Ovet kiinni : uraohjaus korona-aikana Helsingin työllisyyspalveluissa
Vuorela, Kasper (2021)
Vuorela, Kasper
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120849
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena Helsingin kaupungin työllisyyspalveluille. Tarkoituksena opinnäytetyössä oli selvittää, kuinka uraohjaus muuttui vuonna 2020 etätyösuositusten aikana.
Tutkimusmenetelminä käytettiin ryhmäteemahaastattelua ja kyselylomaketta. Ryhmäteemahaastatteluun osallistui kolme uraohjauksessa toimivaa asiantuntijaa. Kyselylomake tehtiin ryhmäteemahaastattelussa nousseiden asioiden pohjalta. Lomake lähetettiin uraohjauksen kanssa Helsingin kaupungin työllisyyspalveluissa työskenteleville asiantuntijoille.
Tulosten pääkohdista kävi ilmi, että puhelin ja tekstiviesti oli yleisin tapa olla yhteydessä asiakkaisiin. Moniammatillinen yhteistyö toimi vähintäänkin kohtalaisesti verkon välityksellä. Vuorovaikutus asiakkaiden kanssa koettiin välillä haasteelliseksi. Osalta asiakkaista puuttuivat tarvittavat digitaidot. Haastatteluun osallistuneet ja kyselylomakkeeseen vastanneet toivat esiin, luottamuksen rakentamisen vaikeuden ja aidon kohtaamisen puuttumisen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ryhmäteemahaastattelu ja kyselylomakkeen vastaukset yhdessä muodostivat selkeän tilannekuvan Helsingin kaupungin työllisyyspalvelujen uraohjauksesta korona-aikana 2020.
Tutkimusmenetelminä käytettiin ryhmäteemahaastattelua ja kyselylomaketta. Ryhmäteemahaastatteluun osallistui kolme uraohjauksessa toimivaa asiantuntijaa. Kyselylomake tehtiin ryhmäteemahaastattelussa nousseiden asioiden pohjalta. Lomake lähetettiin uraohjauksen kanssa Helsingin kaupungin työllisyyspalveluissa työskenteleville asiantuntijoille.
Tulosten pääkohdista kävi ilmi, että puhelin ja tekstiviesti oli yleisin tapa olla yhteydessä asiakkaisiin. Moniammatillinen yhteistyö toimi vähintäänkin kohtalaisesti verkon välityksellä. Vuorovaikutus asiakkaiden kanssa koettiin välillä haasteelliseksi. Osalta asiakkaista puuttuivat tarvittavat digitaidot. Haastatteluun osallistuneet ja kyselylomakkeeseen vastanneet toivat esiin, luottamuksen rakentamisen vaikeuden ja aidon kohtaamisen puuttumisen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ryhmäteemahaastattelu ja kyselylomakkeen vastaukset yhdessä muodostivat selkeän tilannekuvan Helsingin kaupungin työllisyyspalvelujen uraohjauksesta korona-aikana 2020.