Helsingin kaupungin leikkipuistojen vauvaperhetoiminnan nykytila ja kehittämistarpeet
Åker-Harju, Sara (2021)
Åker-Harju, Sara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120929
Tiivistelmä
Helsingin kaupunki järjestää vauvaperhetoimintaa, joka on tarkoitettu tukemaan esikoislapsensa saaneiden helsinkiläisvanhempien arkea uudessa elämäntilanteessa. Vauvaperhetoiminta antaa tietoa varhaisesta vuorovaikutuksesta, vanhemmuudesta sekä vauvan vuorokausirytmistä. Lisäksi toiminta mahdollistaa vuorovaikutuksen sekä vertaistuen samassa elämäntilanteessa olevien perheiden kesken.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vauvaperhetoiminnan nykytilaa sekä kehittämistarpeita. Tutkimuksessa tarkasteltiin, kuinka vauvaperhetoiminta vastaa asiakasperheiden tarpeisiin sekä miten toimintaa ja sen tavoitettavuutta olisi mahdollista kehittää. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda asiakaskokemuksiin pohjaavia kehittämisehdotuksia. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin asiakkaiden ryhmämuotoista teemahaastattelua sekä toiminnan havainnointia. Aineisto kerättiin kolmella kertaa, eri leikkipuistojen toimesta järjestettyjen etävauvaperhetoimintojen yhteydessä. Yhteensä asiakkaiden vastauksia haastatteluun tuli yksitoista. Lisäksi tutkimusta varten lähetettiin kaikille vauvaperhetoimintaa ohjanneille leikkipuisto-ohjaajille sähköpostikyselyt. Ohjaajien vastauksia tuli yhteensä neljä. Haastattelut suoritettiin touko- ja kesäkuussa 2021. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen perusteella vauvaperheet kaipaavat vertaistukea ja mahdollisuuksia kohdata muita samassa elämäntilanteessa olevia. Perheet kokevat myös tarpeelliseksi saada tutkimuksiin perustuvaa tietoa vauvan kanssa toimimisesta. Tässä tutkimuksessa ilmeni, että kasvokkain järjestettyä toimintaa voi olla haastava saada toimimaan samalla kaavalla etätoimintana. Verkossa järjestetty toiminta ei vastannut perheiden vertaistuen tarpeisiin, sillä asiakkaat kokivat omien kokemusten jakamisen etänä haastavana. Toisaalta etätoiminta vastasi hyvin perheiden tiedon tarpeeseen. Vauvaperhetoiminnan tavoitettavuuteen vaikuttivat alueelliset erot markkinoinnissa sekä asiakkaiden kyvyt etsiä itsenäisesti tietoa vauvaperheiden palveluista.
Vauvaperhetoimintaa kehitettäessä tulee huomioida asiakkaiden tarpeet ja lähi- sekä etätoiminnan hyvät puolet. Etätoiminta toimii luentomaisena informaation jakamisena, lähitoiminta taas vertaistukea vahvistavana toimintana. Tavoitettavuutta voidaan kehittää systemaattisella yhteistyöllä muiden vauvaperhetoimijoiden kanssa sekä panostamalla sosiaalisen median markkinointiin.
Asiasanat: kehittäminen, osallisuus, ryhmätoiminta, vauvaperheet, vertaistuki
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vauvaperhetoiminnan nykytilaa sekä kehittämistarpeita. Tutkimuksessa tarkasteltiin, kuinka vauvaperhetoiminta vastaa asiakasperheiden tarpeisiin sekä miten toimintaa ja sen tavoitettavuutta olisi mahdollista kehittää. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda asiakaskokemuksiin pohjaavia kehittämisehdotuksia. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin asiakkaiden ryhmämuotoista teemahaastattelua sekä toiminnan havainnointia. Aineisto kerättiin kolmella kertaa, eri leikkipuistojen toimesta järjestettyjen etävauvaperhetoimintojen yhteydessä. Yhteensä asiakkaiden vastauksia haastatteluun tuli yksitoista. Lisäksi tutkimusta varten lähetettiin kaikille vauvaperhetoimintaa ohjanneille leikkipuisto-ohjaajille sähköpostikyselyt. Ohjaajien vastauksia tuli yhteensä neljä. Haastattelut suoritettiin touko- ja kesäkuussa 2021. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen perusteella vauvaperheet kaipaavat vertaistukea ja mahdollisuuksia kohdata muita samassa elämäntilanteessa olevia. Perheet kokevat myös tarpeelliseksi saada tutkimuksiin perustuvaa tietoa vauvan kanssa toimimisesta. Tässä tutkimuksessa ilmeni, että kasvokkain järjestettyä toimintaa voi olla haastava saada toimimaan samalla kaavalla etätoimintana. Verkossa järjestetty toiminta ei vastannut perheiden vertaistuen tarpeisiin, sillä asiakkaat kokivat omien kokemusten jakamisen etänä haastavana. Toisaalta etätoiminta vastasi hyvin perheiden tiedon tarpeeseen. Vauvaperhetoiminnan tavoitettavuuteen vaikuttivat alueelliset erot markkinoinnissa sekä asiakkaiden kyvyt etsiä itsenäisesti tietoa vauvaperheiden palveluista.
Vauvaperhetoimintaa kehitettäessä tulee huomioida asiakkaiden tarpeet ja lähi- sekä etätoiminnan hyvät puolet. Etätoiminta toimii luentomaisena informaation jakamisena, lähitoiminta taas vertaistukea vahvistavana toimintana. Tavoitettavuutta voidaan kehittää systemaattisella yhteistyöllä muiden vauvaperhetoimijoiden kanssa sekä panostamalla sosiaalisen median markkinointiin.
Asiasanat: kehittäminen, osallisuus, ryhmätoiminta, vauvaperheet, vertaistuki