Lyhytaikaisvankien tuen tarpeet ja monialainen yhteistyö : ammattilaisten näkemyksiä
Koitto, Laura; Thure, Terhi (2021)
Koitto, Laura
Thure, Terhi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120940
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lyhytaikaisvankien kasautuneita tuen ja palvelujen tarpeita sekä selvittää monialaisen yhteistyön toimivuutta paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden kanssa työskennellessä. Lisäksi tavoitteena oli pohtia, miten lyhytaikaisvangeille suunnattuja palveluja tulisi kehittää tai uudistaa, jotta ne lisäisivät lyhytaikaisvankien elämänhallintataitoja ja ehkäisisivät uusintarikollisuutta.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen aineiston keruumenetelmänä fokusryhmähaastattelua. Haastatteluihin osallistui Rikosseuraamuslaitoksen ja kuntien työntekijöitä. Haastattelut toteutettiin Rikosseuraamuslaitoksen SikSak-projektin aikana ja aineisto perustui SikSak-projektissa mukana olleiden työntekijöiden näkemyksiin. Aineisto nauhoitettiin ja litteroitiin, jonka jälkeen analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulokset jaettiin kolmeen pääluokkaan, jossa aineistoa tarkasteltiin lyhytaikaisvankien kasautuneiden tuen tarpeiden, heille suunnattujen palveluiden sekä monialaisen yhteistyön näkökulmista. Tulosten perusteella lyhytaikaisvangit ovat marginaalinen ryhmä, jotka kärsivät monista eri elämän osa-alueen vaikeuksista. Isona haasteena näyttäytyy päihdeongelma ja sen yhteys lyhytaikaisvangin rikoskierteeseen. Tutkimustulosten perusteella lyhytaikaisvangeilla on monesti tarvetta päihdekuntoutukselle, mutta kuntoutuksen oikea-aikaisuutta tulisi pohtia. Tutkimuksen mukaan monialaista yhteistyötä tarvitaan, kun työskennellään monialaista tukea tarvitsevien asiakkaiden parissa. Toimiva yhteistyö vaatii yhteisesti jaettua asiakasymmärrystä eri toimijoiden ja työntekijöiden kesken sekä tarvittaessa toimintakulttuurin muutosta, jossa palveluita rakennetaan vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Palveluiden kehittämisen tukena voidaan käyttää palvelumuotoilua. The purpose of the study was to describe the accumulated support and service needs of short-term prisoners and to find out how cross-sectoral co-operation work when working with clients who need a lot of services. In addition, the aim was to consider how services for short-term prisoners should be developed or reformed in order to increase the life management skills of short-term prisoners and prevent recidivism.
The study was carried out as a qualitative study using focus group interview as a data collection method. Employees of the Department of Criminal Sanctions and municipalities participated in the interviews. The interviews were conducted during the SikSak project of the Finnish Penal Sanctions Institute, and the material was based on the views of the employees involved in the SikSak project. The material was recorded and transcribed, after which it was analysed by means of material-based content analysis.
The results of the study were divided into three main categories, in which the material was examined from the perspectives of the accumulated support needs of short-term prisoners, the services provided to them, and multidisciplinary co-operation. Based on the results, short-term prisoners are a marginal group who suffer from many difficulties in different areas of life. The big challenge is the drug problem and its connection to the crime cycle of a short-term prisoner. Based on the of the study, short-term prisoners often have a need for substance abuse rehabilitation, but the timeliness of rehabilitation should be considered. According to the study, multidisciplinary collaboration is needed when working with clients who need multidisciplinary support. Effective co-operation requires a shared customer understanding between different actors and employees and, if necessary, a change in the operating culture in which services are built to better meet customer needs. Service design can be used to support the development of services.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen aineiston keruumenetelmänä fokusryhmähaastattelua. Haastatteluihin osallistui Rikosseuraamuslaitoksen ja kuntien työntekijöitä. Haastattelut toteutettiin Rikosseuraamuslaitoksen SikSak-projektin aikana ja aineisto perustui SikSak-projektissa mukana olleiden työntekijöiden näkemyksiin. Aineisto nauhoitettiin ja litteroitiin, jonka jälkeen analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulokset jaettiin kolmeen pääluokkaan, jossa aineistoa tarkasteltiin lyhytaikaisvankien kasautuneiden tuen tarpeiden, heille suunnattujen palveluiden sekä monialaisen yhteistyön näkökulmista. Tulosten perusteella lyhytaikaisvangit ovat marginaalinen ryhmä, jotka kärsivät monista eri elämän osa-alueen vaikeuksista. Isona haasteena näyttäytyy päihdeongelma ja sen yhteys lyhytaikaisvangin rikoskierteeseen. Tutkimustulosten perusteella lyhytaikaisvangeilla on monesti tarvetta päihdekuntoutukselle, mutta kuntoutuksen oikea-aikaisuutta tulisi pohtia. Tutkimuksen mukaan monialaista yhteistyötä tarvitaan, kun työskennellään monialaista tukea tarvitsevien asiakkaiden parissa. Toimiva yhteistyö vaatii yhteisesti jaettua asiakasymmärrystä eri toimijoiden ja työntekijöiden kesken sekä tarvittaessa toimintakulttuurin muutosta, jossa palveluita rakennetaan vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Palveluiden kehittämisen tukena voidaan käyttää palvelumuotoilua.
The study was carried out as a qualitative study using focus group interview as a data collection method. Employees of the Department of Criminal Sanctions and municipalities participated in the interviews. The interviews were conducted during the SikSak project of the Finnish Penal Sanctions Institute, and the material was based on the views of the employees involved in the SikSak project. The material was recorded and transcribed, after which it was analysed by means of material-based content analysis.
The results of the study were divided into three main categories, in which the material was examined from the perspectives of the accumulated support needs of short-term prisoners, the services provided to them, and multidisciplinary co-operation. Based on the results, short-term prisoners are a marginal group who suffer from many difficulties in different areas of life. The big challenge is the drug problem and its connection to the crime cycle of a short-term prisoner. Based on the of the study, short-term prisoners often have a need for substance abuse rehabilitation, but the timeliness of rehabilitation should be considered. According to the study, multidisciplinary collaboration is needed when working with clients who need multidisciplinary support. Effective co-operation requires a shared customer understanding between different actors and employees and, if necessary, a change in the operating culture in which services are built to better meet customer needs. Service design can be used to support the development of services.