Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Autismikirjolaisten tukeminen esihenkilönä

Haltiamieli, Antti Elessar (2021)

 
Avaa tiedosto
Haltiamieli_Elessar.pdf (1.588Mt)
Lataukset: 


Haltiamieli, Antti Elessar
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620416
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaiset johtajan ja esihenkilön toimintamallit tukevat autisteja työelämässä. Opinnäytetyössä selvitettiin autismiin liittyviä vahvuuksia ja heikkouksia sekä sitä, miten niitä voidaan paremmin huomioida esihenkilötyössä.

Kyseessä oli laadullinen tutkimus, joka perustui yksilökeskeisille teemahaastatteluille ja niiden sisällönanalyysille. Aineisto koostui IT-konsulttiyhtiö Unicus Oy:n työntekijöiden (n=3), johdon (n=1) ja matriisimallin mukaisesti esihenkilöasemassa työskentelevän asiakkaan edustajan (n=1) haastattelusta.

Tärkeimmäksi tulokseksi opinnäytetyössä nousivat esihenkilön neljä roolia, joiden avulla autismiin liittyviä vahvuuksia ja heikkouksia parhaiten voidaan tukea. Samalla saatiin uutta tietoa ja vahvistusta aiemmille tutkimuksille autismiin liittyvistä vahvuuksista ja heikkouksista työelämään integroitumisen näkökulmasta. Esihenkilöiden tapa antaa palautetta nousi haastatteluissa tärkeäksi työkykyyn vaikuttavaksi tekijäksi. Johdon rooli kommunikaation mahdollistajana autismiin tyypillisesti liittyvistä sosiaalisen kanssakäymisen haasteista huolimatta koettiin tärkeänä. Vastuu ja tila toteuttaa työtä omien voimavarojen ja mielenkiinnon kohteiden mukaisesti nimettiin työkykyä ylläpitäväksi seikaksi. Fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen työympäristöön liittyvät seikat nähtiin haastatteluissa työkykyä estävänä tai ylläpitävänä tekijänä, ja esihenkilön kyky kuulla ja huomioida autismiin liittyviä yksilöllisiä erityistarpeita koettiin tärkeänä osana työkyvyn johtamista.

Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että autisteilla on huomattava määrä potentiaalia työelämässä menestymiseen. Haasteita ja voimavaroja huomioivalla johtamisella ja esihenkilötyöllä monella nyt työelämästä tahtomattaan syrjäytyvällä autistilla olisi mahdollisuus integroitua siihen ja menestyä työurallaan. Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että pienilläkin työpaikalla toteutettavilla muutoksilla saattaa olla suuri positiivinen vaikutus autistien työkykyyn ja työhyvinvointiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste