Lapsiin kohdistuvan väkivallan tunnistaminen varhaiskasvatuksessa
Kuirinlahti, Kirsi-Maria; Ristimäki, Sami (2021)
Lataukset:
Kuirinlahti, Kirsi-Maria
Ristimäki, Sami
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120873
Tiivistelmä
Suuri osa varhaiskasvatusikäisistä lapsista viettää ison osan päivästään varhaiskasvatustoiminnan parissa. Varhaiskasvatuksen työntekijät ovat siis avainasemassa tunnistamassa mahdollista lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaista koulutusta varhaiskasvatuksen työntekijät ovat saaneet ja millaista koulutusta he kokevat tarvitsevansa, tunnistaakseen lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa. Tavoitteena oli saada tietoa varhaiskasvatuksen työntekijöille suunnattujen koulutusten kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuspainotteisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tavoitteeseen päästiin luomalla kyselytutkimus lapsiin kohdistuvan väkivallan tunnistamisesta Suomen kuntien varhaiskasvatusyksiköihin. Kysely toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä. Linkki kyselytutkimukseen lähetettiin mukaan lähteneiden kuntien varhaiskasvatuksen yhteyshenkilöille. Kyselyyn pystyi vastaamaan anonyymisti, joten yksittäistä vastausta ei pysty yhdistämään yksittäiseen henkilöön tai paikkakuntaan.
Kyselyyn osallistui 164 kuntaa, joista vastauksia tuli 985 varhaiskasvatuksen työntekijältä. Yli 60 % vastaajista oli havainnut tai epäillyt työssään lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa. Suurin osa epäilyksistä ja havainnoista kohdistui fyysiseen ja henkiseen väkivaltaan. Varhaiskasvatuksen työntekijät kokivat oman osaamisensa keskiverroksi ja koulutusta aiheesta kaivattiin kaikkien lapsiin kohdistuvien väkivaltamuotojen tunnistamiseen, toimimiseen lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa epäiltäessä sekä lapsiin kohdistuvan väkivaltaepäilyn puheeksi ottamiseen. Vastaajista yli 70 % ei ollut saanut aiheeseen liittyvää koulusta. Koulutusta saaneet pitivät saamaansa koulutusta pintapuolisena sekä riittämättömänä.
Kyselyn tuloksista nousee esiin varhaiskasvatuksen henkilöstön koulutustarve lapsiin kohdistuvan väkivallan tunnistamisessa, toimimisessa lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa epäiltäessä sekä lapsiin kohdistuvan väkivaltaepäilyn puheeksi ottamisessa. Koulutusta aiheeseen liittyen toivottiin riippumatta vastaajan ammatista tai työkokemuksesta.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuspainotteisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tavoitteeseen päästiin luomalla kyselytutkimus lapsiin kohdistuvan väkivallan tunnistamisesta Suomen kuntien varhaiskasvatusyksiköihin. Kysely toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä. Linkki kyselytutkimukseen lähetettiin mukaan lähteneiden kuntien varhaiskasvatuksen yhteyshenkilöille. Kyselyyn pystyi vastaamaan anonyymisti, joten yksittäistä vastausta ei pysty yhdistämään yksittäiseen henkilöön tai paikkakuntaan.
Kyselyyn osallistui 164 kuntaa, joista vastauksia tuli 985 varhaiskasvatuksen työntekijältä. Yli 60 % vastaajista oli havainnut tai epäillyt työssään lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa. Suurin osa epäilyksistä ja havainnoista kohdistui fyysiseen ja henkiseen väkivaltaan. Varhaiskasvatuksen työntekijät kokivat oman osaamisensa keskiverroksi ja koulutusta aiheesta kaivattiin kaikkien lapsiin kohdistuvien väkivaltamuotojen tunnistamiseen, toimimiseen lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa epäiltäessä sekä lapsiin kohdistuvan väkivaltaepäilyn puheeksi ottamiseen. Vastaajista yli 70 % ei ollut saanut aiheeseen liittyvää koulusta. Koulutusta saaneet pitivät saamaansa koulutusta pintapuolisena sekä riittämättömänä.
Kyselyn tuloksista nousee esiin varhaiskasvatuksen henkilöstön koulutustarve lapsiin kohdistuvan väkivallan tunnistamisessa, toimimisessa lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa epäiltäessä sekä lapsiin kohdistuvan väkivaltaepäilyn puheeksi ottamisessa. Koulutusta aiheeseen liittyen toivottiin riippumatta vastaajan ammatista tai työkokemuksesta.