Esihenkilöiden näkemyksiä asiakkaan osallisuuden edistämisestä mielenterveyskuntoutujien asumispalveluissa
Nousiainen, Päivi (2021)
Nousiainen, Päivi
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112220973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112220973
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Päivi Nousiainen
Esihenkilöiden näkemyksiä asiakkaan osallisuuden edistämisestä mielenterveyskuntoutujien asumispalveluissa
42 sivua ja 3 liitettä
Syksy 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja YAMK
Johtaminen ja yhteiskunnallisesti vaikuttavan palvelutuotannon kehittäminen
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa esihenkilöiden näkemyksiä edellytyksistään edistää asiakkaan osallisuutta mielenterveyskuntoutujien asumispalveluissa. Tavoitteena oli kartoittaa myös mitkä tekijät vaikeuttavat asiakaan osallisuuden toteutumista ja miten esihenkilöt voivat edelleen vahvistaa ja kehittää asiakkaan osallisuuden toteutumista.
Tämä tutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla viidessä eri sosiaalipsykiatrisessa järjestössä, jotka tuottavat asumispalveluita mielenterveyskuntoutujille. Sisältö analysoitiin aineistolähtöisesti. Tulokset osoittivat esihenkilötyön vaikuttavan ratkaisevasti asiakkaan osallisuuden vahvistamiseen organisaatioissa. Tutkimustulosten mukaan asiakkaan osallisuuteen vaikuttaminen tapahtui osallisuutta lisäävien rakenteiden sekä koulutuksen ja toiminnan johtamisen avulla. Keskeisinä nähtiin myös organisaatioiden arvopohja ja toiminnan viitekehys. Sosiaalipsykiatrisissa järjestöissä on pyritty jo pitkään vahvistamaan asiakkaan osallisuutta ja se ilmeni myös tutkimuksessa. Tutkimuksen mukaan osallistavia rakenteita ja toimintamalleja oli käytössä paljon ja niiden vahvistaminen edelleen nähtiin keskeisenä.
Asiakkaan osallisuus on sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisessä paljon esillä ollut asia ja osallisuuden toteutuminen pyritään turvaamaan jo lainsäädännössä. Osallisuus usein kuitenkin käsitetään ensisijaisesti asiakkaan osallisuutena palvelujärjestelmään sen sijaan, että huomioitaisiin laajemmin osallisuus asiakkaan omaa elämää koskeviin asioihin, osallisuus oman yhteisön asioihin sekä yhteiskunnallinen osallisuus. Tämän tutkimuksen perusteella asiakkaan osallisuutta voidaan lisätä kaikilla tasoilla toipumisorientaatioviitekehykseen perustuvalla toiminnalla, osallistavia rakenteita kehittämällä ja koulutuksen ja verkostoitumisen avulla.
Asiasanat: osallisuus 1, johtaminen 2, asumispalvelut 3, toipumisorientaatio 4
Päivi Nousiainen
Esihenkilöiden näkemyksiä asiakkaan osallisuuden edistämisestä mielenterveyskuntoutujien asumispalveluissa
42 sivua ja 3 liitettä
Syksy 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja YAMK
Johtaminen ja yhteiskunnallisesti vaikuttavan palvelutuotannon kehittäminen
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa esihenkilöiden näkemyksiä edellytyksistään edistää asiakkaan osallisuutta mielenterveyskuntoutujien asumispalveluissa. Tavoitteena oli kartoittaa myös mitkä tekijät vaikeuttavat asiakaan osallisuuden toteutumista ja miten esihenkilöt voivat edelleen vahvistaa ja kehittää asiakkaan osallisuuden toteutumista.
Tämä tutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla viidessä eri sosiaalipsykiatrisessa järjestössä, jotka tuottavat asumispalveluita mielenterveyskuntoutujille. Sisältö analysoitiin aineistolähtöisesti. Tulokset osoittivat esihenkilötyön vaikuttavan ratkaisevasti asiakkaan osallisuuden vahvistamiseen organisaatioissa. Tutkimustulosten mukaan asiakkaan osallisuuteen vaikuttaminen tapahtui osallisuutta lisäävien rakenteiden sekä koulutuksen ja toiminnan johtamisen avulla. Keskeisinä nähtiin myös organisaatioiden arvopohja ja toiminnan viitekehys. Sosiaalipsykiatrisissa järjestöissä on pyritty jo pitkään vahvistamaan asiakkaan osallisuutta ja se ilmeni myös tutkimuksessa. Tutkimuksen mukaan osallistavia rakenteita ja toimintamalleja oli käytössä paljon ja niiden vahvistaminen edelleen nähtiin keskeisenä.
Asiakkaan osallisuus on sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisessä paljon esillä ollut asia ja osallisuuden toteutuminen pyritään turvaamaan jo lainsäädännössä. Osallisuus usein kuitenkin käsitetään ensisijaisesti asiakkaan osallisuutena palvelujärjestelmään sen sijaan, että huomioitaisiin laajemmin osallisuus asiakkaan omaa elämää koskeviin asioihin, osallisuus oman yhteisön asioihin sekä yhteiskunnallinen osallisuus. Tämän tutkimuksen perusteella asiakkaan osallisuutta voidaan lisätä kaikilla tasoilla toipumisorientaatioviitekehykseen perustuvalla toiminnalla, osallistavia rakenteita kehittämällä ja koulutuksen ja verkostoitumisen avulla.
Asiasanat: osallisuus 1, johtaminen 2, asumispalvelut 3, toipumisorientaatio 4