Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kirjoitustulkkausta käyttävien asiakkaiden kokemuksia kirjoitustulkkauksen toimivuudesta Suomessa 2020-luvulla

Härkönen, Henrika; Vaara, Terhi (2021)

 
Avaa tiedosto
Harkonen_Henrika Vaara_Terhi.pdf (2.452Mt)
Lataukset: 


Härkönen, Henrika
Vaara, Terhi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221170
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Henrika Härkönen
Terhi Vaara
Kirjoitustulkkausta käyttävien asiakkaiden kokemuksia kirjoitustulkkauksen toimivuudesta Suomessa 2020-luvulla
101 sivua ja 6 liitettä
Syksy 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Humanistisen alan ammattikorkeakoulututkinto
Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kirjoitustulkkausta käyttävien 2020-luvulla. Kesken opinnäytetyön prosessia Suomeen levisi koronavirus, jonka myötä avautui mahdollisuus selvittää myös etäkirjoitustulkkauksen toimivuutta asiakasnäkökulmasta.

Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin strukturoidulla Webropol-kyselykaavakkeella, joka julkaistiin Kuuloliiton nettisivuilla sekä lähetettiin sähköpostitse maan laajuisesti 67:lle kuuloyhdistyksen puheenjohtajalle. He välittivät kyselyn yhdistyksiensä jäsenille. Kysely oli avoinna 9.-22.11.2020 ja siihen saatiin yhteensä 24 vastausta. Kysely toteutettiin täysin anonyyminä.

Tuloksista nousi esiin joidenkin vastaajien tyytymättömyys siihen, että tulkkien saatavuudessa heidän kohdallaan oli ollut ongelmia. Toisaalta osa vastaajista oli saanut tulkin tilauksiinsa lähes jokaisella kerralla. Positiivisina asioina vastaajat näkivät tulkkien ammattitaidon kehityksen ja etäkirjoitustulkkauksen mahdollisuudet. Korona-aikana tulkkien saatavuus oli myös helpottunut.

Opinnäytetyön tuloksista on hyötyä kirjoitustulkkausalaa kehittäville henkilöille.


Asiasanat: asiakastyytyväisyys, etätulkkaus, huonokuuloiset, kirjoitustulkkaus, Kuuloliitto, kuurot, kuuroutuneet, kuurosokeat, kyselytutkimus, tulkit, tulkkaus, tulkkipalvelut
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste