Toivotut ja torjutut vieraat: Castréninkadun yksikön asiakkaiden ja työntekijöiden kokemuksia vierailukäytännöistä
Keränen, Tiina; Korhonen, Marko; Lampinen, Jasmiina (2021)
Keränen, Tiina
Korhonen, Marko
Lampinen, Jasmiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112220974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112220974
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on tutkimuspainotteinen, jonka tarkoituksena on selvittää Suomen Pelastusarmeijan Säätiön sr Castréninkadun yksikön asiakkaiden ja työntekijöiden kokemuksia vierailukäytännöistä. Yksikkö tarjoaa tilapäistä asumista asunnottomaksi jääneille helsinkiläisille. Vierailukäytännöt ovat osa yksikön järjestyssääntöjä ja toimintamalleja ja niillä rajoitetaan ulkopuolisten vieraiden päästämistä yksikön tiloihin. Opinnäytetyössä tutkittiin vierailukäytäntöjen sisältöä sekä sitä, miten vierailukäytäntöjä perustellaan. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin yksikön asiakkaiden sosiaalisia suhteita ja yksinäisyyden kokemuksia. Tarkoituksena oli selvittää, ovatko sosiaaliset suhteet ja mahdolliset yksinäisyyden kokemukset sidoksissa vierailukäytäntöihin. Opinnäytetyömme tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voi hyödyntää vierailukäytäntöjen kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin seitsemää asiakasta ja neljää työntekijää. Haastattelut toteutettiin keväällä 2021. Tutkimusaineisto koostui haastatteluiden lisäksi Castréninkadun yksikön järjestyssäännöistä ja toimintamalleista. Haastatteluista saatu tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavan analyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vierailukäytännöt koettiin pääsääntöisesti myönteisinä. Vierailukäytännöt toivat rauhaa ja ehkäisivät ongelmatilanteita. Käsitys vierailukäytäntöjen sisällöstä vaihteli sekä asiakkaiden että työntekijöiden kesken. Tuloksista ilmeni, että kaikilla asiakkailla oli sosiaalisia suhteita ja yhteydenpito läheisiin ihmisiin oli säännöllistä. Osa asiakkaista olisi halunnut kutsua vieraita yksikköön, osa ei. Tapaamiset sovittiin muualle kuin yksikön tiloihin. Tuloksien perusteella osa asiakkaista tunsi yksinäisyyttä lähes päivittäin ja osa kertoi viihtyvänsä yksin tai tottuneensa yksinoloon. Tutkimuksemme osoitti, että asiakkaiden kokemuksien mukaan vierailukäytännöillä ei ole merkittävää vaikutusta sosiaalisiin suhteisiin tai yksinäisyyden kokemuksiin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin seitsemää asiakasta ja neljää työntekijää. Haastattelut toteutettiin keväällä 2021. Tutkimusaineisto koostui haastatteluiden lisäksi Castréninkadun yksikön järjestyssäännöistä ja toimintamalleista. Haastatteluista saatu tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavan analyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vierailukäytännöt koettiin pääsääntöisesti myönteisinä. Vierailukäytännöt toivat rauhaa ja ehkäisivät ongelmatilanteita. Käsitys vierailukäytäntöjen sisällöstä vaihteli sekä asiakkaiden että työntekijöiden kesken. Tuloksista ilmeni, että kaikilla asiakkailla oli sosiaalisia suhteita ja yhteydenpito läheisiin ihmisiin oli säännöllistä. Osa asiakkaista olisi halunnut kutsua vieraita yksikköön, osa ei. Tapaamiset sovittiin muualle kuin yksikön tiloihin. Tuloksien perusteella osa asiakkaista tunsi yksinäisyyttä lähes päivittäin ja osa kertoi viihtyvänsä yksin tai tottuneensa yksinoloon. Tutkimuksemme osoitti, että asiakkaiden kokemuksien mukaan vierailukäytännöillä ei ole merkittävää vaikutusta sosiaalisiin suhteisiin tai yksinäisyyden kokemuksiin.
