannaleena (2009)
Taatila, Jasmin
Salmi, Hannaleena
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910064817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910064817
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hannaleena Salmi ja Jasmin Taatila. Asiakasperheiden ja työntekijöiden kokemuksia HDL:n lastensuojelun perhetyöstä ja perhetyön menetelmistä. Helsinki, Syksy 2009, 62 s., 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK)
Opinnäytetyö liittyy Helsingin Diakonissalaitoksen (HDL) Pitäjänmäen Perhetyön yksikön toteuttamaan avoperhetyöhön ja kuntouttavaan perhetyöhön, joka on yksi osa HDL:n lapsiperheiden päihdehuollon kehittämishanketta. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia työntekijöiden ja asiakasperheiden kokemuksia perhetyöstä ja sen työmenetelmistä, asiakkaiden kokemuksia painottaen. Kokemusten tutkimisen tavoitteena on osallistua perhetyön kehittämiseen.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineistoa kerättiin HDL:n perhetyöntekijöiltä kyselylomakkeilla ja asiakkailta teemahaastattelulla. Tutkimukseen osallistuivat yhteensä neljä asiakasperhettä ja kymmenen HDL:n perhetyöntekijää. Opinnäytetyö pohjautuu siis sekä perhetyöntekijöiden että asiakasperheiden kokemuksiin.
Tutkimusaineisto litteroitiin aineiston keräämisvaiheen jälkeen. Litteroinnin jälkeen tutkimusaineisto teemoiteltiin ja niiden kautta etsittiin vastauksia tutkimuskysymyksiin ja näin saimme tutkimustuloksia.
Tutkimustuloksista voi onnistuneen perhetyön edellytyksenä havaita yhteistyön toimivuuden ja luottamuksen tärkeyden, joissa molemmilla osapuolilla on oma roolinsa. Työntekijöiden mukaan suuri syy perhetyön epäonnistumiseen oli luottamuksen puute ja asiakkaiden sitoutumattomuus. Tutkimustulokset osoittivat myös sen, että asiakkaista suurin osa ei alkuvaiheessa tiennyt, mitä perhetyö on, eivätkä he siten osanneet tavoitteita asettaessaan määritellä, mitä perhetyöltä olisivat halunneet.
Tutkimustulosten mukaan asiakasperheiden kanssa oli käytetty paljon erilaisia menetelmiä, muun muassa keskustelua, kotikäyntejä, MIM-videointia, erilaisia rooli- ja parisuhde karttoja. Näiden lisäksi oli toiminnallisia ryhmiä ja retkiä.
Tutkimustuloksissa painottui asiakkaiden kokemus perhetyön perhekeskeisyydestä ja siitä, että heitä on vanhempina kohdeltu kunnioittavasti. Heidän on annettu ilmaista kaikki tunteensa. Asiakasperheet kokivat tärkeäksi perhetyön tuen ja sen, että sitä on tarvittaessa aina saatavilla.
Tutkimus tuo perhetyöntekijöille ja lastensuojelun perheiden kanssa työskenteleville lisätietoa asiakkaiden kokemuksista perhetyöstä ja sen menetelmistä sekä auttaa siten perhetyöntekijöitä ja muita alan ammattilaisia kehittämään omaa työtään.
Avainsanat: Lastensuojelu, perhetyö, menetelmät, työmenetelmät, perheet, työntekijät, kokemukset, kvalitatiivinen tutkimus
Hannaleena Salmi ja Jasmin Taatila. Asiakasperheiden ja työntekijöiden kokemuksia HDL:n lastensuojelun perhetyöstä ja perhetyön menetelmistä. Helsinki, Syksy 2009, 62 s., 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK)
Opinnäytetyö liittyy Helsingin Diakonissalaitoksen (HDL) Pitäjänmäen Perhetyön yksikön toteuttamaan avoperhetyöhön ja kuntouttavaan perhetyöhön, joka on yksi osa HDL:n lapsiperheiden päihdehuollon kehittämishanketta. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia työntekijöiden ja asiakasperheiden kokemuksia perhetyöstä ja sen työmenetelmistä, asiakkaiden kokemuksia painottaen. Kokemusten tutkimisen tavoitteena on osallistua perhetyön kehittämiseen.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineistoa kerättiin HDL:n perhetyöntekijöiltä kyselylomakkeilla ja asiakkailta teemahaastattelulla. Tutkimukseen osallistuivat yhteensä neljä asiakasperhettä ja kymmenen HDL:n perhetyöntekijää. Opinnäytetyö pohjautuu siis sekä perhetyöntekijöiden että asiakasperheiden kokemuksiin.
Tutkimusaineisto litteroitiin aineiston keräämisvaiheen jälkeen. Litteroinnin jälkeen tutkimusaineisto teemoiteltiin ja niiden kautta etsittiin vastauksia tutkimuskysymyksiin ja näin saimme tutkimustuloksia.
Tutkimustuloksista voi onnistuneen perhetyön edellytyksenä havaita yhteistyön toimivuuden ja luottamuksen tärkeyden, joissa molemmilla osapuolilla on oma roolinsa. Työntekijöiden mukaan suuri syy perhetyön epäonnistumiseen oli luottamuksen puute ja asiakkaiden sitoutumattomuus. Tutkimustulokset osoittivat myös sen, että asiakkaista suurin osa ei alkuvaiheessa tiennyt, mitä perhetyö on, eivätkä he siten osanneet tavoitteita asettaessaan määritellä, mitä perhetyöltä olisivat halunneet.
Tutkimustulosten mukaan asiakasperheiden kanssa oli käytetty paljon erilaisia menetelmiä, muun muassa keskustelua, kotikäyntejä, MIM-videointia, erilaisia rooli- ja parisuhde karttoja. Näiden lisäksi oli toiminnallisia ryhmiä ja retkiä.
Tutkimustuloksissa painottui asiakkaiden kokemus perhetyön perhekeskeisyydestä ja siitä, että heitä on vanhempina kohdeltu kunnioittavasti. Heidän on annettu ilmaista kaikki tunteensa. Asiakasperheet kokivat tärkeäksi perhetyön tuen ja sen, että sitä on tarvittaessa aina saatavilla.
Tutkimus tuo perhetyöntekijöille ja lastensuojelun perheiden kanssa työskenteleville lisätietoa asiakkaiden kokemuksista perhetyöstä ja sen menetelmistä sekä auttaa siten perhetyöntekijöitä ja muita alan ammattilaisia kehittämään omaa työtään.
Avainsanat: Lastensuojelu, perhetyö, menetelmät, työmenetelmät, perheet, työntekijät, kokemukset, kvalitatiivinen tutkimus