Omakielisen ohjauksen merkitykset ja mahdollisuudet: omakielisten ohjaajien näkökulma
Toivonen, Maija; Udo, Leena (2021)
Toivonen, Maija
Udo, Leena
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221043
Tiivistelmä
Eri palveluissa työskentelee tällä hetkellä omakielisiä ohjaajia, jotka omilla tahoillaan edistävät ohjaustyön monikielisyyttä. omakielisten ohjaajien tekemä vastuullinen työ ja sen merkitys jää monilta osin huomaamatta, sillä omakielistä ohjausta ei ole vielä vakiinnutettu omaksi palvelukseen Suomessa. Sen lisäksi sitä on tutkittu vielä hyvin vähän. Opinnäytetyön tutkimuksessa kartoitetaan omakielisten ohjaajien omakieliselle ohjaustyölle antamia merkityksiä ja omakielisen ohjauksen mahdollisuuksia palvelujärjestelmässä. Tutkimuksen tavoitteena on saada näkyvyyttä omakieliselle ohjaukselle ja lisätä tietoisuutta
siitä.
Tutkimusta varten haastateltiin loppuvuodesta 2020 viittä eri palveluissa työskentelevää omakielistä ohjaajaa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastatteluin. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Tutkimuksen esiselvityksenä kirjoitettiin artikkeli, joka julkaistiin Virtaa Ohjaukseen -hankkeen loppujulkaisussa. Tutkimuksen tuloksista ja johtopäätöksistä kirjoitettiin toinen artikkeli, joka julkaistaan Diakin TKI-vuosikirjassa keväällä 2022.
Tutkimuksen tulosten mukaan omakielisten ohjaajien työ on moniulotteista ja
sisältää paljon vastuullisia elementtejä. Omakieliset ohjaajat käyttävät
kielitietoisuuttaan ja kulttuurikompetenssiaan työkaluina luoden mahdollisuuden yhteenkuuluvuuden tunteelle, syvemmän luottamussuhteen syntymiselle ja samaistumisen kokemukselle asiakassuhteessa. Tulokset osoittavat myös, että kieli ja kulttuuri eivät toimi pelkästään hyvinä työkaluina omakieliselle ohjaajalle, vaan niiden väistämätön läsnäolo työn arjessa luo heille myös haasteita. Niiden läsnäolo tuo ohjaajien henkilökohtaisen kieli- ja kulttuurikokemuksen lähelle heidän ammattirooliaan ja aiheuttaa heille tarpeen jatkuvalle reflektiolle ja rajaamiselle.
Näiden tuloksista ilmenevien omakielisen ohjauksen erityispiirteiden vuoksi
omakielisille ohjaajille tulisi taata työhyvinvoinnin tuki esimerkiksi
yksilötyönohjauksella ja mahdollisella lisäkoulutuksella. Jotta työnantajat voivat tukea omakielisten ohjaajien työtä ja ajaa heidän asemaansa palvelukentällä, heillä tulisi olla riittävästi tietoa omakielisen ohjauksen erityispiirteistä.
siitä.
Tutkimusta varten haastateltiin loppuvuodesta 2020 viittä eri palveluissa työskentelevää omakielistä ohjaajaa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastatteluin. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Tutkimuksen esiselvityksenä kirjoitettiin artikkeli, joka julkaistiin Virtaa Ohjaukseen -hankkeen loppujulkaisussa. Tutkimuksen tuloksista ja johtopäätöksistä kirjoitettiin toinen artikkeli, joka julkaistaan Diakin TKI-vuosikirjassa keväällä 2022.
Tutkimuksen tulosten mukaan omakielisten ohjaajien työ on moniulotteista ja
sisältää paljon vastuullisia elementtejä. Omakieliset ohjaajat käyttävät
kielitietoisuuttaan ja kulttuurikompetenssiaan työkaluina luoden mahdollisuuden yhteenkuuluvuuden tunteelle, syvemmän luottamussuhteen syntymiselle ja samaistumisen kokemukselle asiakassuhteessa. Tulokset osoittavat myös, että kieli ja kulttuuri eivät toimi pelkästään hyvinä työkaluina omakieliselle ohjaajalle, vaan niiden väistämätön läsnäolo työn arjessa luo heille myös haasteita. Niiden läsnäolo tuo ohjaajien henkilökohtaisen kieli- ja kulttuurikokemuksen lähelle heidän ammattirooliaan ja aiheuttaa heille tarpeen jatkuvalle reflektiolle ja rajaamiselle.
Näiden tuloksista ilmenevien omakielisen ohjauksen erityispiirteiden vuoksi
omakielisille ohjaajille tulisi taata työhyvinvoinnin tuki esimerkiksi
yksilötyönohjauksella ja mahdollisella lisäkoulutuksella. Jotta työnantajat voivat tukea omakielisten ohjaajien työtä ja ajaa heidän asemaansa palvelukentällä, heillä tulisi olla riittävästi tietoa omakielisen ohjauksen erityispiirteistä.